Hur blir du framgångsrik med din marknadsföring på sociala medier? Möjligheterna är oändliga för vad du kan åstadkomma på dina sociala kanaler. Företag lägger idag hundratusentals kronor på att skapa fantastiskt bild och-videomaterial för sina sociala medier. Men det som många glömmer, är att sätta en strategi för hur de ska nå ut med innehållet. Till rätt person. Vid rätt tidpunkt. Vilket i sin tur kanske är det allra viktigaste.
Så vad är receptet för en lyckad strategi på sociala medier?
Här kommer 5 huvudingredienser för ett framgångsrecept i sociala medier: innehåll, annonsformat, målgrupp, kanalval och rätt tidpunkt. Kombinerar du dessa på rätt sätt, så har du den perfekta formeln för att nå en bred räckvidd av relevanta personer som vill utforska och handla dina produkter.
1. Budskap (Val av innehåll)
Annonsering på social media handlar inte bara om att trycka ut sina produkter och bara prata om sig själv hela tiden. Fokusera istället på att skapa innehåll som skapar värde för kunden. Det kan vara allt från inspirations-videos till hur du ska styla och använda dina produkter, till tips, guider och sammanhang utanför dina produkter. Annonser som använder sig av humor, eller som spelar på det emotionella genom att knyta an till människors vardag, delas oftast vidare och blir ihågkomna mycket längre. Satsa på innehåll som får dina kunder att vilja ta del av dina annonser.
2. Annonsformat
Valet av format påverkar ditt resultat. Testa dig fram tills du hittat vad som rimmar för just dina produkter. Olika målgrupper tar in information på olika sätt (rörligt, stillbilder, textform). Ta reda på vilket mediaval som passar din målgrupp bäst. Men börja alltid med att definiera dina mål. Vill du sälja produkter, driva trafik till din e-handel eller stärka varumärket? Här kommer tips på val av format baserat på ditt mål:
- Karusellformatet: för att generera direkta köp. Ett konverterings-drivande format för e-handlare som ger dig möjlighet att visa 1-10 bilder, manuellt uppladdade eller direkt från ditt produktflöde. Det gör det lätt för kunden att ta in mycket info på kort tid. Använd formatet för kampanjer med miljö- eller modellbilder som tydligt visar dina produkter. Formatet används även för Dynamisk Remarketing, där du visar produkter som folk tidigare utforskat på din hemsidan, men ännu inte köpt. Karusellformatet finns tillgängligt på Facebook, Instagram och Pinterest.
- Instant Experience: bjuder in dina kunder till en “mini-version” av din hemsida, utan att de behöver lämna Facebook/Instagrams plattform. Produkterna visas i ett overlay-fönster som du sedan kan klicka dig vidare från till själva hemsidan. Formatet finns tillgängligt på Facebook och Instagram.
- Video: ett växande format som konsumenterna kräver mer och mer av. Dock är det längre steg till köp, med färre möjlighet till att tagga och länka till produkter. Videoformatet är bra när du vill inspirera, eller bygga varumärkeskännedom och långsiktig branding. Men det återstår fortfarande att se hur video och Live Shopping kommer bli mer integrerat i köpresan.
3. Målgrupp
Skapa din målgrupp baserat på vilken demografi de tillhör, vilka intressen de har och hur deras vardag ser ut. Vilka är deras största “gains and pains”? Definiera vem din kund är, men begränsa dig inte till detta. Analysera även den data du har på dina tidigare, riktiga kunder. Det kan skilja sig förvånansvärt mycket. “Trial and error” är det bästa sättet att ta reda på vilken målgrupp som passar till ditt varumärke. Trial and error innebär att man testar en kommunikation mot en målgrupp och utvärderar för att sedan justera budskap, målgrupp, offering osv för att hela tiden skapa bättre kampanjer.
4. Kanalval
Välj kanal baserat på din målgrupp – vart befinner dina kunder sig? Tex. Pinterest har övervägande del fler kvinnor än män. Facebook har en mer mognare målgrupp än Instagram. TikTok har många fler användare i 25-35 års-segmentet än vad man kan tro. Och hela 98,5% använder sin Facebook från mobilen. Researcha väl, demografi spelar en stor roll i val av kanal.
En annan fråga du bör ställa dig är: “var passar mitt innehåll bäst?”. Välj kanal baserat på ditt innehåll, och ditt övergripande mål med annonseringen.
- Visa visuellt material; bilder, videos samt möjlighet att tagga produkter: Facebook/Instagram
- Videos: Tiktok, Youtube, Snap
- Visuella inspo-bilder: Pinterest
- Artiklar, mentions, diskussioner: Twitter, Linkedin, Facebook
- Katalogförsäljning: Facebook/Instagram, Pinterest, Tiktok
5. Timing
Det kan vara en fin balansgång mellan att påminna tidigare kunder om att du finns, och att inte spamma sönder dem. Det här är det viktigaste att ta med sig för att bibehålla en bra balans:
- Exkludera de som redan köpt från dina Remarketing-kampanjer, så att de inte ser en annons på en produkt som de redan köpt (det blir extra salt i såren om produkten visar nedsatt pris..)
- Sätt frekvensgräns, eller kontrollera manuellt att du inte har för hög frekvens (så att annonsen inte visas för många gånger till en och samma person)
- Visa nytt, fräscht material innan målgruppen tröttnar på dina annonser
- När du har kampanj, kör Remarketing mot de som engagerat sig för ditt varumärke men glöm inte att även inkludera dina Social Media-följare och de som engagerat sig med dina SoMe-konton.
Försäljning VS. varumärkesbyggande
Det är vanligt förekommande att företag diskvalificerar sociala medier som kanal då de inte kan se någon direktförsäljning. Detta beror oftast på att man inte mäter rätt eller har satt upp kampanjerna fel i förhållande till målsättningen. Det kan inte förminskas vilket betydelse DIN målsättning har för utformning av kampanjen och i slutändan resultat från kampanjen. Det är extremt viktigt att man skiljer och utvärderar försäljningsdrivande kampanjer annorlunda från varumärkesbyggande kampanjer. Hur du bygger upp annonsformat, målgrupper, kanalval och timing kommer alla har stor påverkan på om du lyckas nå målsättningarna eller inte. Se därför till att planera väl och göra val med stor omsorg, kunskap, insikt och erfarenhet så kommer ni få de resultat som ni önskar.
Sammanfattning
Annonsering på sociala medier har tidigare varit främst för långsiktigt varumärkesbyggande, och har därav haft lägre konverteringsgrad än exempelvis Google Shopping. Men allt eftersom sociala medier utvecklas i takt med den växande e-handeln, så uppkommer allt fler konverterings-drivande möjligheter på de sociala plattformarna. Slutsaten är, bygg ut dina sociala medier som en förstärkning av din e-handel. Använd Instagrams organiska butik (se AYU som bra exempel) och testa katalog-försäljning och Dynamisk Remarketing som annonsformat. Var beredd att följa med på trender så som Social Payment (tex. Facebooks egna betalmetod) och andra shopping-möjligheter som dyker upp på kanalernas egna plattformar.
Och framförallt – sätt en stadig strategi!
Om Synlighet
Synlighet är en certifierad partner som erbjuder konsulttjänster för effektiv digital marknadsföring och affärsutveckling genom hela kundresan.