Från CPM till ROAS: De viktigaste annonsförkortningarna du måste känna till

När du arbetar med digital marknadsföring och annonsering möts du ofta av en djungel av förkortningar. CPC, ROI, CTR – vad betyder allt egentligen? För att hjälpa dig att navigera i branschspråket har vi sammanställt en lista med 50 vanliga förkortningar inom annonsering, deras betydelser och vad de används till.

Oavsett om du är nybörjare eller erfaren inom marknadsföring kan denna lista ge dig en snabb och enkel överblick över de viktigaste begreppen.

FörkortningBetydelseFörklaring
ACoSAdvertising Cost of SaleAnnonskostnad i förhållande till försäljning (särskilt på Amazon)
APVAverage Page ViewsGenomsnittligt antal sidvisningar per besökare
ATLAbove The LineTraditionell massmarknadsföring i brett tillgängliga medier
B2BBusiness to BusinessMarknadsföring riktad från företag till företag
B2CBusiness to ConsumerMarknadsföring riktad från företag till konsument
BANTBudget, Authority, Need, TimelineKvalificeringsprocess för potentiella kunder
BMBusiness ManagerFacebooks plattform för annonshantering
BOFUBottom of FunnelKöpklara leads i botten av säljtratten
BRBounce RateAndel besökare som lämnar sidan utan interaktion
CACCustomer Acquisition CostKostnad för att skaffa en ny kund
CAN-SPAMControlling the Assault of Non-Solicited Pornography and MarketingLag som reglerar kommersiell e-post
CCPACalifornia Consumer Privacy ActKalifornisk dataskyddslag
CLVCustomer Lifetime ValueKundens totala värde under hela kundrelationen
CMSContent Management SystemSystem för att hantera webbinnehåll
CPACost Per ActionKostnad per genomförd handling
CPCCost Per ClickKostnad per klick
CPECost Per EngagementKostnad per interaktion
CPLCost Per LeadKostnad per genererad lead
CPMCost Per MilleKostnad per tusen visningar
CPNCost Per Newsletter signupKostnad per nyhetsbrevsprenumerant
CPOCost Per OrderKostnad per order
CPPCost Per PointKostnad per räckviddspunkt
CPSCost Per SaleKostnad per försäljning
CPVCost Per ViewKostnad per videovisning
CRConversion RateAndel besökare som genomför önskad handling
CRMCustomer Relationship ManagementSystem för kundhantering
CROConversion Rate OptimizationOptimering av konverteringsgrad
CTACall To ActionUppmaning till handling
CTRClick Through RateAndel som klickar på en annons
CXCustomer ExperienceKundupplevelse
DMPData Management PlatformPlattform för hantering av målgruppsdata
DSPDemand Side PlatformPlattform för programmatisk annonsköp
ECMEnterprise Content ManagementSystem för företagsinnehåll
EMVEarned Media ValueVärdet av organisk spridning
ESPEmail Service ProviderLeverantör av e-posttjänster
FBAFulfillment By AmazonAmazons logistiktjänst
FOMOFear Of Missing OutRädsla att missa något
GAGoogle AnalyticsGoogles analysverktyg
GDPRGeneral Data Protection RegulationEU:s dataskyddsförordning
GDNGoogle Display NetworkGoogles nätverk för displayannonser
GMBGoogle My BusinessGoogles företagslistning
GSCGoogle Search ConsoleGoogles verktyg för sökmotoroptimering
HVLVHigh Value Low VolumeProdukter med högt värde men låg volym
ICOInitial Coin OfferingFörsta erbjudande av kryptovaluta
IMPImpressionsAntal visningar
IPInternet ProtocolInternetprotokoll
ISPInternet Service ProviderInternetleverantör
KOLKey Opinion LeaderOpinionsledare
KPIKey Performance IndicatorNyckeltal
LSILatent Semantic IndexingSemantisk indexering för SEO
LVHVLow Value High VolumeProdukter med lågt värde men hög volym
MQLMarketing Qualified LeadMarknadsföringskvaliificerad lead
MOFUMiddle of FunnelMitten av säljtratten
MoMMonth over MonthJämförelse månad för månad
MRRMonthly Recurring RevenueÅterkommande månatlig intäkt
NPSNet Promoter ScoreKundnöjdhetsindex
OKRObjectives and Key ResultsMål och nyckelresultat
OTTOver The TopStreaming av innehåll via internet
PLAProduct Listing AdsProduktannonser i Google Shopping
PMaxPerformance MaxGoogles AI-drivna annonskampanjer
PPCPay Per ClickBetala per klick
PPLPay Per LeadBetala per lead
PPSPay Per SaleBetala per försäljning
PPVPay Per ViewBetala per visning
PRPublic RelationsPublicitet och relationsskapande
QRQuick ResponseSnabbsvanskod
QSQuality ScoreKvalitetspoäng för annonser
ROASReturn On Ad SpendAvkastning på annonskostnader
ROIReturn On InvestmentAvkastning på investering
ROPOResearch Online Purchase OfflineSöka online, köpa offline
RSSReally Simple SyndicationFormat för innehållssyndikering
RTRetweetÅterpublicering på Twitter
RTBReal Time BiddingRealtidsbudgivning för annonser
RTERich Text EditorTextredigerare med formatering
SaaSSoftware as a ServiceMjukvara som tjänst
SAQLSalesforce Analytics Query LanguageSalesforce analysfrågespråk
SCAStrong Customer AuthenticationStark kundautentisering
SEASearch Engine AdvertisingSökmotorannonsering
SEMSearch Engine MarketingSökmotormarknadsföring
SEOSearch Engine OptimizationSökmotoroptimering
SERPSearch Engine Results PageSökresultatsida
SMBSmall and Medium BusinessSmå och medelstora företag
SMESubject Matter ExpertÄmnesexpert
SMMSocial Media MarketingMarknadsföring i sociala medier
SMSShort Message ServiceTextmeddelande
SOVShare of VoiceAndel av samtalet
SQLSales Qualified LeadSäljkvalificerad lead
SSOSingle Sign OnEnkel inloggning
TATTurnaround TimeGenomförandetid
TLDTop Level DomainToppdomän
TOFUTop of FunnelToppen av säljtratten
TOSTerms of ServiceAnvändarvillkor
UAUser AcquisitionAnvändaranskaffning
UGCUser Generated ContentAnvändargenererat innehåll
UIUser InterfaceAnvändargränssnitt
URLUniform Resource LocatorWebbadress
USPUnique Selling PropositionUnikt säljargument
UTMUrchin Tracking ModuleSpårningsparametrar för URL:er
UXUser ExperienceAnvändarupplevelse
VATValue Added TaxMervärdesskatt
VTCView Through ConversionKonvertering efter visning
WoMWord of MouthMuntlig spridning
WSIWebsite Success IndexWebbplatsframgångsindex
WWWWorld Wide WebVärldsomspännande webben
XMLExtensible Markup LanguageUtbyggbart märkspråk
YoYYear over YearJämförelse år för år
YTYouTubeVideoplattform

Förtydligande:

  • CPACPCCPM, och liknande är centrala begrepp inom digital annonsering och används för att mäta och optimera annonskampanjer.
  • SEO och SEM är strategier för att öka synligheten i sökmotorer.
  • KPI används för att mäta framgången av en kampanj eller ett projekt.

Dessa förkortningar och mätvärden är viktiga för att förstå och optimera annonskampanjer.