ehandelstips.se är en webbtidning med intressanta artiklar för dig som arbetar med e-handel.
Här får branschfolket bästa tipsen och unik redaktionell läsning som hjälper dig som e-handlare att utvecklas.
Håll till godo!
Här har vi samlat några av Sveriges främsta inom e-handel som delar med sig av sina åsikter, tips och visdomar.
Online marketer som driver olika affiliate-projekt. Driver bland annat hemsidan abono.se
Albin Sandberg har många års erfarenhet av digital marknadsföring. Han arbetar för närvarande som Content & SEO-asvarig på SaaS-företaget Blikk. Tidigare har han bl.a. arbetat på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight samt hos diverse e-handlare.
Albin har en bred erfarenhet av digital och datadriven marknadsföring med bakgrund från bland annat från Let’s Deal, där han arbetat som marknadschef sedan bolagets start. Han fastnade tidigt för Facebook-annonsering och har varit expert inom området de senaste 8 åren. 2015 grundade han AI-plattformen Zalster; en plattform som automatiserar och optimerar Facebook annonsering med hjälp av algoritmer tillsammans med mängder av kompletterande funktioner som täcker varje Facebook-annonsörs behov, oavsett budgetnivå.
Alexander jobbar som Byråchef på Synlighet i Stockholm. Synlighet är en nordisk digital marknadsföringsbyrå som har funnits sedan tidigt 2000-tal med 60 medarbetare i Norge och Sverige. Alexander har tidigare arbetat som Web Manager & Nordic SEO Lead på Danske Bank samt Senior Konsult på Pineberry. Alexander sitter även med i juryn i ett flertal prisutnämningar som t.ex. European Search Awards.
Anton Ekström är en medgrundare och e-handelsansvarig på Villahome.se. Han brinner för e-handel och har en passion för att hjälpa andra att lyckas inom området.
Christer jobbar som Head of Digital Channels and Digital Sales på Bluestep Bank, en modern bolånebank med kunder i Sverige, Norge och Finland. Christer har tidigare bland annat arbetat som Head of E-commerce and Commercial Digitalization på Hultafors Group, Nordic E-commerce Manager på Apollo Travel Group, E-handelsansvarig på mediehuset IDG och E-commerce Manager på Arvato. Christer är en ofta anlitad föreläsare inom digitalisering och e-handel och har bland annat skrivit böckerna ”Gräv guld i dina egna kanaler” och ”SEO för alla - en snabbkurs i sökmotoroptimering”, som bägge ger konkreta tips för att öka såväl synlighet och trafik som försäljning och kundlojalitet.
Björn startade sin första e-handel vid 15 års ålder, är medgrundare till e-handelsbolaget Confident Living, och driver idag Fashion Tech Group som bygger produktvarumärken med stora influencers. Björn är också rådgivare och styrelseledamot i flertalet e-handelsbolag, och driver podcasten Framtidens E-handel.
Carl har många års erfarenhet av varumärkesutveckling och digital strategi och har lett flera organisationer där marknad och tech jobbat integrerat med varandra. Han brinner för att hjälpa e-handlare att gå sin egen väg och skapa varumärkesupplevelser som får kunder att komma tillbaka.
Carl-Henrik är en av grundarna till Onlinevideobyrån Stockholm Media Factory. Carl-Henrik har jobbat inom ett brett spektrum av onlinemarknadsföring där hans sinne för analys och konvertering innebär att det alltid är affärsnyttan som kommer i första hand.
Carl Kling har sedan 2016 jobbat med influencers och influencer marketing genom influencernätverket Interlaced Influencers.
Christian Rudolf äger och driver Topdog SEO. Christian är seo konsult och internetmarknadsförare.
Christine är copywriter och journalist och driver CopyJournalisten
Christopher kommer från en bakgrund inom finans, med specialisering inom kryptovalutor. Arbetar för tillfället inom Svensk E-handel med fokus på sökmotoroptimering, digital marknadsföring samt webbdesign för Greenbalance.
