Hösten är i full rullning och det innebär för många att uppdatera och se över sin webbplats eller webbshop. Varför inte ge den en extra boost inför resten av året? 
Vi pratar främst om produkt- och kategoritexter som finns i webbshopen. När var det senaste du såg över dem? Båda typerna av texter är viktiga på sina sätt, men inte minst för SEO. Genom att sökmotoroptimera dina produkt- och kategorisidor har du chans att förbättra dina positioner i sökresultatet.

Bästa tipsen för att uppdatera produkttexter

Men vart ska man börja? En bra start är att se över att produkttexterna först och främst stämmer. Kika om det står något som är relaterat till sommaren, istället för att skriva “i sommar” kan du skriva “till sommaren” eller “under sommaren” för att inte indikera på att det är sommar just nu. 

Fler tips du kan använda för att skapa de bästa produkttexterna: 

  • Varje produkttext bör vara unik
  • Försök att inte vara för teknisk
  • Se till att produkttexterna är lättlästa
  • Tydligt visa dina USP:ar (Unique Selling Points)

Bästa tipsen för att uppdatera kategoritexter

När du är klar med produkttexterna, kommer vi till kategorierna. Det är en den som ofta glöms bort eller prioriteras bort i en e-handel. Men vad är en kategoritext? När du klickar på en kategori i webbshopen så visas den kategorin. Där kan du lägga in en text som berättar vad den kategorin handlar om. 

Det är också positivt för sökmotoroptimeringen! Google förstår lättare vad sidan handlar om, om det finns en text där. Dessutom brukar sökord för kategorisidorna ha större sökvolymer än specifika produkter. Därför brukar vi rekommendera att sökmotoroptimera kategorisidorna före produkttsidorna. 

Fördelar med att använda text till kategorier: 

  • Google kan enklare förstå vad sidan handlar om
  • Sökord för kategoritexter brukar generellt ha större sökvolym
  • Du kan använda fler long tail sökord

5 tips för att uppdatera och sökmotoroptimera kategoritexter

Precis som med produkttexterna, är det bra att dubbelkolla att kategoritexterna är uppdatera helt enkelt. Det här är dock texter som inte förändras speciellt ofta, så troligtvis behöver du inte uppdatera dem på det sättet. Men hur sökmotoroptimeras de på bästa sätt? 

  1. Dela upp texten (använd den både ovanför och under produkterna)
  2. Använd rubriker och underrubriker
  3. Tänk på sökordsdensiteten
  4. Viktigt att använda interna länkar
  5. Glöm inte att optimera bilder!