Bloggen i en e-handel är inte sällan något som glöms bort eller prioriteras ner som ”mindre viktigt”. Det är synd, för det kan vara mycket lönsamt att blogga i en webbshop.
Vi har tidigare resonerat kring huruvida man bör ha en blogg. Här är 12 konkreta anledningar att skapa en blogg i din webbutik redan idag:
1. Kommunicera bättre med dina kunder
Det första de allra flesta tänker på när ordet ”blogg” nämns är att den ska fungera som kommunikationskanal gentemot kunderna – nya, återkommande och sådana som ännu inte handlat i butiken.
Och det stämmer. Bloggen är en plats där du kan kommunicera med dina kunder, vilket inte är så lätt genom exempelvis en produkttext som ju har en strikt säljande funktion för en specifik produkt.
Bloggen kan fungera som en källa till information och inspiration för dina kunder, en kunskapskälla, en nyhetskanal och ett sätt att få en känsla för vilka ni är.
2. Ranka högre i Google på fler söktermer
Hur gör man för att få en produkt att ranka för exempelvis ”bästa dammsugaren”? Det är svårt eftersom den som söker inte förväntar sig att hamna på en produktsida. Sökaren förväntar sig en jämförelse av olika produkter och det är därför sådana resultat du kommer att hitta på Googles första sida.
Så varför inte skriva en bloggartikel på ämnet istället? Bloggen kan då fungera som ett sätt att fånga in trafik som annars kan vara svår eller omöjlig att attrahera till webbutikens ordinarie avdelningar.
3. Fånga dina kunders intresse tidigt i köpresan
Alla relevanta sökningar i Google är inte strikt kopplade till ett snart förestundande köp. Vissa kunder sitter mer eller mindre med betalkortet i handen, ja, men många försöker bara bilda sig en uppfattning om olika alternativ.
Bloggen är ett utmärkt verktyg att nå ut till dessa sökare och plantera ett frö hos dem tidigt i kundresan. Ger du dem relevant information kan det dels påverka deras köpbeteende senare, dels får du en chans att sprida ditt varumärke, vilket gör en konvertering längre fram mer trolig.
Här finns ofta mycket gemensamt med föregeånde punkt. En kund som till exempel googlar efter ”bästa sovsäcken” eller ”sovsäck bäst i test” har troligtvis inte bestämt sig för en viss produkt än utan försöker skapa sig en uppfattning om alternativen först. Genom att ge sökaren svar på vissa frågor tidigt i köpresan ökar du chansen att sälja en av produkterna när han eller hon väl har bestämt sig. Detta test av sovsäckar hos Beredd är ett bra exempel på hur ett sådant blogginlägg kan se ut.
4. Få fler prenumeranter till e-postlistan
Med tiden kan en blogg komma att stå för en betydande andel av webbshopens totala antal besökare. En del kommer att handla direkt, en del kommer tillbaka någon gång i framtiden. Men varför inte göra vad du kan för att redan här fånga in så många leads som möjligt?
Bloggen kan nämligen fungera som ett utmärkt sätt att fånga e-postadresser till butikens nyhetsbrev. En enkel ruta där besökaren kan fylla i sin adress och kanske en popup som dyker upp när han eller hon är på väg att lämna sidan är allt som behövs.
Tack vare nyhetsbrevet och kanske även automatiska utskick kan du sedan nå ut till dessa besökare och konvertera dem till kunder.
5. Bidra med intressant content till nyhetsbrevet
Bloggen kan även fungera åt andra hållet – att bidra med innehåll till nyhetsbrevet. Det kan förvisso vara effektivt att använda nyhetsbrevet för att informera om olika kampanjer, men det kan lätt bli tjatigt om allt handlar om olika reor och erbjudanden.
Med en uppdaterad blogg har du något konkret och användbart att dela med dig av till dina prenumeranter. De upplever då att det du skickar ut har ett värde vilket ökar sannolikheten att de fortsätter att öppna dina utskick i framtiden.
