Har du någonsin fått för dig att räkna antalet klick som krävs för att genomföra ett köp på din webbutik? Det kan låta som en övning för OCD-drabbade men är en nyckel i att säkra konverteringen från en besökare till en kund.
I Adyens årliga Retailbarometer för 2019 som släpptes tidigare i höst svarade en tredjedel av nordiska handlare att de idag erbjuder kunder enklicksbetalningar och ytterligare 30 % har en plan på att införa detta inom 12 månader. En enklicksbetalning innebär, som namnet avslöjar, att vägen från potentiell kund till konverterad kund sker genom ett enda klick. Enkelt för såväl handlare som kund.
För de utan en plan på hur denna tjänst ska kunna erbjudas till kunder innebär detta att framtida skavsår kommer uppstå gentemot kunder när dessa får snabbare och mer intuitiv tillgång till att genomföra ett köp hos andra handlare. Detta gäller dock inte bara om just konverteringen, från barometern säger hela 28 % av nordiska kunder att de skulle känna sig uppmanade att handla mer på en webbutik om deras föredragna betalmetod också fanns tillgänglig. Samtidigt hävdar 24 % att detta är en viktig del i att avgöra vilken handlare de väljer att genomföra sitt köp hos, förutsatt att alla övriga variabler är lika.
55 % av nordiska kunder hävdar att möjligheten till snabba och tillgängliga betalmetoder skapar kundlojalitet i olika branschsegment
Digitala plånböcker har visat sig även vara drivande för lojalitet. Hela 55 % av nordiska kunder hävdar att möjligheten till snabba och tillgängliga betalmetoder skapar kundlojalitet i olika branschsegment. Precis som med frågan gällande enklicksbetalningar finns här en åtskillnad mellan regioner. För enklicksbetalningar så ser dessa som bekant olika ut på olika marknader och för digitala plånböcker finns mer eller mindre etablerade versioner på olika marknader. Att endast integrera en betalmetod och tro att alla kunder kommer känna sig trygg i denna är helt enkelt en förenkling som skadar konverteringen. En plattform av betalmetoder behövs såväl för att behålla som att skala upp försäljning.
Hur gör man då som handlare för att hitta rätt i djungeln av betalmetoder? Frågan bär inte sällan samma svar som var är din kund? Driver du trafik från USA är amerikanska kort vägen framåt, är det spanska besökare så ska spanska betalmetoder med i ekvationen och så vidare. Att ha goda betalmedel som är anpassade till kunder kräver egentligen inte mer än att man känner sin kund, och sedan ger denne upplevelsen som önskas.
Det enklaste köpet är bara ett klick bort. Om jag får lämna dig med endast en insikt hoppas jag det är just denna fras. För de av er som vill gräva djupare och söka bättre konverteringen genom en bättre kundupplevelse rekommenderar jag nedan 3 steg.
Hitta din nya kund och anpassa. Var finns dina kunder idag? Sverige? Norden? Inom hela Europa kanske? Genom att analysera trafik till din webbutik kan du se vilka nya marknader som är intresserade av att bli kund. Genom att öppna möjligheten för köp med vad som för den nya kunden är trygga och etablerade betalmetoder öppnar du även för en högre konvertering.
Förenkla kundens upplevelse. Ny teknik som tokenisering av kort, digitala plånböcker och andra lösningar möjliggör för kunden att konverteras genom ett enda klick. Kunden vill inte knappa in sin adress, sitt kortnummer eller välja postombud. Kunden vill köpa, varför inte låta hen få göra det?
Hitta rätt partner. Swish är en utmärkt betalmetod för den svenska kunden. Miljontals svenskar har Swish idag, men desto färre spanjorer, tyskar eller britter. Hitta en partner som kan tillhandahålla lokala betalmetoder till fler och ge fler kunder på fler marknader tryggheten i att genomföra sitt köp.
Kampen om kunden sker dagligen. Säkra därför din plats i framtiden genom att säkra kundens upplevelse.
Funderar ni på att se över era betalmetoder så får ni gärna kontakta oss på Adyen. Vi är betalleverantören till många av världens största bolag som Spotify, H&M och Uber med många flera och vi hjälper gärna till att ta första steget mot en bättre köpupplevelse redan idag.