Att begå misstag när det gäller sökmotoroptimering på din e-handelssida kan bli en dyr historia, och bara det är ett tillräckligt starkt skäl för att du ska lägga tid och energi på att få en lyckad SEO.

Till skillnad från bloggar och webbsidor med mycket innehåll (t.ex. hemsidor om träning) är det svårare att optimera en webbshop för SEO, särskilt om dina produkter är utlagda på flera sidor. Här nedan ska vi titta på de fem mest allvarliga SEO-felen som görs på e-handelssidor och hur du kan undvika dem.

#1 – Produktnamnen är inte unika eller optimerade för SEO

Det är otroligt viktigt för SEO att välja rätt produktnamn som enligt min erfarenhet är det vanligaste felet som e-handlare gör när de utformar sina sidor.

Att ha flera återkommande produktnamn på en webbsida eller använda samma som finns på andra webbsidor kan vara en av orsakerna till att din webbshop inte rankar bra i sökresultaten.

Vad är ett bra produktnamn

  • Färre än 70 tecken
  • Unik på webbsidan – ingen annan produkt i webbshopen har samma namn.
  • Ange vad det är för produkt.
  • Tala samma språk som dina användare – produkttiteln bör innehålla sökord eller fraser som människor använder när de söker efter en viss produkt och inte ha något krångligt tekniskt produktnamn.

Några tips för att komma på bra produkttitlar

Jag vet hur svårt det kan vara att komma på unika och bra produktnamn när man har massor med likartade produkter. När man väl kommit på namnet på de första står det still och man väljer helt enkelt samma namn för de produkter som återstår.

En smart sak du kan göra är att ta med produktegenskaper i titeln (färg, storlek, material osv.) och, om möjligt, även nämna varumärket/modellnamnet. Säg att du säljer surfplattor – då finns det vissa unika titlar som du kan använda för liknande produkter.

“Samsung Android Surfplatta”

“16 GB Samsung Android Surfplatta ”

“16 GB vit Samsung Android- surfplatta ”

“16GB/5G Samsung Surfplatta med Android”

 

#2 – Avsaknad av eller dubbla produktbeskrivningar

Förutom namnet är produktbeskrivningen en annan viktig del för SEO på din e-handelssida. Något man ofta ser och som är förödande för SEO är att det antingen saknas produktbeskrivningar på en sida eller att man använt sig av samma innehåll som finns på hundratals andra webbsidor.

Jag ska kort förklara varför detta inte är bra. Tänk dig att du säljer en produkt som även går att köpa på Amazon, CDON och andra populära och välbesökta sidor. I din produktbeskrivning har du exakt samma innehåll som redan finns på CDON.

När sökmotorerna sedan söker igenom din webbplats upptäcker de att ditt innehåll redan finns i deras index, och därför struntar i det och går vidare. Om de upptäcker samma mönster för många av dina sidor kommer de helt enkelt att strunta i hela din webbplats.

Om de däremot hittar unikt innehåll om de produkter du säljer tar de med detta i sitt index, och det är det första steget om du vill få din webbshop att ranka bättre.

En sak till om avsaknad på innehåll. Man säger alltid att man måste “locka sökmotorerna med innehåll” och det verkliga skälet till att vi bör göra det är att innehållet gör det lättare för dem att förstå vad sidan handlar om. Om du bara har bilder och ett namn på dina produkter ger det inte tillräcklig med information till sökmotorerna för att de ska kunna analysera och bestämma sig för hur de ska hantera din sida.

Hur skriver man bra produktbeskrivningar?

Precis som med namnet kan det vara svårt att komma på produktbeskrivningar som är unika för varje enskild produkt, och därför måste du tänka till ordentligt när de skriver dem. Ett bra tips är att försöka beskriva produkten i ord genom att lyfta fram vad som skiljer dem till utseendet från andra liknande produkter. Säg att du säljer pennor i olika färger (av samma modell) – här kan du se några beskrivningar av dem:

“En snygg kulspetspenna med vit rand. Den största delen har en brun finish som är både elegant och ….”