6. Ha något att dela på sociala medier
Vad ska man skriva för något vettigt i det begränsade utrymme som finns på Facebook, Instagram och TikTok? Har du en blogg i webbutiken har du en möjlighet att gå in på djupet på olika områden på ett sätt som inte är möjligt på sociala medier. Däremot ger det dig en utmärkt anledning att posta ett inlägg på exempelvis Instagram stories varje gång du publicerar på bloggen och sedan länka vidare till artikeln.
7. Ge webbhandeln en personlig touch
Håller du på att skapa ”ännu en e-handel” eller försöker du bygga något unikt? Bloggen fungerar utmärkt för att berätta mer om verksamheten och vad som döljer sig bakom den polerade framsidan i butiken.
Du kan berätta om vad som händer i företaget, nya satsningar ni gör och kanske intervjua några av medarbetarna. Det ger en personlig touch, vilket kunderna ofta uppskattar. Det skapar en koppling till kunderna och inger förtroende vilket förr eller senare troligtvis också återspeglas i försäljningen.
Svenska ryggsäckstillverkaren Sandqvist har till exempel intervjuat illustratören som utformade en av deras reklamkampanjer.
8. Visa att du är en expert
Kunder uppskattar webbutiker som inger förtroende. Kan du visa på att du är en expert inom ditt område så smittar det gärna av sig på försäljningen. Bloggen är ett utmärkt forum för detta.
Här kan du exempelvis publicera köpguider där du beskriver i detalj vad man ska tänka på om man exempelvis ska köpa ett tält eller en hängmatta.
9. Ge sajten högre auktoritet (och bättre ranking)
Även för sökmotoroptimering är detta expert-perspektiv nyttigt. Visar du för Google att du är en auktoritet på ditt område kommer det att löna sig i form av högre ranking för sajten som helhet, inte bara bloggen.
Med andra ord: Din produktkategori om exempelvis sovsäckar kan komma att ranka bättre om Google genom din blogg förstår att du är en expert på sovsäckar eller friluftsprylar.
10. Få kategorier och varumärken att ranka bättre genom internlänkning
Internlänkning är ett kraftfullt verktyg inom sökmotoroptimering. Genom att länka internt visar du för Google vilket innehåll som är viktigt. Dessutom är det ett sätt att skicka besökarna vidare till de sidor som du kan tjäna pengar på. En e-handels kategorisidor och varumärkessidor i första hand, men möjligtvis även enskilda produkter.
Varje gång du publicerar att inlägg på bloggen har du en utmärkt chans att lägga in internlänkar till några av butikens viktigaste kategorier och varumärken. För att denna metod ska vara effektiv ska du förstås bara länka till sådant som är relevant för artikeln.
11. Blir ett stöd till kundtjänst
Bloggen kan vara ett kraftfullt stöd till kundtjänst för att ge kunderna svar på sina frågor.
Frågor som ofta dyker upp i kundtjänst om olika produkter är utmärkta ämnen att blogga om. När frågorna sedan dyker upp kan kundtjänst svara på dem snabbt och sedan länka vidare till artikeln i bloggen ifall kunden vill läsa mer.
Dels spar det dyrbar tid åt kundtjänst, dels får kunden en bättre helhetsupplevelse – och åter igen – du upplevs som en expert på området.
12. Fungerar även som nyhetskanal
Exakt hur ett blogginlägg ser ut kan variera mycket från fall till fall. Det kan vara ingående artiklar, guider och recensioner, men det kan också vara kortare nyheter. Ett bra exempel är om du tar in ett nytt varumärke. Då kan det passa med en liten blänkare i bloggen: ”Nu finns Varumärke ABC hos Webbutiken XYZ”.
Den typen av nyheter passar utmärkt att dela på sociala medier och kan även användas som pressmeddelande. Dessutom blir det ännu en fin möjlighet att länka internt till varumärket i fråga. Minst två flugor i en smäll med andra ord.
Hur använder du bloggen i din e-handel? Lämna gärna en kommentar!