Skillnaden mellan kommersiella och informativa sökord

Som e-handlare är sökmarknadsföring en av de viktigaste säljaktiviteterna som du kan ägna dig åt.

Men det är inte bara för e-handlare som sökmarknadsföring blir alltmer viktigare, utan flera undersökningar visar att B2B-kunderna spenderar mer tid i köpprocessen på egen hand för att stötta köpbeslut, exempelvis när man gör research på leverantörer, personer, produkter och tjänster med hjälp av Google och sociala medier.

I takt med att Google under de senaste åren har premierat “bra innehåll” och i allt större utsträckning försöker få bort lågkvalitativa länkar och innehåll har content marketing blivit en viktigare aktivitet för både e-handlare och marknadsförare.

Detta gör att content marketing och sökmarknadsföring går hand i hand, och att de båda inte klarar sig utan varandra, om du förväntar dig att få maximalt resultat av dina insatser.

För att lyckas med din sökmarknadsföring är det viktigt att du förstå skillnaden mellan kommersiella sökord och informativa sökord och att du har en genomarbetad strategi för båda typerna av sökord.

Vad är kommersiella sökord?

Kommersiella sökord är sökord där man genom sökordet eller sökfrasen kan förstå att kunden har en avsikt att köpa en produkt eller en tjänst.

Här är några exempel:

  • Köpa träningsskor
  • Bok om viktnedgång
  • Reklamparaply 500 st
  • Blå klänning storlek M

De kommersiella sökorden är oftast de som du som e-handlare optimerar dina statiska sidor för, t ex produktsidor och kategorisidor. Det är oftast även dessa sökord som du väljer att köpa i Google AdWords.

Exempel på en kommersiell sökfras där flera företag konkurrerar om kundens uppmärksamhet genom sökordsannonser och Google Shopping-annonser.

Vad är informativa sökord?

Informativa sökord är de sökord som kunderna använder men där de inte visar en avsikt att köpa, men där sökordet kan avslöja att kunden befinner sig någonstans, oftast i början, av sin köpprocess.

Några exempel:

  • Vilka träningsskor är bäst på asfalt?
  • Hur går jag ner i vikt?
  • Vilka paraplystorlekar finns det?
  • Exempel klänningar brudtärna bröllop

Ibland kan linjen mellan kommersiella och informativa sökord var hårfin – exempelvis om kunden använder sökfraser som “robotgräsklippare omdömen”, “träningsskor bäst i test”, men sökfraserna vittnar fortfarande om att kunden inte är beredd att köpa utan att först fått mer information.


Exempel på informativt sökord där Friskis & Svettis och Sportamore exponerar relevanta artiklar som troligtvis fångar kundens uppmärksamhet.

Kommunicera med kunden beroende på var de befinner sig i köpprocessen

Som e-handlare och marknadsförare är det viktigt att du förstår var kunden befinner sig i köpprocessen för att du ska kunna vara så relevant som möjligt i din kommunikation.

När kunden använder ett kommersiellt sökord avslöjar det att kunden är mycket nära ett köp och att exponera en så relevant annons som möjligt vid detta tillfälle kan innebära en konvertering. Om du inte ännu använder dig av många specifika annonsgrupper i Google AdWords så är det hög tid att se över ditt annonskonto då detta kan påverka din klickfrekvens märkbart.

När kunden använder ett informativt sökord och du exponerar en kommersiell annons, kommunicerar du inte i linje med var kunden befinner sig för stunden.

Många e-handlare och marknadsförare gör misstaget att behandla sökord på samma sätt, i synnerhet när man köper dessa i Google AdWords.

Exempelvis kan man använda en s.k. bred modifierad matchning som “+klänning +bröllop”, vilket gör att man exponerar en annons även för de som söker “vilken typ av klänning är lämplig på bröllop”, där en artikel/blogginlägg som behandlar den här frågeställningen på djupet hade gjort sig mer lämplig.

Framförallt avslöjar en sådan sökning för oss att kunden inte är redo att köpa utan befinner sig tidigt i köpprocessen och försöker tillförskaffa sig så mycket information som möjligt innan kunden är redo att genomföra ett köp.

De informativa sökorden utgör grunden i din digitala kommunikation

För att stå ut från bruset i sociala medier och andra digitala kanaler och för att bygga ett starkt varumärke och ett förtroende hos kunderna krävs mer än att bara prata om dina produkter.

Genom att kartlägga dina informativa sökord får du uppslag till bloggartiklar som du kan använda på företagets e-handel eller webbplats.

Genom att sökoptimera bloggartiklarna kommer du att i förlängningen öka din organiska trafik och framförallt möta kunderna där de befinner sig i sin köpprocess, istället för att exponera en produkt till någon som inte är beredd att köpa och behöver mer information innan de är beredda att göra det.

Artiklarna utgör även grunden i din kommunikation i exempelvis sociala medier och i ditt nyhetsbrev.

Genom att kommunicera artiklar som ger svar på informativa sökningar skapar du ett värde för dina kunder genom de digitala kanalerna. Du ger helt enkelt kunderna en mycket bra anledning att följa dig i dina olika kanaler och ökar sannolikheten att de gör ett köp eller blir en återkommande kund.

I artikeln 56 exempel på content marketing i Sverige får du mer inspiration för hur du kan skapa den här typen av innehåll.

Lycka till!

Läs även: 11 saker att tänka på innan du anlitar en AdWords-konsult