6 vanliga fallgropar och misstag inom SEO

Som SEO-konsult är det inte ovanligt att man får i uppdrag att rätta till misstag och fel på en hemsida. Många företag idag vill arbeta med SEO och har det som en del av marknadsföringsstrategin, men ändå är det fortfarande många som gör flera misstag när det kommer till SEO. Idag är SEO betydligt mer komplext och avancerat än tidigare vilket kräver helt andra resurser och kompetenser för att lyckas med SEO. Det finns många saker man inte bör misslyckas med men nedan är några av de viktigaste punkterna att ha koll på.

1. Dåligt innehåll och duplicerat innehåll

Att ha bra och relevant innehåll på en hemsida är idag otroligt viktigt för att synas bra i sökmotorerna. Innehållet behöver svara på besökarnas frågor och intention bakom den sökningen. Om besökarna inte får det svaret de förväntar sig eller hittar det dem letar efter så är antagligen inte innehållet tillräckligt bra. Ett vanligt misstag hos e-handlare är även duplicerat innehåll, främst på produktsidorna där produkttexter används på flera platser, både på ens egna hemsida men även hos andra platser på internet. Här behöver ni säkerställa att allt innehåll ni publicerar på er hemsida är unikt. Det kan också vara så att det skapas url:er (sidor) med hjälp av filtreringar hos e-handlare som bidrar till duplicerat innehåll. Här är det oftast enklast att se till så att det inte skapas nya url:er varje gång man gör en filtrering.

2. Ingen strategi för sökord och sökintention

Att inte ha en strategi för vilka sökord som är relevanta för ens hemsida är ett vanligt misstag. Det är vanligt att företag ser inifrån och ut och använder sina egna begrepp för produkter och tjänster, istället för att se på det faktiska sökbeteendet. Ett tips här är att se på konkurrenterna hur dom benämner produkter och tjänster. Att hitta sökord och förstå sökbeteende är otroligt svårt och tidskrävande som många tyvärr missar. Ta hjälp av Google Ads och sökordsplaneraren för att förstå vilka sökord som är relevanta och har trafik. Ett annat bra sätt är att titta på relaterade sökningar på Google för att få inspiration.

relaterade sokningar google

3. Det saknas tydliga mätbara mål för SEO

SEO behöver mätas och ha tydliga mål för att man ska förstå hur pass viktigt det är. SEO handlar om att optimera, men om du inte vet hur din optimering fungerar – hur ska du kunna optimera vidare? På Synlighet lägger vi stor vikt på att sätta upp mätbara mål som är genomförbara. För SEO är det något vi tycker är extra viktigt att få till så tidigt som möjligt för att få bra förståelse för arbetet med SEO. Mätbara mål är självklart viktig för all typ av marknadsföring men SEO kräver oftast lite andra mål än övrig marknadsföring.

4. Optimerar inte för mobilen

Att vi idag använder mobilen mer och mer för att surfa är ingen nyhet. Det är dock relativt nytt att Google primärt tittar på mobilen som enhet när en hemsida bedöms. Något som blir alltmer viktigt framöver och något alla som arbetar med SEO behöver ha i åtanke. Det är lätt att man glömmer bort det eftersom man oftast sitter på en dator och utför sitt arbete. Med hjälp av Googles verktyg PageSpeed Insights kan du också få värdefull information om vad du behöver optimera när det kommer till laddningstid på mobilen. Ett tips är att alltid titta på hur en sida ser ut i mobilen när den byggs eller optimeras. Både till det tekniska men även hur den ser ut och upplevs i mobilen. Du kan självklart göra det direkt i din mobil och surfa runt, men du kan även enkelt i exempelvis Google Chrome välja att se hur sidan ser ut i olika enheter.

I Google Chrome kan du gå in i utvecklarläge eller “inspektera” som det även kallas. Högerklicka på sidan du vill inspektera och välj “inspektera” eller cmd + Shift + C på mac.

Inspektera Google Chrome

5. Stänga ner sidor utan att skapa redirects (404-sidor)

Ett annat vanligt misstag är att man stänger ner sidor utan att peka om dem (redirect) till en annan relevant sida. Det sker väldigt ofta när företag bygger en ny hemsida och inte tänker på att peka om sidorna. Här kan man förlora väldigt mycket organisk trafik om man missar detta. Vid nästan alla tillfällen rekommenderas det att man även lägger in en redirect om man stänger ner en sida eller byter url.

6. Göra sin hemsida osynlig i sökmotorer

Att göra sig osynlig på Google kan ske i både stor och liten omfattning. Man kan exempelvis sätta noindex på en specifik sida, både medvetet och även av misstag. Sedan kan man göra hela hemsidan osynlig genom att blockera Google från att besöka den via sin robots.txt sida. Det sistnämnda kan självklart få stora konsekvenser om det görs av misstag vid en migrering exempelvis.

Sedan kan man även göra sig osynlig genom att använda tekniker som Google har svårt för eller inte alls stödjer. Att bygga en hemsida eller element i Flash idag är något som kan få förödande konsekvenser för organiska trafiken. Som tur är det inte lika vanligt med Flash längre. Javascript diskuteras ofta också och här har Google blivit bättre och bättre på att läsa och rendera Javascript. Dock kan det fortfarande finnas vissa tillfällen när Google har svårt att läsa Javascript sidor eller element. Även om Google själva säger att dom inte har några problem med JavaScript och SEO. Är du osäker på om Google kan läsa ert Javascript innehåll kan det vara bra att prova rendera upp det i Search Console för att se hur Google uppfattar sidorna.