Coleen är expert när det gäller att skapa en lyckad digital närvaro. Hon arbetar just nu som Digital projektledare på marknadsföringsbyrån ZiaDigital.
Danielle driver Norrlands Webbyrå som levererar copy och sökmotoroptimerad text till företag på webben. Byrån hjälper också företag med deras sökmotoroptimering, digital marknadsföring samt webbdesign i Wordpress.
David Vesterlund är transaktionsrådgivare och driver bolaget I Am Growth AB. Ett företagsmäkleri nischat mot e-handel och digitala plattformar. Han äger också bolaget I Am Content AB, en snabbväxande SEO-byrå med fokus på internationellt länkbyggande. Efter ett par år som företagsmäklare inom en av landets största kedjor valde David att sadla om och satsa på entreprenörskap och sitt eget mäkleri. "Att vara nischad är alltid bättre än att vara bred och har du en tydlig idé med vem företaget ska hjälpa kommer dit hårda arbete att ge snabbare och bättre resultat." Han har en bakgrund med över 10 år i finansbranschen som bland annat fondmäklare och ansvarig för tredjepartsdistribution på ett stort pensionsbolag. Sen flera år är han aktiv finansskribent och skriver Nativeannonser om börsnoteringar och nyemissioner i bland annat Svenska Dagbladet.
E-commerce SUCCESS är podden om framgångsrik e-handel. I podden intervjuas framträdande personligheter inom e-handelsbranschen. Vi pratar om deras framgångar inom e-handel och om hur resan fram till där de är idag har gått till.
Här samlar olika skribenter från mässbolaget easyfairs (e-Commerce Stockholm) sina bästa artiklar inom e-handel.
eatersmap är ett it-bolag som bygger lösningar inom foodtech. I teamet finns en djup spetskompetens inom detta segment. Detta i kombination med eatersmap unika data kring svenska livsmedel gör att vi kan skapa riktigt smarta och innovativa lösningar.
Ebba jobbar på DIBS Payment Services som varje år släpper Svensk E-handel – en rapport fylld med tips och statistik kring e-handel och hur, vad och varför konsumenter handlar på nätet.
Edvin driver flertal e-handels butiker, vissa som dropshipping, andra med lager i Sverige. Han har även coachat flertal personer till framgång med deras e-handel, varav vissa, likt Edvin jobbar med e-handel/dropshipping på heltid nu.
ehandelsinfo.nu är en tjänst om skapar undersökningen riktade mot svenska e-handlare.
Ägare till Ehandelstips och gedigen erfarenhet av e-handelsbranschen. Stor passion för nya trender, är i grunden utvecklare och entreprenör.
Emanuel har mångårig erfarenhet av ehandel i Kina. Nu medgrundare bakom webbhotellet Templ.
Emelie Ågren, delägare och Brand Manager på Gravel Sweden - en sociala medier byrå med huvudkontor i Stockholm. I hennes roll ansvarar hon för affärs- och varumärkesutvecklingen av Gravel. Hon arbetar strategiskt och operativt med att optimera affärsmål och skapa affärsnytta för Gravels kunder. Hos Gravel ligger kreativitet, mätbarhet och resultat i fokus. Behöver ni hjälp med att mäta er investering i sociala medier, öka er digitala närvaro, sälja mer online eller offline? Hör av er till Emelie så hjälper hon er vidare.
Emilie driver idag Boxons digitala marknadsföring genom bl.a. content som berör smarta e-handelsförpackningar, trender, e-handelsutveckling och mycket annat.
Emma arbetar med marknadsföring på Ageras - en snabbt växande förmedlingsplattform av tjänster inom revision, redovisning och ekonomisk rådgivning som är etablerat i 5 länder. Emma har ett stort intresse för digital marknadsföring.
Digital marknadsförare sedan 2012. Brinner för att hjälpa människor förstå hur den digitala strategin hänger ihop. SEO, Analytics, Ads osv samt hur de kan tolka sin statistik och förbättra sin rapportering för att ta bättre beslut.
