On-page optimering är något som faktiskt vem som helst kan lyckas med, utan allt för mycket tidigare kunskaper. Detta eftersom on-page optimering handlar om faktorer du själv kan påverka, som till exempel sidtitlar, rubriker, bildtexter, URL:er och bilder. När det är dags att optimera din webbsida, finns det några viktiga saker att tänka på. I det här inlägget går vi igenom fyra värdefulla tips, för att du ska lyckas. 

1: Förstå sök intentionen

Det absolut viktigaste för att lyckas med din On-page optimering är att förstå vilken intention som ligger bakom en sökning, så kallad ”sök intention”. Kort sagt är sök intention själva syftet med en enskild sökning som görs på nätet. Ofta talar man om tre olika typer av sök intentioner: informationsmässigt, navigerings mässiga, eller kommersiella. Det mest effektiva sättet att kontrollera sök intention för ett specifikt sökord är att titta på vad som rankar i toppen av dessa sökresultat.

Lyckas du ranka i toppen av Google på dina mest värdefulla sökord och driver in trafiken så behöver arbetet med att svara på dina besökares frågor avslutas där. Finns det en fråga så finns det alltid flera och ju fler frågor du lyckas besvara desto bättre. Ett ypperligt exempel på hur man kan fortsätta jobba med sökintention kommer från e-handelsbolaget Tooorch.

Söker du som användare på sökordet “cykelhjälm” och kommer in på webbplatsen så möts du genast av “Vanliga frågor och svar”. Att känna till vad dina kunder har för frågor angående dina produkter och lyckas besvara dom tidigt, är ett framgångsrikt recept när du vill förvärva kunder.

2: Skapa förstklassigt innehåll för dina användare

Många gör tyvärr felet att producera innehåll som antingen är skrivet för sökmotorerna, eller med syfte att att marknadsföra sig själva. Idag skadar en sådan strategi mer än vad de gynnar, då Google listar ut precis vad ditt syfte är. Utgångspunkten bör istället vara ”vad vill mina läsare få reda på när det söker på det här ordet?” och ”vilket värde ska den här sidan skapa för slutanvändaren?”. Kanske ska de lära sig något nytt? Få ett par värdefulla tips? Eller bara blir underhållna? Driver du en e-handel med ett stort utbud av produkter och kategorier så ska det även vara enkelt för din besökare att nå det innehåll de söker. Att därför jobbar flitigt med kategorier är ett extremt användarvänligt sätt för att navigera dina besökare rätt. Vet du om vilket innehåll eller kategorier som driver mest intresse på din webbplats, så är det en god idé att göra dessa direkt synliga för dina användare.

Ännu en god idé när det kommer till innehåll är att ge dina läsare ett extra värde genom att skapa ett interaktivt innehåll. Denna typ av innehåll skapar både ett större engangemang hos dina läsare och förhoppningsvis stannar de också längre på din webbplats. Ett exempel på hur du kan jobba med interaktivt innehåll är via kartor och statistik.

3: Använd call-to-action på rätt sätt

Call-to-action (CTA) är ett viktigt inslag för att leda dina användare vidare i köpresan och öka konverteringen på din webbplats. För att lyckas med dina CTA i ditt content gäller det att rikta besökarens uppmärksamhet mot material denne kan vara intresserad av. Tips är att undvika ”hårda” CTA såsom ”köp nu” eller  ”spara 10% endast idag”, och istället satsa på mjukare CTA som förklarar vad som faktiskt kommer hända när användaren klickar.

Exemplet nedan visar hur en naprapatklinik i Stockholm flitigt använder sig av CTA’s (på tre olika ställen) på deras webbplats. De som besöker Kroppsdektetiverna och utforskar deras olika behandlingar inom naprapati, vill naturligtvis ha en enkel och smidig väg till att kunna boka ett besök eller tid hos kliniken.

4: Se till att rubrikerna är optimerade

Rubriker, eller H-taggar som det kallas, hjälper sökmotorer att få en bättre överblick över vad din webbsida handlar om. Dessutom ska H-taggar göra det lättare för dina användare att förstå innehållet. En lång text utan stycken och underrubriker är ingen hit, och de flesta slutar läsa direkt. Genom att optimera din H-taggar till att t.ex. Svara på frågar, finns det goda möjligheter att ranka med ett avsnitt i sökresultatet på Google, en så kallad Featured Snippet.

Jag hoppas att ni fick några värdefulla tips för en lyckad on-page optimering av detta inlägg, och att ni nu är redo för applicera dem själva!