Framtiden handlar om kundlojalitet

E-handelsexperten Olle Hyberg är en av Sveriges mest kunniga inom e-handel.
HittaButik.se tog kontakt med honom för att ta del av hans bästa tips till landets e-handlare.


olle Tycker du att man ska synas på Facebook eller andra sociala medier som webbutik?
-Absolut! Sociala medier ska finnas med av flera olika anledningar. Marknadsföring, kundservice, produktutveckling är några exempel där sociala webben kan hjälpa till. Det viktiga är att arbeta aktivt för att skapa inlägg och svara snabbt på frågor och kommentarer. Det kräver tid vilket många e-handlare kan ha brist på.

Vilka är dina bästa tips för en lyckad
e-handel?

-Håll koll på din affär. Bli duktig på att räkna och analysera allt ifrån trafiken på sajten till marginaler i erbjudanden.
-Kom igång snabbt. Det finns väldigt mycket att lära sig och det bästa sättet är i verkligheten.
-Säkerställ ett enkelt kassaflöde med bra betalsätt, jobba med kampanjer för att öka snittordervärdet och ta hand om dina kunder.

Vad tror du är vanliga misstag som e-handlare gör?
-Att inte ha koll på var man tjänar pengar och att man förlitar sig för mycket på tekniken. E-handel är så vansiningt enkelt att starta upp och behöver inte kosta mycket men det är svårt att växa med bibehållen effektivitet. Kom ihåg att bygga struktur och processer löpande. Gör man inte det kommer man slå i taket vilket gör att ett teknikskifte kan bli omfattande och kostsamt.

Ditt bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
-Nöjda kunder kommer alltid tillbaka. Det svåra är väl att få alla nöjda? Det viktigaste är att hålla sitt kundlöfte. Ska en leverans ske på 3 dagar så duger det inte om den kommer efter 5. Prata med kunderna hela tiden och informera om det uppstår problem. Var relevant med erbjudanden och i kommunikation så slits inte relationen ut.

Framtiden – vad är de senaste trenderna inom e-handel?
-Kundlojalitet – Hur får man kunder att återkomma och spendera mer. Kostnaden för att få en ny kund ökar vilket innebär att e-handlare måste börja fokusera mer på att bygga lojalitet vilket innebär både att handla oftare och för mer pengar. En sak som jag ser är att det blir allt mer detaljer i lösningarna. Varje liten del från SEO till bekräftelsemail kan förfinas och optimeras vilket kommer skapa en starkare helhet.

 

Fakta om Olle:

Bakgrund Jobbat med e-handel i mer än 10 år. Har en bakgrund inom marknadsföring. Idag e-handelsexpert på Litium. Bloggar på e-commerce.welovetheweb.se
Senaste inköp på nätet: Resväska
Dyraste inköp på nätet: Resor
Favoritwebbutik:  Sportamore, Stayhard och CDON.