Gabriel arbetar på tryck- och förpackningsbolag Ink n Art med allt som rör SEO-copywriting, SEM och webbanalys. Gabriel har även drivit kundnära förpackningsprojekt med e-handlare i norden. En förpackande, digital nörd helt enkelt. Utbildad kommunikatör och medievetare.
Harald jobbar som affärsutvecklare för Prime Penguin, som digitaliserar och internationaliserar ehandelslogistiken genom deras användarvänliga plattform och nätverk av integrerade 3PL-partners. Harald har internationell erfarenhet av e-commerce och har tidigare arbetat som Key Account Manager på Klarna.
Henrik Hansen har jobbat med internationell handel och försäljning i över 20 år. Tillsammans med kollegerna på det nordiska bolaget MakesYouLocal, har Henrik en unik erfarenhet som han gärna delar med sig av. MakesYouLocal jobbar specifikt med e-handlare som skall igång eller redan är igång internationellt.
Igor är webbutvecklare från början med många års erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Han arbetar för närvarande som SEO-specialist på Våning 18 AB.
Som tidigare professionell yrkesdansare och ballerina har Isabella fått lära sig allt om motivation, disciplin och fokusering för att hela tiden göra sitt yttersta. Detta är något hon har kombinerat med lyhördhet, team spirit och enorm förmåga att absorbera ny kunskap. Isabella har flera års erfarenhet inom marknadsföring, Social Media och B2B Retail i nationella och internationella företag och har erfarenhet från ett flertal länder. Isabella har även utbildad sig inom Web analytics på Medieinsitutet. Isabella har en enorm förmåga att gå från uppgift till faktiskt utförande och jobbar hela tiden pro-aktivt för att ligga steget före.
Jacob är entreprenör och driver en portfölj av olika webbplatser som syftar till att ge aktuella råd och tips för e-handlare på respektive marknad. Jacob skriver även artiklar relaterade till e-handel för flera ledande företagssajter.
Jesper jobbar dagligen med att skapa bättre räckvidd, tillväxt, varumärkesmedvetenhet och kundengagemang med hjälp av olika digitala kanaler
Jesper har gått från självlärd affiliatemarknadsförare till att framgångsrikt jobba med marknadsföring och digital innovation inom några av de tuffaste branscherna online. Han driver egna digitala projekt och är grundare av karljesper.com där han delar med sig av strategier och taktiker som hjälper företagare att tjäna mer och stressa mindre.
Med 17 års erfarenhet av SEO och digital marknadsföring driver Jimmy nu tillväxtbyrån Maia tillsammans med fantastiska medarbetare och digitala specialister.
Igenom hela mitt livet har jag jobbat med idéutveckling och haft en stor passion för grafisk form, konst och design. Under livets krokiga vägar sprang jag på webbutveckling. Sitter idag på Viva Media som är en fullservicebyrå inom digital marknadsföring, där mitt uppdrag är främst webbutveckling och SEO
Joanna Warnestad arbetar som SEO-specialist på growthbyrån Maia som fokuserar på digital tillväxt och som erbjuder expertis inom flera områden av digital marknadsföring. Hon har gedigen erfarenhet av e-handel inom både B2C och B2B, där hon haft mest nytta av sin roll som SEO-expert i kombination av ett brinnande intresse för innehåll.
Joeri Christiaans är datavetare vid Adchieve och har en bakgrund inom matematik. Han arbetar dagligen med att optimera orderdata och utveckla algoritmer.
En av Sveriges 101 supertalanger 2019 - enligt veckans affärer årliga lista. Finalist i kategorin Årets marknadsförare på Motorgalan. Jury på Svenska SEO Priset 2020. Jobbat med marknadsföring i över 10 år, idag äger jag byrån Growth Marketing. Älskar allt som rör ämnet Growth marketing. Tidigare var jag marknadschef hos startupen ABS Wheels.
Johan Åberg är konsult på Nivide AB, en digital byrå i Malmö, som hjälper företag att hitta nya kunder på nätet genom annonsering i Google och sociala medier.
