Det händer alltid något i Google. För oss e-handlare kommer inte sällan förändringarna som en överraskning. Men lyfter vi blicken en aning kan vi se ett antal lite större trender inom sökmotoroptimering utkristallisera sig. Anpassar du dig efter dessa står du väl rustad i konkurrensen.
Vi har låtit oss inspireras av Christian Rudolf från SEO-byrån Topdog som nyligen höll ett webbinarium om SEO-trender för 2024 (läs mer om det här). Nedan presenterar vi 5 trender som vi tycker är värda att hålla ett öga på.
1. Dags för Googles AI-sök?
Google SGE (Search Generative Experience), är sökmotorjättens nya AI-sökfunktion. Den har inte lanserats skarpt än och vi vet inte när den kommer till Sverige. Kanske redan 2024 men möjligen 2025. Vi vet inte heller exakt hur den blir, men vi kan redan nu se tidiga versioner som testas på vissa marknader.
I korta drag kommer Google att bli bättre på att sammanfatta information från olika källor. Till exempel förväntas produkter från olika e-handlare att presenteras direkt i sökresultatet för de sökningar som idag visar webbutikernas kategorisidor. Kategorisidorna riskerar alltså att inte längre visas i sökresultaten. För dig som e-handlare blir det därför viktigare än någonsin att satsa på välskrivna och unika produkttexter för att öka chanserna att synas i Google.
2. Fler zero click-sökningar
En långsiktig trend inom Google är att första resultatet, eller snarare resultat noll, ger svar på sökarens frågor direkt i serpen. Det får som konsekvens att färre sökare klickar sig vidare till de olika webbsidorna, inklusive e-handlare.
Denna trend förväntas fortsätta under 2024 och innebär att det blir mer ”allt eller inget”. Värdet av att ranka längre ner bland resultaten minskar drastiskt. Som e-handlare kan du därför tjäna på att utforma content som kan nå plats noll.
3. Skiftade köpmönster för sökannonsering
Köpmönstren har förändrats i och med lågkonjunkturen, vilket gör att allt fler bolag drar åt sin budget för sökmotorannonsering och SEO (läs mer om SEO här). Den direkta konsekvensen av detta är att det blir mer plats för dig som verkligen satsar på din sökoptimering.
En bieffekt av lågkonjunkturen är att konkurser gör att ytterligare utrymme frigörs i serpen. Lyckas du inte bara hålla huvudet över ytan utan kan du även satsa på att öka din synlighet i Google kommer du att belönas extra mycket för det nu.
4. Det blir viktigare att profilera sig
En webbsajts auktoritet för Google innebär mycket mer än bara länkar. Under 2024 blir det viktigare än någonsin att visa att du kan din nisch.
Profilera dig, specialisera dig och visa för Google att din e-handel är en expert inom sitt område. Producera bra och relevant content inom din nisch för att visa att du bemästrar den. Eftersom en webbutiks viktigaste content egentligen är produkterna är det också en god idé att se över så att sortimentet är komplett för målgruppen.
5. Google uppdateras oftare
Slutligen kan vi förvänta oss fler och fler både större och mindre uppdateringar från Google. Anledningen är att det pågår lite av en revolution inom innehållsmarknadsföring och hur digital marknadsföring utförs i och med den artificiella intelligensens intåg. Plötsligt har det blivit lätt att snabbt producera stora mängder information av varierande kvalitet genom verktyg som exempelvis ChatGPT. Motsvarigheter finns inom bild, video, ljud och även SEO.
Detta gör att Google står inför en lavin av information som ska analyseras. Därför kommer sökmotorn att tvingas genomföra fler och fler uppdateringar av sin algoritm för att hantera detta informationsflöde och alltjämt kunna visa de mest relevanta sökresultaten.
SEO-trender enligt andra
Google är en komplex maskin och det är alltid en hel del på gång “under huven”. Följaktligen finns flertalet pågående diskussioner inom SEO-communityt om vart sökmotorn är på väg och vilka trender vi kan förvänta oss framöver.
Grafix Studio i Malmö har summerat vilka trender olika experter förutspår för i år. Av dessa skulle vi vilja lyfta fram två som sticker ut som särskilt intressanta:
- Användarupplevelse / UX: Google fäster allt högre vikt vid hur användarna upplever att det är att använda din sajt. Bland annat hur snabbt viktiga delar laddar på skärmen och hur lätt det är att hitta.
- E-E-A-T: Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Det gäller att i allt högre grad visa för Google att just ditt content förtjänar att ranka högt. Visa att du har erfarenhet och förstahandskunskap om det du publicerar och att du är en trovärdig och respekterad informationskälla.