“En blå kulspetspenna för vänsterhänta personer. Din logga trycks med vita bokstäver på den övre delen av pennan och på…”

#3 – Dåligt formaterade webbadresser

Det är vanligt att e-handelsplattformar använder webbadresser som https://www.minbutik.se/productid12?EEFEFS4 för att visa produktsidorna, vilket är oläsbart för både sökmotorer och användare. När systemen utformades var det lättare för programmerarna att utforma URL:er på det sättet, givetvis utan en tanke på SEO.

Och det är därför de ser ut på det här viset.

Med lite tur kan du ändra webbadressen på den plattform du använder till något mer begripligt, som exempelvis https://www.minbutik.se/16-gb-samsung-tablet-white.

Obs: När du gör detta, glöm inte att göra 301-omdirigeringar från de gamla till de nya URL:erna.

När du funderar över hur din webbadress ska se ut bör du försöka välja något som passar med dina produktgrupper eller produktkategorier, mm du till exempel säljer Android-surfplattor och mobiler kan du ha följande URL:er för olika kategorier:

https://www.minbutik.se/android-tablets

https://www.minbutik.se/apple-iphones

#4 – Webbplatsen laddar för långsamt

Förutom webbadresser, produktnamn och produktbeskrivningar finns det ytterligare en viktig faktor för din e-handelsbutik – nämligen webbsidans hastighet. Det har gjorts massor med undersökningar som kommit fram till att det finns ett tydligt samband mellan försäljningen och webbsidans hastighet. Med andra ord, snabbare hemsidor leder till fler försäljningar.

Om plattformen du använder är gammal och föråldrad eller om du inte kan optimera koden som du vill kommer du med all säkerhet att hamna i samma kategori som hundratals nätbutiker med för lång uppladdningstid, något som definitivt skrämmer iväg kunderna.

När du har en e-handel måste du se till att din hemsida laddas så snabbt det bara går (helst snabbare än 3 sekunder), därtill på både stationära datorer, surfplattor och mobiler. För att lyckas med detta kan du:

  • Använda en snabb VPS som värd för din webbplats (undvik att driva din butik på ett delat webbhotell).
  • Optimera dina bilder och videor – optimering minskar sidornas storlek och därmed laddas de snabbare.
  • Optimera din kod – om du inte kan göra det, anlita en programmerare för att optimera koden i din butik för att undvika onödiga programkoder som kan sakta ner webbplatsen.

Optimera dina sidor – På produktsidorna behåller du de inslag som kan öka försäljningen och tar bort dem som inte gör det (detta är ett omfattande ämne och vi kommer ta upp det mer i kommande artiklar i serien).

#5 – Dålig användbarhet

Alla de SEO-misstag vi nämnt här hänger har samband med en och samma sak, nämligen användbarhet. SEO handlar i grunden om användbarhet, användarvänlighet och användarupplevelse, och för att du alls ska kunna sälja något på nätet måste din butik vara användbar. Detta hänger på flera olika faktorer, men rent generellt gäller det att en nätbutik är:

  • Lätt att navigera i
  • Snabb
  • Mobilanpassad
  • SEO-vänlig
  • Välstrukturerad

Sist men inte minst har användbarheten i en webbutik att göra med vilken typ av produkter du säljer. För bästa resultat bör du använda en programvara som kan hantera och visa upp dina produkter på ett optimalt sätt.

Det går exempelvis inte att sälja bilar i en butik som utformats för att sälja kläder. Den fungerar för de användare som letar efter kläder, men inte för den som är ute efter att köpa en bil. Med andra ord: visst kan det vara trevligt att använda sig av något av de färdiga shoppingprogrammen som finns på nätet, men se för allt i världen till att du kan anpassa det så att det blir användbart för de användare som letar efter just dina produkter.

Slutsats

Att det säljs produkter och tjänster online är det som gör internet så fantastiskt och användbart för oss alla. Det är många som lockas av att sälja på nätet, men den som verkligen vill göra det på riktigt måste vara beredd på att lägga ner både tankemöda och hårt arbete för att få en butik som människor litar på och använder.

De fem SEO-misstag som vi har tagit upp här är typiska fel som många gör och som inverkar negativt på deras online-verksamhet.

För att hålla er uppdaterade med mer matnyttigt angående SEO, kolla in vårt nyhetsbrev!