Sälja på marknadsplatser

E-handel på marknadsplatser

Du kanske redan driver en webbutik, men vill hitta fler kunder och öka din försäljning och din lönsamhet. Då finns en tydlig möjlighet: att även börja sälja dina produkter på marknadsplatser.
Så du nyttjar fler kanaler för att nå kunder och driva försäljning. Och på marknadsplatser kan du få tillgång till köpberedda kunder direkt, utan att behöva driva trafik till din egen webbutik.

Det finns marknader i Europa och världen där marknadsplatser är helt dominerande, till exempel i Tyskland och Kina. Ungefär en tredjedel av all e-handel i Tyskland går via Amazon, som var tidigt ute i Tyskland och skapade ett starkt och tryggt ekosystem där tyska konsumenter fortfarande gärna handlar. I Kina är andelen av all e-handel som går via marknadsplatser ännu större än i Tyskland, med välkända aktörer som Alibaba-ägda Taobao och Tmall, och Temu och Pinduoduo, som har samma ägare i bolaget PDD Holdings.

I Sverige är det fortfarande vanligast att handla direkt av e-handlare, även om Amazon öppnat upp sin verksamhet och marknadsplatser som CDON och Fyndiq varit aktiva i många år – så försäljningen via marknadsplatser är på väg upp även här.

Webbutik och marknadsplats

Och det handlar inte om att välja mellan att sälja själv eller på marknadsplatser; även om de flesta e-handlare driver egen webbutik, kan de även parallellt sälja på marknadsplatser. För att få större räckvidd och nå ut bredare med sina produkter. Eftersom marknadsplatsen tar en kommission – oftast runt 15-20 % men betydligt mer om du även vill ha hjälp med att lagerhålla och skicka produkterna – krävs dock en rätt hög marginal på de produkter som du ska sälja via marknadsplatser.

Detta är ju ett mindre problem om du är ensam om din produkt och ditt varumärke och har en bra marginal, men om du återförsäljer andras produkter kan det bli svårt att hålla en hög och lönsam försäljning via marknadsplatser då flera företag kan sälja samma produkt, vilket driver ned priset – och din marginal.

Det brukar även vara precis detta som sker när Amazon, som tillåter många säljare av exakt samma produkt, går in på en ny marknad: att den generella prisbilden drivs ned. Vilket slår mot just marginalerna hos de som säljer dessa produkter på den lokala marknaden.

Som ett enkelt riktmärke brukar man säga att du bör ha minst 50 % i marginal på en produkt – och gärna mer – för att kunna lyckas och bli långsiktigt lönsam på en marknadsplats.

Marknadsplatser i Sverige

Det finns ett par klassiska marknadsplatser i Sverige – CDON och Fyndiq – som varit med under lång tid och som många svenska e-handlare sålt via genom åren.

I början av 2023 gick dessutom dessa två aktörer ihop och bildade det nya bolag som nu kort och gott heter CDON. I samband med sammanslagningen tryckte man mycket på att det är två olika konsumenterbjudanden som dessutom kommer att kvarstå – det vill säga Cdon.se och Fyndiq.se, där CDON står för det breda erbjudandet och Fyndiq är fokuserade på just produkter till fyndpriser.

Marknadsplatserna är även olika då Cdon.se är mer av en ytterligare försäljningskanal för etablerade e-handlare och återförsäljare, som på så sätt kan öka sin försäljningsvolym. Fyndiq är något av det motsatta där många säljare använder plattformen som sin enda försäljningskanal och där en egen e-handel snarare är ett komplement eller ett nästa steg.

Många svenska e-handelsplattformar har en integration – det vill säga en färdig koppling – till dessa två marknadsplatser, vilket gjort det enkelt för svenska e-handlare att ta steget och börja sälja på CDON och Fyndiq.

Integration med marknadsplatser

Det finns även något som kallas integrationsplattformar, som Sello och Sharespine, som i sin tur har kopplingar till CDON och Fyndiq och en massa andra externa plattformar som Afound, Tradera och Åhléns, men även till internationella marknadsplatser som Amazon, Allegro (Polens största marknadsplats) och Zalando. Så idag är det förhållandevis enkelt att koppla upp sig mot marknadsplatser i Sverige och internationellt.

