Du har en webbplats och en butik för e-handel. Du har fyllt din butik med fantastiska produkter. Du har full koll på sociala medierna. Ditt varumärke växer varje dag.
Men du är inte klar ännu … det saknas fortfarande något. Vad kan det vara??
För att avrunda din online-närvaro och säkerställa sin position i havet av e-handelswebbplatser, vänder sig många butiksägare till bloggning.
Bloggar är ett utmärkt sätt att få in nya kunder. De är portaler för engagerande innehåll i form av artiklar som fungerar som organiska lead-generatorer och främjar interaktion mellan dina kunder. En blogg fungerar som toppen på din tratt för content marketing genom att driva webbplatsbesökare och så småningom leda dem mot att köpa dina produkter.
Fördelarna med att blogga
Bortsett från det som nämns ovan, som är de största fördelarna, är en blogg ett sätt för din e-handel att vara ett mer innehållsdrivet företag istället för att endast vara produktdrivet. Beroende på vilken typ av content du publicerar kan du positionera dig som en tankeledare inom din nisch.
Till exempel, säg att din e-handelsbutik säljer glasvaror med anpassade mönster etsade på det. Om du startar en blogg dedikerad till branschen och processen med etsning av glasvaror och lägger upp några hjälpsamma artiklar om hur andra kan göra samma typ av saker hemma … skapar du plötsligt en värdefull tjänst utöver dina produkter. Läsare kommer att rekommendera din blogg till andra som vill etsa sina glasvaror hemma.
Och de som inte är lika bra på hantverk som de trodde de var kommer att tänka på din butik när de inser att de förmodligen bara borde beställa den etsning de vill ha. Du kommer att vara top-of-mind eftersom du är den som gav dem så bra anvisningar!
När det gäller dem som klarar av att göra det själva … ja, de måste köpa sin etsningskräm och klister någonstans. Kanske du kan sälja det också? Det är inte lika bra som att sälja din egen produkt, men det är något.
Ser du nu hur din blogg fungerar som en tratt för att sälja dina produkter?
Nackdelarna med att blogga
Det måste alltid finnas något, eller hur?
Det kräver mycket arbete att hålla igång en blogg. Du måste lägga upp innehåll regelbundet oavsett om det är varje dag eller en gång i månaden. Och du måste anstränga dig för att på ett snyggt sätt väva in dina produkter i dina blogginlägg. Du vill att dina inlägg ska vara pedagogiska så att dina läsare får verkligt värde i dem, inte bara använda dem som en långsiktig försäljningskanal för din butiks produkter.
Domen ~ att blogga eller inte blogga?
Alla e-handlare bör åtminstone överväga en blogg. De är fantastiska för att generera organiska kunder och nå en större målgrupp vilket sprider din butiks namn. Så länge du lägger ner arbetet som krävs kommer din blogg att tjäna dig bra.
När du väl har igång din blogg är det ett helt annat spel. Marknadsutveckling är svårt, men den kan delas upp i tre enkla steg:
- Titta på vad folk gillar och ge dem mer av det, vänta sedan på att ditt innehåll ska dra in fler potentiella kunder.
- Annonsera dina inlägg. Dela dem på sociala medier. Engagera dina läsare via kommentarer.
- Vinst.
Kom ihåg att tänka på din blogg som toppen av tratten som driver trafik från hela nätet. Nu är det bara att komma igång med att skriva till rätt målgrupp och se din e-handel växa.