Johan Hummelgård startade Skribentus 2004 har sedan 2015 arbetat med företaget på heltid. Idag består Skribentus av tre skribenter med olika specialinriktningar. Företaget producerar content till SEO-bolag, affiliates, E-handlare och bloggare, allt från enklare off-page till avancerade guider. Kan bättre texter ge bättre ranking? Det tror i alla fall mr Skribentus.
Johan arbetar som Marknadschef på Cross Nordic Logistics och har över 20 års erfarenhet från logistik och distributionsbranschen.
Johan har jobbat med digital marknadsföring hos Nordnet i sju år. Sedan ett par år tillbaka driver han även flera olika affiliatesajter som nu har tiotusentals besökare.
Johan Svensson ansvarar för såväl marknad som befintliga kunder hos SiteSmart. SiteSmart är utvecklare, konsulter och driftare utav e-handelsplattform samt ytterigare produkter som marketing automation TrackSmart och Show2Friends. Kombinerar sin bakgrund inom digital media med SiteSmarts kunskapsbas till e-handlarnas förfogande.
Jonas har bl.a. en bakgrund från Schibsted och digitalbyrå. Samt skapare av flera affärsutbildningar online & workshops inom Facebookannonsering, Mediaköp, Google Adwords (SEM) och SEO.
Digital marknadsförare med erfarenhet av growth hacking, data analys, och att leda tvärfunktionella projekt.
Lång erfarenhet av digital marknadsföring. Stor passion för e-handel, bakgrund som webbutvecklare men på senare tid valt att specialisera mig inom digital marknadsföring. Specialiserad på SEO, SEM, SERP, Analytics, A / B-testning och AdWords med 5 olika certifieringar från Google.
Jonny har arbetat med SEO, Content Marketing, SEM och e-handel i över tio år. Han är idag delägare i rekryteringsföretaget E-commerce recruit och driver ett antal framgångsrika SEO-sidor samt e-handelssajten Posterkid.se.
Josef Abou har genom åren hjälpt flera hundra företag med att etablera och utveckla sin digitala närvaro med inriktning e-handel, konverteringsoptimering och bättre synlighet i sökmotorer.
Karl är senior konsult inom e-handel och ansvarar för Vendres eget e-handelssystem V-commerce samt andra stora e-handelssatsningar på den svenska marknaden. Senaste året har Karl haft uppdrag hos Pricerunner, Webhallen & Bygghemma med arbete inom konverteringsoptimering eller e-handelssystem.
Käthe Nilsson är grundare av Mediaklar AB och brinner för e-handel, blogg och sociala medier. Käthe startade sitt första webbföretag 1999 och en röd tråd har varit att koppla samman content med e-handel. Hon har också startat Hittabox.se, Sweden Influencers, Bloggmingel.se och Optimalehandel.se.
Katrin Lundgren är VD, grundare av, och driver Kodmyran AB. Har jobbat med e-handel i olika form sedan 2001
Kim är senior digital marketing specialist på Maia vars främsta expertis ligger inom webbanalys. Kim har mångårig erfarenhet av att konsultera några av Sveriges största bolag. Hon drivs av datadriven marknadsföring och föreläser inom analys och mätning för skolor som IHM Business School, Berghs och Nackademin.
Krister skriver annonser, säljbrev, e-postkampanjer, radioreklam, webbsidor, DM- och Internetkampanjer för många av Sveriges mest framgångsrika företag. Under de 19 år han varit aktiv copywriter har han bland annat jobbat med : IKEA, Svenska Spel, Statoil, Kodak, SAS, Veckans Affärer, Glocalnet, ICA, Naturapoteket, Dormy Golf, Företagarna, Svensk Mjölk, ÅF, BlueStep, Nordea, ComHem, Renault, Försvarsmakten och många andra.
Kristin arbetar med kundkommunikation på SEO DESIGN, en digital byrå med fokus på att utveckla kunders verksamhet online. Byrån grundades för 15 år sedan och besitter en bred kompetens inom e-handel, marknadsföring, webbutveckling, SEO och SEM.
