Trendspaningarna haglar så här års, så även inom SEO. Alltså är det dags att plocka fram spåkulan och titta på vad som blir extra viktigt inom sökmotoroptimering under 2025.
Det handlar egentligen inte så mycket om nyheter som om fördjupat fokus på faktorer som blir allt viktigare. I grunden är det fortfarande traditionell SEO som gäller: bra och relevant innehåll kombinerat med en god teknisk grund. Med det sagt tror jag att det bli extra viktigt att ta hänsyn till följande 5 viktiga fenomen och trender under 2025:
- GEO – generative engine optimization
- Googles AI Overviews
- Unikt och varumärkesbyggande innehåll
- Teknisk SEO ännu viktigare
- Fragmenterat sök med fler kanaler
GEO – generative engine optimization
GEO står för Generative Engine Optimization, och handlar om att synas i generativa söktjänster som ChatGPT Search, Claude, Perplexity med flera. Det spekuleras hej vilt om hur stor del av sök-kakan den här typen av söktjänster kommer att ta från traditionella sökmotorer. Det vet vi inte, men vi kan vara ganska säkra på att andelen kommer att öka. Därför blir det allt viktigare jobba med GEO. Här är det särskilt viktigt att tydligt strukturera innehållet så att olika AI-modeller enkelt kan förstå det.
Googles AI Overviews
Att sökmotorernas AI-kamp fortsätter att stå i fokus är förstås en given SEO-spaning. Googles AI Overviews är den stora snackisen på de marknader där det är implementerat – över 100 länder till dags dato. Det handlar alltså om AI-generativa sökresultat som visas för många sökningar på Google i till exempel USA. Informationssökningar är den typen av sök som oftast genererar AI Overviews.
Men i Europa får vi fortsätta vänta ett tag till – Google avvaktar EU:s regleringar inom AI och sök. Fördelen är att vi får mer tid att läsa på om förändrade sökbeteenden och förbereda oss innan det dyker upp här i någon form. Även om AI Overviews kan påverka sök- och klickbeteenden handlar mycket fortfarande om att skapa kvalitetsinnehåll som hjälper dina kunder för att nå organisk synlighet. Eller kanske snarare just därför! Eftersom följande blir ännu viktigare än vad det redan är:
Unikt och varumärkesbyggande innehåll
Det finns två skäl som gör att unikt, hjälpsamt och trovärdigt innehåll blir viktigare än någonsin (och då har Google ändå lagt mycket fokus på just detta i sina uppdateringar de senaste åren). Det ena är att det behövs för att sticka ut i floden av intetsägande AI-genererat innehåll. Det är närbesläktat med skäl nummer två: AI-generativa sökresultat gör att generiskt innehåll blir mindre värdefullt.
Du behöver alltså fokusera på att skapa unikt innehåll baserat på genuina insikter. Och tänk inte bara text: video, bilder, infogram med mera bidrar med stort värde. Att visa upp din expertis inom ditt område bidrar också till att stärka varumärkets trovärdighet. Utgå från kundens behov och se till att möta sökintentionen på ett relevant sätt. Har du innehåll för alla delar av kundresan kan du knyta starkare band till dina kunder.
När generativa sökresultat börjar påverka både klick- och sökbeteenden blir det allt viktigare att bygga ett starkt varumärke som kan generera värdefullt brand-sök. Produktsidor blir också allt viktigare. Lyft dem med video, recensioner och strukturerad data. Och med det sistnämnda glider vi sömlöst över till nästa ämne:
Teknisk SEO blir ännu viktigare
En välorganiserad och snabb webbplats, strukturerad data och användarvänlighet är faktorer som är viktigare än någonsin. Strukturerad data dök upp även i många av förra årets trendspaningar, men fortsätter att vara viktigt för att nå bra organisk synlighet, inte minst för GEO. En ny studie av Google Shopping-resultat i USA visar på en tydlig korrelation mellan att ha flera olika sorters strukturerad data och bra rankning (viktigast av allt enligt studien – strukturerad data för recensioner).
Fragmenterat sök med fler kanaler
En tydlig trend är att söklandskapet fragmenteras alltmer. Googles totala dominans avtar, men det handlar inte bara om nya generativa söktjänster som ChatGPT. Youtube (ja, Google-ägt, men ändå) är världens näst största sökkanal efter Google. Och socialt sök ökar hela tiden, inte minst TikTok (som New York Times tidigare i år kallade ”Google for Gen Z”). Inte heller detta är nytt, men med alla dramatiska förändringar inom sökvärlden fortsätter det att bli allt viktigare.
Om generativa sökresultat sannolikt leder till färre klick och därmed minskad organisk trafik från traditionella sökmotorer blir det ännu viktigare att satsa på fler sökkanaler. Passar det din målgrupp, jobba med TikTok. Producerar du video för din e-handel, se till att ha en Youtube-kanal som du aktivt sökoptimerar. (Producerar du inte video för din e-handel så är det läge att börja nu!)
Det finns alltså många spännande områden att sätta tänderna i för att öka din e-handels synlighet i sökmotorer under 2025. Behöver du hjälp finns jag tillgänglig som frilansande SEO-konsult och copywriter.