Tittar man utanför Sverige är nederländska Channable en stor integrationsplattform.

Amazon i Sverige

Efter många år av rykten och spekulationer öppnade Amazon sin svenska verksamhet och sin sida Amazon.se i oktober 2020.

Enligt webbplatsen Ehandel.se omsatte Amazon cirka 2 miljarder kronor i Sverige 2022, vilket skulle motsvara cirka 1 % av den svenska e-handeln – så betydligt mindre än till exempel i Tyskland och på andra europeiska marknader, där Amazon varit verksamma betydligt längre. Men, Amazon har ett par viktiga fördelar jämfört med mer lokala marknadsplatser – och ett antal nackdelar.

På plussidan finns möjligheten att Amazon kan hjälpa till med det som kallas fulfilment, det vill säga lagerhållning och leverans. Självklart mot en kostnad, men det innebär att du som säljare kan lista dina produkter på flera Amazon-sidor runt om i Europa – som till exempel Frankrike, Italien, Nederländerna,
Spanien, Storbritannien och Tyskland – och därmed få en mer internationell exponering och internationella leveranser.

Vad kostar det då att sälja på Amazon och även låta Amazon sköta lager och leverans? Amazon har en differentierad prissättning och kostnaderna påverkas av saker som kategori, storlek och vikt på dina produkter, men som vi var inne på tidigare är tumregeln att du som säljare bör ha en marginal på minst 50 % för att kunna bli lönsam.

Just nu: specialpris på boken ”E-handel för alla” för dig som besöker Ehandelstips.se – endast 199 kronor inkl frakt (100 kr rabatt)

Runt 15-20 % går bort direkt i kommission. Observera att detta är riktmärken och kan ligga något lägre eller något högre, men räkna med att lager och leverans kan kosta ytterligare 15–25 % beroende på vilken typ av produkter du har och hur länge de ligger på hyllan innan de omsätts. Lägger du dessutom till Amazon Ads (annonsering inne på Amazon för att säkerställa att dina produkter syns) som lätt kan uppgå till 10 % av ditt ordervärde, är du snabbt uppe i 40 50 % som går till Amazon.

Tillverkar du egna produkter och har en marginal på 50 % eller mer så kan du få en skjuts i din försäljning och vara lönsam på Amazon, även om det verkligen krävs ett gediget arbete för att lyckas fullt ut.

Med tanke på hur användarvänliga och konsumentfokuserade Amazon annars är, med stort utbud och snabba leveranser, så är ”baksidan” av Amazons plattform – alltså administrationsgränssnittet där du listar dina produkter och hanterar din försäljning och rapportering – raka motsatsen. För att inte tala om när du behöver hjälp och kan fastna i långa engelskspråkiga diskussioner med supportpersonal som sitter på andra sidan jordklotet i låglöneländer.

Men om du är beredd att investera den tid och kraft som rävs för att lyckas på Amazon, finns det ingen större marknadsplats i Europa och Nordamerika där du kan sälja dina produkter.

Utmaningar med att sälja på Amazon

Vilka är då nackdelarna med Amazon jämfört med exempelvis CDON och Fyndiq?

Jag har själv erfarenhet av att sälja på alla dessa tre plattformar, och jag skulle säga att det är enklare och smidigare att jobba med CDON och Fyndiq, som dessutom har en lokal kundservice där du kan få hjälp. De har dessutom gränssnitt som känns mer intuitiva och enkla för en svensk e-handlare. Så gränssnittet och den lokala servicen är bättre på dessa plattformar än på Amazon, och dessutom har många svenska e-handelsplattformar någon form av direktkoppling till dessa två aktörer.

Men även på CDON och Fyndiq krävs en verklig arbetsinsats för att lyckas. Det är omöjligt att på förhand veta vilka produkter som kommer bli storsäljare och vilka som kommer bli hyllvärmare och sälja dåligt – eller inte alls.