Lovisa Falkenberg har bred erfarenhet från kommunikation och marknadsföring, både inhouse och som konsult. Idag arbetar Lovisa som Content Manager på betalföretaget Bambora. Genom enkla betallösningar vill Bambora hjälpa sina kunder att växa och nå sin fulla potential. Bambora hjälper nu över 125 000 handlare i 65 olika länder att ta betalt, de har bland annat kunder som Komplett, Tre, Specsavers och Taxi Stockholm.
Lydia Bergh är utbildad marketing automation specialist med spetskompetens inom både email marketing och CRM. Utöver sin roll som marketing automation specialist så har Lydia även ett stort intresse för SEO och copywriting.
Lydia jobbar som SEO Consultant på Bonzer i Stockholm. Bonzer är Danmarks ledande SEO byrå som sedan 2021 har fäste i Sverige och Stockholm. Lydia har stor erfarenhet inom digital marknadsföring och ett spetsigt fokus på sökmotoroptimering. Bonzer är en byrå som exklusivt jobbar med sökmotoroptimering och som består av 50+ experter inom området. Med flertalet success-cases inom e-handel skriver Lydia om det allra senaste och uppdaterade nyheterna om SEO i relation till e-handel.
Magnus har en bred erfarenhet inom digital marknadsföring, men är främst expert inom performance marketing. Han brinner för e-handel och att hjälpa företag växa. Idag frilansar han inom området och är även medgrundare till tjänsten Hairdressr – en app och hemsida för att hitta och boka frisörer.
Markus jobbar med affärsutveckling på Easycom och hos deras kunder. Markus brinner för att hjälpa e-handlare till lönsammare affärer med hjälp av nya tjänster för smart digital returhantering och automatiserad säljstyrning.
Mattias jobbar som projektkonsult/säljare på LiteBreeze Infotech AB. LiteBreeze är ett svenskt-indiskt utvecklingsföretag med kontor om 70 anställda i Indien som också har lokala representanter i Sverige och norden. Vi erbjuder systemutveckling, webbutveckling och utveckling av appar på distans med engelsktalande konsulter, konsulterna kan även göra besök hos kund i Sverige till exempel. Kontakta mig gärna på email eller telefon +46 (0) 75 - 179 1216
Max Sokolov är Nordisk e-handelschef på ett av världens största bokförlag HarperCollins. Han har en bakgrund inom utveckling och har varit e-handelsstrateg för många framgångsrika e-handlare i Sverige.
Michael har arbetat som webbdesigner, front-end-utvecklare, SEO-specialist och är en digital entreprenör med flera rullande projekt.
Digital kreatör analytiker & marknadsföringsexpert från OGOship. Stor passion för ny utveckling och webshops, är i grunden marknadsförare och entreprenör.
Niklas trivs som bäst där affären, it och marknad möts. Under många år har Niklas arbetat som konsult, affärsutvecklare och produktsäljare inom området Marketing Automation, datadriven marknadsföring och CRM. Under 2020 släppte Niklas boken ”Ondemand Marknadsföring – en bok om datadriven marknadsföring och marketing automation”.
Nils Fridlund skapar med sitt företag Sunbird snygga hemsidor som ökar företags försäljning online. Nils har jobbat med resultatbaserad sökmotoroptimering sedan 2012.
Omid har en bakgrund inom finans men var under 2015 med & grundade jämförelsetjänsten Matspar. Målet med tjänsten är att hjälpa konsumenter att göra mer medvetna matinköp, samtidigt som de kan spara pengar genom att bygga sin inköpslista på plattformen och jämföra priser mellan alla matbutiker på nätet.
Oscar är jurist och driver Boncom Law AB som erbjuder specialistrådgivning inom e-handelsjuridik och konsumentjuridik för företag. Han har tidigare bland annat arbetat på Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och där haft särskilt ansvar för frågor som rör distansavtalslagen.
Oskar har jobbat över 10 år inom ehandel främst inom sökmarknadsföring och driver en ehandelsbutik som heter Lyxdesign.se. Var tidigare grundare och VD för bl.a Shopello
Ramtin har god förståelse för hur design, teknik och beteendevetenskap ska kombineras på en e-handel för att influera besökaren till ett köp. Driver idag design- och webbyrån Eloge.
