Det finns många sätt att marknadsföra sig på nätet, men inget lika kostnadseffektivt som SEO (sökmotoroptimering) – dvs. att synas i Googles icke-köpta, organiska resultat och därmed generera ny relevant trafik, varje dag, varje vecka, varje månad. Utan någon rörlig kostnad alls.
Och egentligen borde vi kanske byta ut ordet sökmotoroptimering mot Google-optimering, då nästan alla webbsökningar numer går via Google och endast en bråkdel kommer via till exempel sökmotorn Bing.
Så ska du läsa en marknadsföringsbok under 2017 – läs nya upplagan av Guldläge på nätet av Magnus Bråth och Michael Wahlgren, två riktiga SEO-rävar som på 136 sidor delar med sig av sina bästa SEO-tips på en nivå som alla läsare kan ta till sig.
Ny uppdaterad upplaga
I denna tredje uppdaterade upplagan av Guldläge på nätet, som kom ut i oktober 2017, går författarna igenom alla viktiga delar av SEO – allt från sökoptimeringens grunder och varför man ska satsa på SEO, till länkstrategier och bra verktyg för att löpande följa upp och utvärdera sitt optimeringsarbete.
Nytt i den nya upplagan är framför allt stora Google-händelser som RankBrain och Googles övergång till att sätta mobilen först och även nya delar om utvärdering, vanliga myter inom SEO och tips på bra Google-kommandon att känna till och som kan hjälpa dig i din sökoptimering.
I nya utgåvan har även några rekommendationer ändrats, till exempel vad gäller sökord och landningssidor där den tidigare rekommendationen att varje sida endast ska handla om ett sökord luckrats upp i takt med att Google blivit bättre på att förstå vilka ord som hör ihop och betyder samma sak.
Introduktionsbok till SEO
Guldläge på nätet är en mycket bra introduktionsbok till sökmotoroptimering, som alla som arbetar med digital marknadsföring, digitalt innehåll och e-handel borde läsa den. Det finns även ett kapitel kring hur man på bästa sätt köper hjälp från SEO-byråer, vilket absolut kan bli aktuellt när man gjort en hel del grundarbete själv kring titlar, rubriker och sidinnehåll (vilket man lär sig i boken).
Men de tvåhundra kronor du borde investera i SEO genom att köpa Guldläge på nätet till dig själv eller till någon eller alla kollegor på din arbetsplats kan bli den bästa marknadsföringsinvesteringen du gör under 2017!
Mer om SEO
Vill du läsa mer och lära mer om SEO kan du till exempel besöka Michael Wahlgrens sida Sökmotorkonsult.se eller Magnus Bråths blogg hos Bråth. Där finns mängder av tips, nyheter och information om sökoptimering.
Du kan även läsa alla mer om SEO här på Ehandelstips.se eller följande artikel om SEO för nybörjare.
Fakta om skribenten:
Christer Pettersson arbetar som Head of Digital Channels på Bluestep Bank. Han har tidigare arbetat som Head of E-commerce på betalföretaget Arvato (nu Riverty) och på Hultafors Group, Nordic E-commerce Manager på Apollo Travel Group, onlinechef på Eniro och E-handelsansvarig på mediehuset IDG.
Christer skriver även löpande på ett antal sajter med fokus på e-handel och digital marknadsföring och har också skrivit nio böcker om bland annat sök- och internetmarknadsföring, som en handbok om content marketing och SEO: ”Gräv guld i dina egna kanaler” och en ljudbok om SEO och en bok om e-handel som utkom 2024.
Han är även aktiv som recensent och översättare av fransk litteratur och har skrivit en kandidatuppsats vid Göteborgs Universitet om den franska författaren Guillaume Musso och hans stora framgångar på litteraturens topplistor de senaste 10 åren.