Värt att nämna i sammanhanget är att det även finns nischade marknadsplatser som inte är generella utan inriktade på en viss typ av produkter – som till exempel de marknadsplatser som drivs av Stadium och Åhléns.

Men oavsett vilken eller vilka marknadsplatser du bestämmer dig för att testa att sälja på, kommer det vara en process att komma igång och sedan att förfina och optimera och hitta rätt sortiment och rätt pris på respektive marknadsplats.

Marknadsplatser för B2B

Då kommer vi till handel mellan företag och B2B-marknadsplatser online. Vi har ju hittills i den här artikeln fokuserat på försäljning till konsument, men i vår snabbt digitaliserade värld har marknadsplatser online blivit en central del även för hur företag gör affärer med varandra.

Dessa B2B-plattformar kan erbjuda en effektiv och skalbar lösning för företag som vill expandera sin räckvidd, förbättra sina inköpsprocesser och skapa nya affärsrelationer globalt. Vi ska gå igenom hur B2B-marknadsplatser fungerar, visa på fördelar och nackdelar samt göra en genomgång av några av de största och mest namnkunniga plattformarna världen över.

Men hur skiljer sig B2B-marknadsplatser från marknadsplatser där slutkunden är en konsument och inte ett företag? En B2B-marknadsplats online är en digital plattform där företag kan köpa och sälja produkter och tjänster av och till andra företag. Så till skillnad från traditionella B2C-plattformar är B2B-marknadsplatser utformade för att möta specifika behov inom företagsförsäljning, till exempel kundunika priser och volymrabatter. Så på dessa plattformar kan företag interagera, förhandla och genomföra affärer i realtid, vilket gör det möjligt att snabbt och effektivt sluta avtal och utvidga sin verksamhet på nya marknader.

Vilka B2B-marknadsplatser finns det då runt om i världen?

Vi kan börja med Alibaba, världens största B2B-marknadsplats, baserad i Kina men med en global räckvidd. Plattformen erbjuder ett brett utbud av produkter från olika kategorier och branscher, vilket gör den idealisk för företag som vill importera varor till konkurrenskraftiga priser.

Sen har vi Amazon Business, en del av Amazon som fokuserar på B2B-handel i USA och Europa. Plattformen erbjuder ett omfattande sortiment av produkter och tjänster med fördelar som volymrabatter och avancerade orderhanteringsfunktioner.

Går vi i stället till Europa finns till exempel Mercateo, som är en europeisk B2B-marknadsplats fokuserad på produkter som kontorsmaterial, IT-produkter och industrivaror. Plattformen är populär i länder som Tyskland, Österrike och Nederländerna.

Även CDON hade tidigare, likt Amazon, en B2B-avdelning, framför allt för IT-utrustning och kontorsmaterial, men den är inte längre aktiv. Annars är det ganska outvecklat med B2B-marknadsplatser i Sverige, även om det naturligtvis finns exempel som Bolagsplatsen där köpare och säljare av företag kan mötas på plattformen – oavsett storlek och bransch.

Mer om att sälja på marknadsplatser

Här följer ett antal länkar så att du kan läsa vidare om att sälja på relevanta marknadsplatser för svenska e-handlare:
Sälja på Amazon.se
Sälja på CDON
Sälja på Elgiganten.se (Elgiganten Marketplace Partner)
Sälja på Fyndiq
Sälja på Stadium (Stadium Connect)
Sälj på Zalando (Zalando’s Partner Program)
Sälja på Åhléns (samarbetsföretag)

Läs mer om marknadsplatser på Ehandelstips.se och på Christer Petterssons blogg Datadrivet.se om marknadsplatser och Retail Media.

Hela denna artikel om att sälja på marknadsplatser är ett utdrag ur boken ”E-handel för alla” (2024), som handlar om hur du kan driva och skapa tillväxt för din e-handel – till exempel genom försäljning på marknadsplatser.
Specialpris på ”E-handel för alla” för dig som besöker Ehandelstips.se – endast 199 kronor inkl frakt (100 kr rabatt)

Artikel publicerad 5 maj 2024 och uppdaterad 3 oktober.