Så bygger du en epostlista (på rekordtid)

Majoriteten av alla besökare som hittar till er hemsida för första gången kommer troligtvis inte tillbaka. Så ser det ut för de flesta företag. Därför är det av yttersta vikt att jobba med smarta och effektiva sätt att samla in besökarens e-post. Men hur gör man detta på bästa sätt? 

Att bygga e-postlistor är något som jag själv jobbat med både på Nordnet, där jag startade upp deras veckobrev,  och såklart också på alla egna sajter jag driver, exempelvis InvesteraMera.se och Spelcash.se. Det har gett mycket goda resultat. I denna blogg kommer jag gå igenom några av de mest effektiva sätten jag använt för att få in tusentals nya leads. 

Vi spar det bästa till sist. 😉

1. Content-uppgradering

Jobbar du med content marketing via en blogg på din sajt? Perfekt. Då kan du enkelt locka med unikt innehåll till de som skriver upp sig på er lista. Erbjud läsarna av din blogg olika “content-uppgraderingar” i dina mest vällästa bloggar.

Anpassa uppgraderingen till temat du skriver om i den specifika bloggen för att maximera konverteringsgraden.  Här är ett exempel på hur en content uppgradering kommer kunna se ut på min nya webbyrås sida JSDigital.se

Andra saker man kan erbjuda är exempelvis en checklista, video eller något annat som är av värde för besökaren.

2. Pop up (använda på rätt sätt)

Alla hatar popups. Men, använda på rätt sätt så är de faktiskt väldigt effektiva. Det viktiga här är att det, precis som ovan, ska vara värdefullt och lockande för besökaren när den används. Fundera på vilken typ av innehåll du kan ge bort för att locka besökaren till att skriva upp sig på din lista. 

Men det är såklart viktigt att tänka på användarupplevelsen. Använda på fel sätt är popups (framförallt för mobilbesökare) något som även kan försämra dina resultat i det organiska söket. Så håll koll på era sökpositioner på Google så att er rank inte påverkas negativt av implementeringen av en popup. 

På de sajter jag själv har popups använder jag alltid “exit intent popups” vilket innebär att de visas först när besökaren är på väg att lämna sajten. Exempelvis visas den först när besökaren för muspekaren mot adressfältet igen. Det kombinerat med att verkligen locka med relevant innehåll försämrar inte användarupplevelsen.

En annan viktig aspekt för att öka konverteringsgraden är att anpassa unika popups till den sida/blogg som din besökare just har besökt. Genom denna typ av optimering har jag själv uppnått en konverteringsgrad på 21,57% på en av de senaste popuperna jag lagt upp.

För dig som använder wordpress är plugins som SUMO och Optinmonster bra alternativ för dig som vill testa att använda popup. Med dessa kan du också A/B-testa budskapen för att snabbt se vad som konverterar bäst.

Genom A/B-testen får du också värdefull kunskap vilken copy som fungerar bäst i andra formulär och “leadmagneter” som du kan använda på din sajt. Programmen som nämns ovan kan också enkelt synkroniseras med din e-postleverantör så att alla konverteringar automatiskt läggs till din lista.

Här nedan kan du se ett exempel från SUMOs egna popup då man är på väg att lämna deras hemsida.

3. Content locker

Detta är min personliga favorit. Och det är jag inte ensam om. Att sätta upp en content locker innebär att du låser utvalt innehåll/bloggar på din hemsida i utbyte mot besökarens epostadress. 

Innehållet som du låser ska såklart vara av stort värde för besökaren. Då kan du vara säker på att han eller hon kommer fortsätta att engagera sig med ditt innehåll när du mejlar dem nästa gång. 

Exempel på content locker:

Obs! Det är viktigt att tänka på att du inte låser innehåll som ger dig söktrafik idag, utan att du skapar någon unik artikel som är anpassad för ändamålet att samla in leads.

Ha en plan för din lista

Sist men inte minst. Ha en plan för din e-postlista. Exempelvis, börja med att sätta upp ett automatiserat välkomstmejl där du välkomnar kunden och presenterar dig och ditt företag. 

Avsluta välkomstmeddelandet med att länka till ditt bästa innehåll med stort värde för kunden. Då ökar du sannolikheten att de kommer fortsätta att öppna och engagera sig med ditt framtida innehåll. I välkomstmailet kan du också passa på att informera också om vad kunden förvänta sig av att vara med på din lista. 

Om du sedan följer upp välkomstmailet med veckovisa nyhetsbrev, ett automatiserat flöde som ska leda till köp eller något annat beror såklart helt på din verksamhet. 

Vilka tekniker använder du?

Nu har vi gått igenom några av de mest effektiva sätten för att bygga en e-postlista. Vilket teknik kommer du testa först? Eller har du någon annan teknik som du vill tipsa om? Lämna gärna en kommentar nedan. 

Fler tips för att öka trafik och konvertering

Du som vill ha fler tips om e-postmarknadsföring, affiliatemarknadsföring eller SEO (sökmotoroptimering) är varmt välkommen att besöka JSDigital.se. Vi kan också hjälpa dig att bygga tekniska lösningar och implementera strategierna på din blogg eller hemsida. 

Nu vill jag höra från dig. Hur gör du för att fånga in leads på din hemsida? Kommentera gärna nedan.

Johan Sunnanängs, grundare av JSDigital.se.