Marknadsplatser kommer fortsätta att växa i styrka. Ska man trendspana kring e-handel och det nya året som precis börjat, så är det ingen högoddsare att marknadsplatser kommer att utvecklas och stärkas ytterligare och att du som e-handlare behöver ha en strategi för hur du ska förhålla dig till lokala, regionala och internationella marknadsplatser som Fyndiq, CDON, Zalando och Amazon. Och förstås Temu, som diskuteras flitigt just nu – inte minst utifrån ett miljöperspektiv.
Så vad har du som e-handlare för alternativ kring marknadsplatser? Det kan handla om att du börjar sälja på en eller flera marknadsplatser, eller att du testar nya marknader via en marknadsplats i ett visst land, eller att du efter moget övervägande och trots potentialen i marknadsplatser för ökad försäljning bestämmer dig för att bara sälja via din egen webbutik.
Sälja på marknadsplatser. Men, marknadsplatserna finns där med köpberedda kunder och om du beslutar dig för att sälja den vägen har du ett antal frågeställningar att besvara: vad ska jag sälja (sortiment), till vilket pris, på vilka marknader, och vem ska sköta logistiken (ska du skicka själv eller till exempel nyttja Amazon för att lagerhålla, packa och skicka dina beställningar)?
Varför är det så intressant med marknadsplatser just nu?
Enligt en artikel från Boston Consulting Group i juni 2024 står marknadsplatser idag för 67% av den globala e-handelsförsäljningen till konsument. Vilket motsvarar en ökning på hela 40% under de senaste tio åren.
Och den fortsätter att växa – när myndigheten U.S. Census Bureau summerade e-handelstillväxten för första kvartalet 2024 i USA, så stod marknadsplatser för hela den tillväxten. All annan e-handel stod mer eller mindre still. Så det är marknadsplatserna som växer idag. och störst i kategorin är giganter som Amazon och Alibaba, som båda erbjuder allt via sina marknadsplatser.
Det finns även nischade eller kurerade marknadsplatser, som på engelska kallas för Specialty Marketplaces. Helt enkelt marknadsplatser med fokus på en kategori eller ett område, och de startas oftast av redan befintliga och stora handlare med en bred kundbas i sitt segment. Som Elgiganten, Stadium och Åhléns i Sverige, Carrefour, Decathlon och Zalando i Europa, och Best Buy och Macy’s i USA.
Vad ska du tänka på om du ska sälja på marknadsplatser?
Det finns marknader i Europa och världen där marknadsplatser är helt dominerande, till exempel i Tyskland och Kina. Ungefär en tredjedel av all e-handel i Tyskland sägs gå via Amazon, som var tidigt ute i Tyskland och skapade ett starkt och tryggt ekosystem där tyska konsumenter fortfarande gärna handlar. I Kina är andelen av all e-handel som går via marknadsplatser ännu större än i Tyskland.
I Sverige är det fortfarande vanligast att handla direkt av en e-handlare, även om Amazon öppnat upp sin verksamhet som växer sig allt starkare även här. Marknadsplatser som CDON och Fyndiq har dessutom varit aktiva i många år.
Så här kommer det fina in: även om de flesta e-handlare fortfarande fokuserar på sin egen webbutik, finns möjligheten att parallellt sälja på marknadsplatser – för att få större räckvidd och nå ut bredare med sina produkter.
Eftersom marknadsplatsen tar en kommission – oftast runt 15-25 %, men betydligt mer om du även vill ha hjälp med att lagerhålla och skicka produkterna – krävs en rätt hög marginal på de produkter som du ska sälja via marknadsplatser.
Detta är ett mindre problem om du är ensam om din produkt och ditt varumärke och har en bra marginal, men om du återförsäljer andras produkter kan det bli svårt att hålla en hög och lönsam försäljning via marknadsplatser då flera företag kan sälja samma produkt, vilket driver ner priset – och din marginal.
Det brukar även vara precis detta som sker när Amazon, som tillåter många säljare av exakt samma produkt, går in på en ny marknad: att den generella prisbilden drivs ner. Vilket slår mot just marginalerna hos de som säljer dessa produkter på den lokala marknaden.
Som ett enkelt riktmärke brukar man säga att du bör ha minst 50 % i marginal på en produkt – och gärna mer – för att kunna lyckas och bli långsiktigt lönsam på en marknadsplats.
Marknadsplatser i Sverige
Det finns ett par klassiska marknadsplatser i Sverige – CDON och Fyndiq – som varit med under lång tid och som många svenska e-handlare har sålt via genom åren. Och det är lätt att komma igång på CDON och Fyndiq, det är bara att googla ”sälja på CDON” eller ”sälja på Fyndiq” så kommer du till de informationssidor som beskriver vad som krävs för att du ska komma igång med din försäljning på plattformen.
Bland de krav som du måste uppfylla finns saker som att du har ett företag som är momsregistrat, att du har ett lager av produkter inom EU och att du uppfyller kraven på leveranstid. Plus att du följer distansköplagen och att dina produkter inte strider mot rådande svensk lagstiftning. Uppfyller du dessa krav kan du ansöka om ett handlarkonto hos CDON och att börja sälja på Fyndiq.
