Ingen bransch har undgått den globala kapprustningen inom AI – inte heller e-handeln. I takt med att hundratals miljarder investeras i att skapa nästa large language model (LLM), hårdvara eller revolutionerande innovation finns det konkreta användningsområden som e-handlare kan nyttja idag för att skapa bättre lönsamhet och nöjdare kunder.
Adyen har frågat över 41 000 konsumenter hur de vill handla online i årets upplaga av Retailbarometern. I rapporten framgår det att tre centrala teman driver kundernas beteenden online. Den e-handlare som vill maximera konvertering, lönsamhet och kundnöjdhet bör ha örat mot rälsen och lyssna på kundernas krav inför morgondagens e-handel.
1. Bedrägerier hämmar handel
Bedrägerier utgör fortfarande en betydande utmaning för svenska konsumenter och påverkar direkt deras beteende inom e-handeln. Enligt Retailbarometern är oron för bedrägerier påtaglig vilket återspeglas i kundernas preferenser för betalmetoder och datalagring.
- 23,85 % av konsumenterna väljer att inte låta sin dator eller telefon komma ihåg betalningsuppgifter på grund av oro för bedrägerier.
- 23,35 % är konservativa när det gäller att ta till sig digitala betalmetoder (t.ex mobila plånböcker eller Buy Now Pay Later) av rädsla för att utsättas för ett bedrägeri.
- 20 % föredrar att handla i en fysisk butik på grund av oro för bedrägerier online.
Datan talar sitt tydliga språk – e-handlare behöver investera i robusta säkerhetslösningar och tydlig kommunikation kring tryggheten bakom deras checkout för att skapa det förtroende som behövs för att ta en kund över mållinjen.
2. Smidiga och sömlösa kundresor är avgörande
När handeln existerar i kundernas bakficka blir snabbhet och tillgänglighet ett ledord för hela kundresan. Konsumenter förväntar sig friktionsfria upplevelser – från scrollande till betalning. Smidighet i betalningsprocessen och tillgång till önskade betalmetoder är kritiskt för att undvika avbrutna köp. Retailbarometern visar att:
- 45 % av konsumenter lämnar en butik eller avbryter ett köp online om betalningen tar för lång tid.
- 58 % avbryter ett köp online om de inte kan betala med den betalmetod de önskar.
- 33 % föredrar handlare som kommer ihåg deras preferenser och tidigare köpbeteenden för att skapa en mer skräddarsydd shoppingupplevelse.
Att optimera checkout-processen och framförallt erbjuda relevanta betalmetoder är inte bara en fråga om bekvämlighet, utan direkt avgörande för konverteringen. E-handlare i världsklass analyserar dessutom vilka betalmetoder som fungerar bäst för specifika produktsegment och marknader. Här finns såväl kostnadsbesparingar som konvertering att hämta hem för de mest ambitiösa aktörerna.
3. AI som sköter din shopping
Just nu investerar världens techjättar febrilt i att skapa shopping-assistenter med målet att göra shopping smidigare för gemene man. Retailbarometern visar att fenomenet har tagit fart och fyller en tydlig funktion för konsumenter som är trötta på att filtrera bort all oönskad information som dyker upp under köpresans första fas – sökandet efter rätt lösning på kundens problem.
- 31 % av konsumenterna har använt ChatGPT eller andra AI-assistenter under de senaste 12 månaderna för att underlätta sin shoppingupplevelse.
- 51 % upplever att AI ger dem inspiration för exempelvis kläder eller måltider snabbare än någon annan källa.
- 54 % menar att AI hjälper dem att sålla bort det digitala bruset av information.
Datan indikerar en växande acceptans och förväntan på att AI-verktyg ska förbättra shoppingupplevelsen
Datan indikerar en växande acceptans och förväntan på att AI-verktyg ska förbättra shoppingupplevelsen, vilket e-handlare bör utforska för att möta konsumenternas behov och framtida beteende. Hur förändras kundresan? Hur kan ni säkerställa er synlighet när kundernas sökfunktioner utvidgas och förändras? Den som investerar i svaren på dessa frågor tidigt kommer att tacka sig själv om några år.
Genom att förstå och agera på dessa trender kan er e-handel inte bara möta utan även överträffa de svenska konsumenternas förväntningar, bygga lojalitet och driva tillväxt. Ladda ner Retailbarometern här för att ta del av fler insikter som hjälper er att förstå era kunders behov och beteenden idag och imorgon.