6 tips att tänka på när du väljer betallösning till din e-handel

Betalningar ska vara enkla och det är något som bara ska fungera så att du kan fokusera på din verksamhet. Det viktiga vid val av betallösning är att välja en betalpartner som uppfyller alla dina behov och som hanterar dina pengar tryggt och säkert. Underlätta ditt administrativa arbete med att samla alla dina betalningar hos en leverantör. Du får då en tydlig överblick av din verksamhet samtidigt som du endast har en kontakt oavsett vad det gäller.

Har du ingen betallösning idag och är i behov av en? Eller är du intresserad av att byta din nuvarande betallösning? Läs då mer om Bamboras betallösning för e-handel, Bambora Checkout, här.

1. Betalningar ska vara enkelt för dig och dina kunder

Vid val av betallösning är det bästa tipset vi kan ge dig att hålla det enkelt. Det smidigaste är att välja en betaltjänstleverantör som erbjuder både inlösen och betallösning i samma paket. Om du dessutom har fysiska butiker är det fördelaktigt om leverantören även erbjuder betallösningar för det också. Det ska även vara enkelt att integrera din nya betallösning till din e-handel så se till att betallösningen du väljer stödjer din e-handelsplattform.

Förutom att det är mycket enklare för dig att samla alla dina betalningar hos en leverantör, kommer du även bli sedd som en större och mer värdefull kund i din leverantörs ögon och på så sätt kan du också få ett bättre pris.

Som sagt, betalningar ska vara enkelt för dig men också för dina kunder. Genom att erbjuda en smidig betallösning med smarta funktioner och flertalet betalmetoder gör du betalningsupplevelsen enkel för dina kunder. Med en enkel och smidig betalningsupplevelse minskar du risken för att kunder avbryter ett köp i betalningssteget och på så sätt ökar du din konverteringsgrad.

Tips 1: Samla alla dina betalningar hos en och samma leverantör, det kommer spara dig mycket tid och arbete. Tänk även på att erbjuda dina kunder en enkel och smidig betalningsupplevelse.

2. Kom igång snabbt och smidigt

När du utvärderar olika leverantörer, se då till att fråga hur deras onboarding-process fungerar och hur snabbt du kan komma igång med din nya lösning. En invecklad onboarding-process är ett varningstecken för att allt annat kommer att vara komplicerat också. Leta därför efter en betaltjänstleverantör som gör det snabbt och enkelt att komma igång. På så sätt kan du undvika massa pappersarbete och lång väntan.

Tips 2: Välj en leverantör som är enkel att arbeta med från början. Det viktiga här är att du inte ska behöva lägga tid och energi på att få betalningarna att fungera.

3. Erbjud rätt betalmetoder för just dina kunder

Enligt en studie har 25% beslutat att inte genomföra ett köp online eftersom webbshopen inte erbjudit deras föredragna betalningsalternativ, och en annan studie visar att 71% har övergivit ett online-köp i betalningsfasen på grund av brist på betalmetoder. Dessa siffror indikerar vikten av att erbjuda rätt betalmetoder för din just dina kunder.

Konsumenter har olika preferenser när det kommer till hur de vill betala. Bland de populäraste betalsätten idag finns debetkort, kreditkort, faktura och mobila betaltjänster. Preferenserna skiljer sig mellan kanaler och kundgrupper. Det är därför väldigt viktigt att du känner dina kunder. Börja med att analysera ditt produktutbud och dina kunder för att se vilka betalmetoder som är relevanta för dig. Fakturabetalning är ett uppskattat alternativ för dyrare varor, Swish är praktiskt för mindre summor och kortbetalningar är populära oavsett summa. För varor som kunderna köper ofta kanske prenumerationsbetalningar är den bästa lösningen. Det är sedan viktigt att välja en betalleverantör som erbjuder de betalmetoder du behöver.

Tips 3: Gör det möjligt för dina kunder att betala med de populäraste betalmetoderna anpassade efter ditt produktutbud. Då kan du vara säker på att betalmetoden inte påverkar om kunden genomför ett köp eller inte.

4. Få dina pengar snabbt

Något av det viktigaste för många verksamheter är hur snabbt du får dina pengar. Tidigare var det vanligt att det tog flera dagar att få pengarna. Och faktum är att det fortfarande skiljer sig en hel del mellan olika leverantörer. För mindre verksamheter kan tillgång till kapital vara helt avgörande. Det finns ingen anledning att din betalleverantör ska hålla på pengarna längre än nödvändigt.

Tips 4: Se till att välja en betalleverantör som betalar ut dina pengar snabbt, helst redan nästkommande bankdag.

5. Optimera din försäljning genom en bra överblick av din verksamhet

Allt som underlättar det dagliga arbetet med att driva ett företag är värt mycket. Att enkelt få en översikt över din dagliga verksamhet samt kunna analysera din verksamhet ingående, är helt klart två saker som kan hjälpa dig att ta kontroll samt minska din administration. Se till att din betalleverantör har ett bra rapporteringsverktyg med en tydlig översikt av dina transaktioner och utbetalningar. Genom smarta rapporter kan du få nya insikter om ditt företag samt optimera din försäljning.

Vet du till exempel vilken tid på dagen du har flest besökare på din hemsida? Eller vilken veckodag som är din bästa? Med bra insikter om din försäljning kan du anpassa din verksamhet efter dina kunder. Kanske behöver du öka din support under vissa timmar, eller ha vissa typer av erbjudanden aktiva vissa dagar?

Tips 5: Ta reda på vilken rapportering din leverantör erbjuder och fundera på hur du kan använda den för att utveckla din verksamhet. Statistik över dina transaktioner och betalningar kan vara en nyckel till framgång.

6. Ha koll på vad du betalar

Konkurrensen på betalningsmarknaden har ökat de senaste åren, vilket gjort att många leverantörer sänkt sina priser. Men faktum är att i slutändan är det väldigt få handlare som vet vad de verkligen betalar för sin betallösning. Stirra dig inte blind på den procentuella transaktionsavgiften när du gör prisjämförelser. Det är viktigt att ha koll på vilka andra avgifter en leverantör kan ta ut. Många leverantörer har flertalet tillkommande avgifter för om och men. Välj en leverantör som har en enkel och tydlig prissättning utan dolda avgifter. På så sätt kommer du alltid att veta vad du betalar för din betallösning.

Tips 6: Var noga med att ta reda på vad som verkligen ingår i priset och se till att du bekantar dig med de tillkommande avgifterna i ditt avtal för de är ofta väldigt höga. Se också till att välja en leverantör med en prissättning som du förstår.

Enkla betalningar med Bambora

Med Bambora betallösning för e-handel, Bambora Checkout, får du både inlösen och betallösning i ett och samma avtal. Bambora Checkout kan enkelt integreras till din nuvarande webbshop. Allt du behöver göra för att komma igång är att fylla i ett formulär på vår hemsida så kontaktar vi dig och skickar sedan över ett avtal digitalt som du enkelt signerar med BankID. Du kan sedan vara igång med din nya betallösning inom 24 timmar.

Med Bambora Checkout kan du erbjuda dina kunder alla de vanligaste betalmetoderna. Du kan ta emot kortbetalningar från världens största kortnätverk samt de mest populära mobila betaltjänsterna på varje marknad. Dessutom har du möjlighet att erbjuda dina kunder faktura och delbetalningar samt återkommande betalningar för prenumerationstjänster.

Vill du veta mer om vad du bör tänka på vid val av betallösning? Eller vill du höra mer om Bambora Checkout? Kontakta oss på Bambora idag.