6 konkreta tips och åtgärdspunkter som visar dig exakt hur du kan fördubbla försäljningen på din E-handel!

Att påbörja en e-handel är svårt och tidskrävande, dock är den extremt belönande. Kärnan för e-handeln är hemsidan som kunden vistas på och därför måste du lägga ner tid på den. I den här artikeln kommer vi att avslöja de 6 beprövade tipsen och åtgärdspunkter som vi har samlat under våra långa år av erfarenhet! Den här artikeln är nyckeln till att du ska lyckas med din e-handel!

Läs hela artikeln om du är villig och seriös med att lyckas med din e-handel!

1- Ha en ANVÄNDARVÄNLIG hemsida!

Det här kan låta självklart för vissa, men de flesta e-handel ägare misslyckas med den enkla regeln.
Kom ihåg… “Mer är inte alltid bättre!”.

Oavsett om du kommer att anlita någon för att skapa din hemsida eller om du kommer att göra det
på egen hand, måste du känna till den gömda hemligheten som leder till att du når en högre
försäljning.

Hemligheten är en hemsida som är enkel att navigera på och enkel att följa.
De flesta nybörjare vill alltid ha många innovativa funktioner på deras hemsidor för att imponera på
kunden, trots att det är motsatsen till det som de borde göra.

Hemsidan som du skapar ska vara så enkel som möjligt. Fokuset ska ligga på produkterna som du
säljer och inte på funktionerna.

Din e-handel ska vara lyxig och därför räcker det med att ha 3-5 färger över hela hemsidan.
Återigen, fokuset ska ligga på dina grymma produkter!

HANDLING:

Använd dig inte av så många funktioner utan håll dig till en enkel navigering. Här kan du se ett
exempel på det. Använd dig även av denna hemsida för att hitta färgpaletter för de kulörer som
passar ihop.

OBS! Behöver du professionell rådgivning kan du boka in ett kostnadsfritt konsultationsmöte med
oss här .

2. Erbjud ALLTID Fri Frakt:

Erbjuder du inte Fri Frakt på alla dina produkter?

Nu är det tid att börja implementera detta. Fri Frakt är ett måste om du vill se beställningar varje
gång du öppnar din e-post!

Kommer du att förlora pengar på det här sättet?

Nej, du kommer att vinna pengar!

Genom att inkludera fraktkostnaden i din produkts försäljningspris kommer din produkt att se mer attraktiv ut för kunden. Även om det totala priset kommer att vara detsamma som dina konkurrenters pris i slutändan, kommer du att sälja mer.

Den psykologiska faktorn bakom detta är att kunden kommer att känna sig glad över att inte betala
extra kostnader. Viktigt är dock att du tydliggör att Fri Frakt gäller för alla produkter!

ÅTGÄRDSPUNKT:

Gör en kalkyl på fraktkostnaden och addera den till varje produkts försäljningspris. Skriv FRI
FRAKT på din “top bar” och ha även med den i beskrivningen av varje produkt!

3. Inkludera ett erbjudande på “checkout” som kunden INTE kan tacka NEJ till.

Alla människor attraheras av rabatter, exempelvis erbjudandet: “3 för 2” eller “köp en och få 50%
på den andra produkten”…osv. Dessa rabatter fungerar effektivt och det är därför DU borde använda dem.

Du måste alltid ha ett erbjudande som kunden inte kan tacka NEJ till. Viktigt är även att erbjudandet
ska dyka upp vid “kassan” när kunden bestämmer sig för att betala. Erbjudandet ska gälla på samma produkt som kunden vill köpa.

Ett exempel på detta kan vara följande: En kund lägger till en byxa i sin varukorg för 200 SEK och sedan vid betalningen i kassan ser kunden att två byxor kostar 300 SEK tillsammans. Då kommer kunden förmodligen att köpa två byxor istället för en byxa.

Där… DUBBEL försäljning!

HANDLING:

Lägg till ett erbjudande som gäller för samma produkt som kunden vill köpa vid kassan! Kunden
erbjuds alltså mer av den varan som den ville köpa i förstahand.

4. Använd din E-postlista för att sälja till befintliga kunder (MAJORITETEN av din försäljning sker DÄR)!

Den HELIGA E-postlistan är guld värd! Det är det mest effektiva sättet för högre konvertering!
E-postlistan är GRATIS marknadsföring för din E-handel där du kan skicka nyheter om nya
produkter och erbjudanden till dina befintliga kunder.

Det är viktigt att du samlar in så många E-postadresser som möjligt och det gör du genom din
brevlåda för nyheter eller genom medlemsrabatter (till exempel: “Bli medlem och få 10% rabatt”)!

Det som är bäst med E-post marknadsföring är att den INTE är tidskrävande eller svår när du
använder en e-post marknadsföringstjänst som hjälper dig skicka din e-post till dina kunder och även
kontrollera hur många som ser och klickar på din e-post.

HANDLING:

Det som du borde göra är att integrera en e-post marknadsföringstjänst till din e-handel och ett bra
exempel på det är MailChimp.

5. Ha ALLTID med kundrecensioner och rekommendationer!

En av de viktigaste faktorerna som kunden tar hänsyn till är kundrecensioner och
rekommendationer. De är viktiga för att du ska kunna skapa förtroende mellan din e-handel och de nya kunderna som scrollar genom dina produkter.

Recensionerna ska helst ha äkta bilder på produkterna eller bevis på att produkterna fungerar.
Det är ännu bättre om du har en INSPELAD rekommendation från en lojal kund, på så vis kan du
bygga FÖRTROENDE och få FLER beställningar!

HANDLING:

Du ska erbjuda dina befintliga kunder rabatter eller produkter i utbyte mot att de ska lämna
recensioner på din hemsida.

Så enkelt är det!!!

6. Ha “Guarantee badges” överallt och säkerställ att du har en säker betalningsmetod.

Kunden är alltid skeptisk till vad som säljs på nätet! Därför ska du visa kunden säkerhet och
trovärdighet! Det som du vill erbjuda är ett garantimärke och även säkra betalningsmetoder som kunden litar på.

Du vill ha en högre konvertering och kunden vill ha en säker shopping! I Sverige är ett mycket bra exempel på det betalningsmetoden “Klarna”, vilket är ett stort tecken på att en hemsida är säker!

Din e-handel är inte känd än och därför behöver du kända märken som höjer din e-handels
trovärdighet! Ett kraftfullt bonustips som kommer att höja din försäljning ännu mer är att skriva “Öppet köp gäller för xx antal dagar” i din “Top Bar”.

Det är extremt viktigt att du har med dessa detaljer för att hjälpa din E-handel att växa snabbare!

HANDLING:

1. Ha med en trovärdig betalningsmetod som visas tydligt på din hemsida!

2. Skriv “Öppet köp gäller för xx antal dagar” på din “Top Bar”.

Implementera dessa tips och lägg märke till hur många nya beställningar du får!

Känner du dig fortfarande osäker? Inga konstigheter! Boka ditt kostnadsfria konsultationsmötet med
oss här.

Lycka till med din e-handel!