Att beställa varor på nätet är för många det mest bekväma sättet att handla. Förutom att man kan klicka hem varorna från soffan har konsumenterna också otroliga möjligheter att jämföra priser och produkter. Men samtidigt kan det vara en risk att handla över nätet – kommer produkten att motsvara förväntningarna?
För e-handlare är det helt avgörande att se till att kunden är nöjd med de varor som levererats. Om kunden inte är nöjd efter första upplevelsen är risken stor att de väljer att handla någon annanstans nästa gång.
Därför vill vi ge dig som e-handlare några tips på vad du ska tänka på när det gäller val av förpackning.
1-Lägg vikt på förpackningens utseende
Din webshop har troligtvis ett trevligt utseende och bra användargränssnitt, se därför till att paketet som når mottagaren spelar i samma liga.
2-Skapa ett starkt varumärkesbudskap
Företag som försöka bygga kundlojalitet i en alltmer decentraliserad marknad måste sätta varumärket i händerna på konsumenterna. Det handlar om hur produkten presenteras och vilket budskap som kommuniceras till kunden. Förpackningen bör spegla ditt företags varumärke och värderingar.
3-Tänk igenom formatet och storleken
Miljötänket är viktigt för många och att då få hem en liten produkt i en stor låda rimmar inte bra med miljövänligt. För dig som e-handlare blir det mer ekonomiskt att välja en förpackning utifrån produktens storlek, du slipper nämligen fylla ut lådan med utfyllnadsmaterial som bara kostar pengar. Dessutom undviker du att produkten riskerar att rulla runt och du gör samtidigt miljön en tjänst, vilket din kund kommer uppskatta.
4-Välj bra produktskydd
För att säkerställa att varan kommer fram i gott skicka till kunden behöver du välja en förpackning som är tålig nog att stå emot trycket från pallförvaring, rörelse vid transport och plötsliga stötar i leveransprocessen. Det finns flertalet bra e-handelsförpackningar med stötdämpande egenskaper och som är speciellt anpassade för utskick.
5-Se till att ha en bekväm returpolicy
Ibland händer det att kunden väljer att skicka tillbaka en produkt. Lika viktigt som det är för dig som e-handlare att produkten kommer tillbaka i gott skick, lika viktigt är det för kunden att returprocessen är enkel och smidig. Att inkludera en returetikett eller en returlåda bygger förtroende för kunden och förbättrar sannolikheten att en missnöjd kund ändå bli en återkommande kund.