Rickard har 25 års erfarenhet av att jobba kommersiellt med sociala medier och tillika traditionell PR, med hundratals mediaframträdanden och talargig i bakfickan. Rickard grundade bland annat världens första sociala medium LunarStorm som då hade 75 anställda i Varberg, Stockholm och London. Och omsatte ca 100 MSEK. Han sålde dock och lämnade sin skapelse helt när det låg på topp 2006. Något som ständigt är väldigt uppskattat är att han alltid väver in sina egna praktiska erfarenheter från LunarStorm och sina andra entreprenörsresor, vilket ger en tyngd till varje argument, fast totalt prestigelöst à la go gubbe från västkusten. Han har inte bara gjort det mesta, han har rattat både strategi och hållit i de flesta detaljerna. Generalistens fågelperspektiv och specialistens the devil is in the details.
Robert Grimm arbetar som Digital Marketing Executive på Davpack, som förser företag i Sverige med emballage och förpackningslösningar genom e-handel.
Sr. SEO-specialist på byrån Maia. Föreläser inom digital marknadsföring ute hos företag och skolor i Stockholm. Utsedd till "Young Marketing Professional of the Year" av SEMrush.
Sofia arbetar som marknadschef med fokus på PR & kommunikation på tech-leverantören Giosg. Giosg riktar in sig på att hjälpa e-handlare maximera den digitala onlineupplevelsen. Sofia har studerat PR & marknadsföring på Berghs School of Communication, och har erfarenhet av att ha arbetat inom marknadsföring och PR de senaste 8 åren. Senast som marknadschef inom SaaS och innan dess arbetade hon på Aller Media.
Sofia agerar som bron mellan Danmark och Sverige när det kommer till marknadsföring. Hon hjälper företag skala deras affärsverksamhet till nya nordiska marknader. Sofia specialiserar sig i SEO, Google Ads, SoMe, email och content marketing.
Stefanie Schouten är datavetare vid Adchieve och har en bakgrund inom matematik och ekonometri. Dagligen är hon engagerad i analys och optimal användning av data och utveckling av algoritmer. Tillsammans med kunder översätter hon detta till deras marknadsstrategi.
Ägare till GetWebbed och gedigen erfarenhet av affiliate, sökmotoroptimering och marknadsföring.
Svenska SEO-priset vill uppmärksamma sajter som syns organiskt med hjälp av SEO. Svenska SEO-priset är en ideell organisation som instiftades år 2019.
Thomas är en marknadsföringsnörd som främst inriktar sig på annonsering på sökmotorer & sociala medier för ehandel på nordiska marknaden.
Tobias Lindh är chef för betalteknikföretaget Adyen i Norden och Baltikum, med kunder som Spotify, Elgiganten och H&M. Adyen hanterar betalningar på nätet, i mobilen och i fysisk miljö världen över. Tobias har arbetat på Adyen sedan 2012 då kontoret i Norden öppnades. Tobias är något av en betalningsveteran med över 20 års erfarenhet av att hjälpa företag digitalisera sina betalningsstrategier på nätet och i fysisk miljö. Han har tidigare arbetat på Worldpay, Royal Bank of Scotland och dåvarande Kinnevikbolaget 3C Payments. Han delar regelbundet med sig av lärdomar från att arbeta med några av världens största e-handlare och retailers.
Torkel har varit e-handelsentreprenör i över 10 år. Han har varit ägare och involverad i Bythjul, Mekster, Cykelkraft, Animail, Textilgallerian, Eastlane, Tooorch och nu senast Moory.se som blir sveriges, nordens och kanske norra europas mest snabbväxande ehandel inom båttillbehör.
E-handel slutar aldrig att fascinera mig. Urban har bevakat e-handel sedan år 2000 och driver podden Ehandelstrender sedan 2016.
Veronica jobbar som Sales & Account Manager för den skandinaviska marknaden på Channable som är ett datafeed management-verktyg