10 tips som får dina kunder att känna sig trygga

När du som e-handlare vill öka försäljningen i din webbutik så arbetar du kanske mest med att driva mer trafik och förstagångsbesökare till din butik. Tänk då på att det är minst lika viktigt är att öka konverteringsgraden så att fler av de nya besökarna också lägger beställningar.

Att förbättra konverteringen är i de flesta fall snabbare, enklare och billigare än att öka antalet besökare.

Här är de 10 viktigaste tipsen för att få dina besökare och kunder att känna sig trygga:

1. Säkerställ att butiken ger ett professionellt intryck och är användarvänlig
Som butiksägare är det lätt att bli ”hemmablind”. Ta därför hjälp av erfarna e-handlare att titta på din butik och ge dig råd om vad du behöver förändra eller förbättra. På forumet Ehandel.se, avdelningen för feedback och kritik kan du be om input på design, produktexponering, beställningsflöden, kassalayout och liknande aspekter av din webbutik.
http://www.ehandel.se/forum/feedback-kritik/

2. Certifiera butiken och visa upp märkningen väl synlig.
Även om en butik ser professionell ut så anar de flesta att vem som helst idag kan sätta upp en sådan butiksfront. Den vanligaste anledningen till en förlorad kund eller ett avbrutet köp är därför att besökaren är osäker på vem de handlar med. Kan jag verkligen lita på att jag får min utlovade vara eller tjänst och med den angivna leveranstiden?
Besökaren vill därför höra från någon annan än just er att man kan lita på er och känna sig trygg när man handlar.
Märkningen Certifierad E-handel omfattar över 700 butiker i Sverige, Norge och Danmark och erbjuder gratis certifiering och provmånad samt den lägsta månadskostnaden.
Läs mer och ansök på: https://www.ehandelscertifiering.se/

3. Visa upp kundbetyg och kundomdömen
Andra kunders omdömen skapar också förtroende för din butik, förutsatt att de förmedlas av en trovärdig tredje part som säkerställer att betygen baseras på verkliga kunder och köp.
Trustpilot är en väl fungerande kundomdömestjänst. Alla dina kunder mailas av trustpilot med uppmaning att betygsätta. Det är så man får recensionerna.
En nackdel kan vara priset och att kunder ibland ger dåligt omdöme i stället för att först kontakta kundtjänsten för att se om det hela går att reda upp.
Läs mer och begär prisuppgift på https://se.business.trustpilot.com/

4. Erbjud ett automatiskt köpskydd
En oro som många har är att förlora pengar man redan betalt utan att få de varor man beställt. Det kan också vara fel på varan utan att man får rättelse eller pengar tillbaka. Ett köpskydd kan vara det som avgör om man vågar handla eller inte.
Köpskydd erbjuds av flera aktörer, exempelvis på prisjämförelsesiter, men då behöver kunden komma ihåg att registrera sina köp hos dem vilket kan minska effekten.
Det enklaste och billigaste sättet att erbjuda ett automatiskt köpskydd är därför att utnyttja det köpskydd som varje Certifierad E-handel gratis omfattas av. Detta köpskyddet innebär att kunden kompenseras upp till 10000kr per köp om något går fel.
Läs mer på https://www.ehandelscertifiering.se/#insurance

5. Visa tidigt och tydligt upp symboler för kända och trovärdiga betalningsförmedlare
Det är viktigt att besökaren tidigt vet att man välja det betalsätt och den betalningsförmedlare som man föredrar och litar på. Många föredrar faktura med eller utan delbetalning, andra föredrar kortköp etc. Visa därför väl synligt, och genom hela flödet till kassan, upp symboler för de val ni tillhandahåller (Klarna, VISA etc).

6. Visa alla viktiga förtroendemarkörer sent i kassan och fram till färdig beställning
Många överger sina kundvagnar i de sista stegen före den färdiga beställningen. Se därför till att inte bara betalningsförmedlarnas symboler visas i kassan och stegen fram till beställningen har lagts, utan lägg också till viktiga förtroendemarkörer som certifieringsmärken, kundbetyg och köpskyddsinformation i dessa steg.

7. Berätta personligt om vilka ni är
Speciellt om din butik är ny och okänd ska du på ett förtroendeingivande sätt berätta historien om butiken, dig själv och personerna i butiken på sidan ”om oss”, helst med foton eller allra helst en video där ägaren eller den kundansvarige vänder sig direkt till besökaren.

8. Berätta om ni också har en fysisk butik
Om du också har en fysisk butik så stärker det förtroendet för din webbutik. Berätta om butiken med foton, var den ligger, adress telefon och öppettider.

9. Visa tydligt upp alla kontaktuppgifter
Kan tyckas ganska självklart men det slarvas ändå ibland med detta.
Skriv väl synligt ut företagets namn och organisationsnummer och givetvis kontaktinformation till e-butiken med e-post, telefon/telefontider och postadress. En bra och synlig plats kan vara i sidfoten förutom på sidor ”om oss”.
Om du vill undvika spam via e-post, post eller telefon så kan ett bra tips vara att uppgifterna läggs in i form av en bild istället för maskinläsbar text.

10. Få kunden att komma tillbaka, igen och igen – och kundens kompis.
Lyckade köp är det som på sikt skapar mest förtroende för din butik. Även om något problem dyker upp så kommer kunden att minnas det som ett lyckat köp om du snabbt och vänligt svarar på frågor och hjälper kunden tillrätta.