Vicki hjälper andra webbutiker in på den norska marknaden

Det svenska och danska textilföretaget, som med stor succé verkar över hela Skandinavien, hjälper nu andra webbutiker med att ta sig in på en hittills omättad marknad Norge.

 

Försvinnande lite e-handel i Norge
När jag 2010 startade mitt onlineföretag, var min norska familj besvikna över att de inte hade samma möjligheter i Norge. När jag undersökte marknaden visade det sig ganska tydligt att det inte var den stora e-handel som vi är vana vid i Sverige och Dammark. Och det var trots att avstånden i Norge är stora och det svarta guldet, oljan, bidrog till att göra Norges invånare till en del av världens rikaste. 

Ingen dans på rosor
Så Vicki Damgård-Schmidt såg sin chans att få in Dekoria på den norska marknaden, vilket skulle visa sig vara mycket svårare än hon först trott. Efter en lång rad förhinder lyckades det dock efter 9 månader och vad som hände sen var milt sagt överraskande för den annars visionära VD:n.

Dubblad omsättning från början
Dekoria fördubblade sin omsättning inom en kort period, och jag kunde säga farväl till mitt heltidsjobb. Om omsättningen var 100.000 i både Sverige och Danmark tillsammans, var den på 200.000 i Norge. Det sa boom, och jag trodde att det kanske bara var den första månaden eller två, för det var en nyhet på den norska marknaden. Men det fortsatte, och idag sju år senare är omsättningensfördelningen fortfarande likadan, berättar Vicki.

Det är det jag gärna vill ge andra verksamma möjligheten att uppleva. Norge skriker efter fler webbutiker från alla möjliga branscher!

 

5,1 miljoner potentiella kunder till entreprenörer som önskar att växa internationellt
I norge är det möjlighet att fördubbla omsättningen med 5,1 miljoner köpstarka norrmän och inte minst skapa en stabil och stark omsättning och resultat,

 

Dekoria´s 8 tips för att etablera sig med success i Norge

.NO domän
Ett måste för trovärdighet
Om du använder domän .com, .net eller andra icke-norska domäner, så tävlar du med konkurrenter i hela Europa.

Norska returadress
Säkerhet för dina kunder Om du inte har en norsk returadress, kommer många inte att köpa från dig

Du betalar tull och moms för kunden
bekvämt för dina kunder Bekvämt för dina kunder Om du inte betalar tull och moms till kunden har du ingen konkurrensfördel

Använd adwords-annonsering
börja med en liten summa per månad. Detta är säker marknadsföring

Skicka varor från ditt eget lager
För att spara kostnader Om du använder agent har du mycket mindre vinst

Använd inte en agent i Norge
För att spara kostnader Om du använder fjärrlagring du mycket mindre vinst

Anmäl själv – utan momsrepresentant – moms till de norska myndigheterna
För att spara kostnader Om du använder en momsrepresentant är detta en stor löpande kostnad

Vänta på översättning till norska tills du har gjort pengar
För att spara kostnader Om du översätter texter till norska krävs det en investering

 

Vill gärna dela med sig av guldkornen
Normalt delar man inte ut sina guldkorn i webbranschen, när man har hittat en gyllene väg till succé, och det upplevde Vicki också, när hon ringde till en annan webbutik som lyckats i Norge. Jag tänkte att vi kunde utbyte erfarenheter men det var han inte intresserad av för han hade också lagt ner mycket tid på att lista ut den norska marknaden. Det är en normal tankegång i branschen, men jag vill gärna hjälpa andra webbutiker igång i Norge. Min norska familj är fortfarande dödströtta på bristen av webbutiker, och jag är inte rädd för konkurrens, berättar hon.

För ytterligare information om onlinekursen, där svenska webbutiksägaren ges möjlighet för tillväxt helt utan risk och besvär, kontakta Vicki Damgård-Schmidt på telefon 010-3300063 och läs mer på https://www.dekoria.dk/WebshopNorge