Ett annat plus är att många svenska e-handelsplattformar har en integration – det vill säga en färdig koppling – till dessa två marknadsplatser. Vilket gjort det enkelt för svenska e-handlare att ta steget och börja sälja på CDON och Fyndiq. Det krävs helt enkelt inga nya tekniska kopplingar från din butik, du sätter istället upp en export direkt från din befintliga e-handelslösning.
Det finns även en annan lösning för att enkelt koppla upp sig mot CDON och Fyndiq, och det är att använda något som kallas integrationsplattformar. Som till exempel Sello och Sharespine, som i sin tur har kopplingar till CDON och Fyndiq och en massa andra externa plattformar. Som exempelvis Tradera och Åhléns, men även till internationella marknadsplatser som Amazon, Polens största marknadsplats Allegro och Zalando.
Amazon – hur fungerar det att sälja via Amazon?
Att sälja på en internationell marknadsplats som Amazon har vissa fördelar jämfört med att sälja på mer lokala eller regionala marknadsplatser – och ett antal nackdelar. På plussidan finns möjligheten att Amazon kan hjälpa till med det som kallas fulfilment, det vill säga lagerhållning och leverans. Självklart mot en kostnad, men det innebär att du som säljare kan lista dina produkter på flera Amazon-sidor runt om i Europa – som till exempel Frankrike, Italien, Nederländerna, Spanien, Storbritannien och Tyskland – och därmed få en mer internationell exponering och kunna erbjuda internationella leveranser.
Vad kostar det då att sälja på Amazon och även låta Amazon sköta lager och leverans? Amazon har en differentierad prissättning och kostnaderna påverkas av saker som kategori, storlek och vikt på dina produkter, men som vi var inne på tidigare är tumregeln att du som säljare bör ha en marginal på minst 50 % för att kunna bli lönsam. Runt 15 % går bort direkt i kommission.
Observera att detta är riktmärken, men räkna med att lager och leverans kan kosta ytterligare 15–25 %, beroende på vilken typ av produkter du har och hur länge de ligger på hyllan innan de omsätts. Att låta Amazon lagerhålla och skicka dina produkter kallas FBA, eller Fulfilment by Amazon. Alternativet är att du packar och skickar de beställningar du får in själv, och det kallas FBM, eller Fulfilment by Merchant.
Det finns även säljare på Amazon som nyttjar båda dessa samtidigt, där storsäljare vanligtvis hanteras via FBA och produkter som säljs mer sällan, eller som till exempel är stora eller tunga, hanteras via FBM. Så även lager och logistik går att optimera när du säljer via marknadsplatser. Hur du ska lagerhålla och skicka beställningar är en fråga som du kommer att få ta ställning till från fall till fall med marknadsplatser, även om egen hantering i princip alltid fungerar.
Om du, utöver kommission, lager och logistik, även lägger till Amazon Ads (så kallad Retail Media, eller annonsering inne på Amazon för att säkerställa att dina produkter syns för de som söker på sidan), något som lätt kan uppgå till 10 % av ditt ordervärde, når du snabbt upp till 40–50 % som går till Amazon. Tillverkar du egna produkter och har en marginal på 50 % eller mer så kan du få en skjuts i din försäljning och vara lönsam på Amazon, även om det verkligen krävs ett gediget arbete för att lyckas fullt ut.
Men med tanke på hur användarvänliga och konsumentfokuserade Amazon annars är, med stort utbud och snabba leveranser, så är ”baksidan” av Amazons plattform – det vill säga administrationsgränssnittet där du listar dina produkter och hanterar din försäljning och rapportering – raka motsatsen. Det är tyvärr inte ett gränssnitt som känns enkelt och funktionellt, snarare tvärtom.
För att inte tala om när du har frågor och behöver hjälp, och kan fastna i långa, engelskspråkiga diskussioner med supportpersonal som sitter på andra sidan jordklotet i låglöneländer. Men om du är beredd att investera den tid och kraft som krävs för att lyckas på Amazon, finns det ingen större marknadsplats i Europa och Nordamerika där du kan sälja dina produkter.
Mer om marknadsplatser
Denna artikel är ett utdrag ur nya boken ”Marknadsplatser Online och Retail Media” som du som besökare och läsare av Ehandelstips.se just nu kan beställa till specialpris – endast 79 kronor jämfört med normalpriset 129 kronor (så hela 50 kronor i rabatt).
I boken får du veta ännu mer om marknadsplatser runt om i världen och vad du ska tänka på inför din satsning på marknadsplatser – och vilka marknadsplatser och marknader som är mest intressanta för dig. En guide helt enkelt för att du ska få en bra kunskapsbas på området.
Bra länkar om att sälja på marknadsplatser:
Sälja på Amazon
Sälja på CDON
Sälja på Fyndiq
Här hittar du länkar till nätbokhandlare där du kan köpa boken:
Marknadsplatser Online och Retail Media hos Akademibokhandeln
Marknadsplatser Online och Retail Media på Amazon
Marknadsplatser Online och Retail Media hos Adlibris
Marknadsplatser Online och Retail Media hos Bokus
Fler böcker om e-handel och om att sälja på marknadsplatser och nya marknader:
Amazonkoden (2022) – Bokus
En djävel på e-handel (2022) – Adlibris
Backstage E-commerce (2024) – Amazon
B2B-boken: 7 steg till digital dominans (2024) – Adlibris
E-handel för alla (2024) – Bokus