AI Overviews (f.d. Google SGE) – hur svenska e-handlare bör förbereda sig inför svenska lanseringen

I takt med att AI-funktioner, som AI Overviews, rullas ut i USA, börjar klyftan mellan sökresultat i Europa och USA att öka ännu mer. För svenska e-handlare som vill behålla sin konkurrenskraft på hemmaplan är det viktigt att förstå vad denna förändring innebär och hur man bäst förbereder sig inför en framtida lansering av dessa funktioner i Sverige.

Låt oss först börja med att kolla på sökningen “skor” (“shoes”) i USA:

Här ser vi tydligt ett AI-svar följt av länkar till olika typer av skor i form av varumärken, typer av skor och relaterade artiklar.

Vi ser även en annan typ av upplevelse till vänster, som i mångt och mycket liknar en filtrering på en e-handel. Detta gör att valet av produkt redan kan ske på Google. Redan nu har Google Popular products rullats ut i Sverige, men även detta kommer vi antagligen se ta mer och mer synlighet i sökresultaten.

Varför Google AI Overviews är viktigt att förbereda sig för

AI Overviews förändrar hur sökresultaten presenteras och vad användare förväntar sig av en sökning. Med dessa AI-svar kan Google erbjuda mer sammanfattande och direkt information, vilket påverkar vilka resultat som hamnar högst upp i sökresultaten.

För svenska e-handlare som vill vara i framkant handlar det om att börja förbereda sig nu. Om och när AI Overviews lanseras i Sverige, är det de företag som redan har byggt upp en stark ämnesauktoritet, skickar in produktdata och har en djup förståelse för sina kunders sökbeteende som kommer att vinna mark​​.

Så här förbereder du din e-handel för AI Overviews

  1. Bygg topical authority: Eftersom AI Overviews är beroende av att sammanställa information från pålitliga källor, är det viktigt att din webbplats anses vara en ämnesauktoritet inom ditt område. Detta innebär att skapa innehåll som täcker ditt ämne och nisch på djupet och på bredden, och därmed öka din webbplats trovärdighet i Googles ögon​.
  2. Optimera produktsidor och tillför mer produktdata: AI-drivet sök för produkter är beroende av produktdata. Genom att optimera din sajt med strukturerad data och optimera din produktdata i Google Merchant Center kommer du vara bättre rustad för att dina produkter visas i dessa nya sökresultat​. Att skapa ökat värde och optimera dina produktsidor kommer bli viktigare som e-handlare.
  3. Håll koll på utvecklingen: Fortsätt att följa hur AI Overviews påverkar sökresultaten i USA. Detta kan ge insikt i vad som kan komma att hända på den svenska marknaden och hur du kan justera din strategi för att ligga steget före konkurrenterna​.

Genom att förbereda sig för AI Overviews kan svenska e-handlare säkerställa att de förblir relevanta i ett snabbt föränderligt Google – som befinner sig i en kamp bland jättarna att dominera med just sin AI.