Bra bok om att sälja till Norge

Har du också hört det: man skulle ju vilja sälja till Norge, men det verkar så struligt med moms och NUF och tullregler! Vilket egentligen är märkligt, Norge är ett av våra närmaste grannländer och det allra närmaste om vi tänker på språket – och i e-handelns linda var det alltid Norge man blickade mot först när man skulle ta sin webbutik till en ny marknad.

Mycket har ju skett sedan dess och nu har många nya e-handlare hela världen i kikaren direkt, det finns inte samma inställning att det är bäst att börja med grannländerna för närheten geografiskt och kulturellt.

Vilket är synd! Men nu finns en lösning: en ny bok av Stine Hjelm Hjartland, ursprungligen från Norge men sedan 2019 bosatt i Sverige. Boken heter Norge Nästa och har som ambition att lära dig som läsare allt du behöver veta för att lyckas med dina affärer på den norska marknaden.

Bokens innehåll

Norge Nästa är lättläst och fullmatad med nyttig information för dig som siktar mot Norge. Boken har två delar, den första handlar om Norge som kultur och nation och du som läsare får lära dig om historien, geografin, språket, arbetslivet och inte minst den norska affärskulturen.

Om den första delen är intressant (vilket den är), så är bokens andra del, om att göra affärer i Norge, en veritabel guldgruva för dig som blickar mot vårt västra grannland. Det börjar med en del mer allmänna tips kring hur man kan förbereda sig och hur mycket som behöver anpassas för att passa norska standarder – och det faktum att Norge inte är med i EU.

Sen går Stine in på vikten av bra översättningar och lokalisering av all text, så din kommunikation bygger förtroende, inte tvärtom. Efter det får du bra tips om hur du kan bygga nätverk lokalt i Norge och vilka resurser och stöd som finns att tillgå. Sen kommer det riktigt matiga: hur du kan sälja tjänster eller exportera varor till Norge med allt vad det innebär kring moms, returer, skatteregler och tullklarering.

Just osäkerheten kring tull och moms är enligt boken den största anledningen till att norska konsumenter inte handlar i utländska webbutiker, så se till det totala priset alltid framgår under kundresan.

Mot slutet av boken avhandlas vad du ska tänka på om du vill etablera dig på plats i Norge och starta ett norskt företag, och allra sist bjuder författaren på en riktigt bra norsk-svensk ordlista – fem sidor som du faktiskt bör lära dig (det vill säga förstå) om du sedan ska ha flytande konversationer på norsk mark.

Bästa råden inför din satsning i Norge

Vi har även frågat Stine om henne bästa tre bästa tips för en svensk e-handlare som vill börja sälja till Norge – och här kommer svaren:

  1. Förbered dig ordentligt. Norge och Sverige liknar varandra mycket, vilket är precis varför många missar att förbereda sig tillräckligt. Små skillnader i regler kan bli kostsamma om du inte har koll på dem. Och de små kulturella skillnaderna kan vara avgörande i en förhandling med en norrman.
  2. Var noga med vem du tar råd från. Det är värdefullt att ta emot tips från de som har gjort resan till Norge tidigare, men om den som ger råden inte är verksam inom samma bransch, har en annan organisationskultur, ett företag av en annan storlek eller om marknaden har förändrats sedan de expanderade – hur mycket kan du då lita på deras råd?
  3. Håll dig uppdaterad. För att sälja till norrmän är det viktigt att kunna följa med i de senaste utvecklingarna – både politiskt, ekonomiskt och socialt. Håll koll på norska nyheter och branschtrender. I nyhetsbrevet Nytt i Norge får du en sammanfattning av norska nyheter direkt till din inbox 1-2 gånger per månad.

Mer om boken

Norge Nästa är en riktigt användbar bok och ett måste för den e-handlare som sneglar mot Norge. Här får du råd och tips som kommer vara ovärderliga för din planering och lansering i vårt grannland.

Så betyget blir 5 av 5. Det behövdes en bok som avmystifierar försäljning till Norge och istället visar hur man går till väga, snarare än att fokusera på utmaningarna.

Norge Nästa får betyget 5 av 5!

Här hittar du boken Norge nästa : allt du behöver veta för att lyckas med dina affärer på den norska marknaden

Fler böcker om e-handel och om att sälja på nya marknader:
Amazonkoden (2022) – Bokus
En djävel på e-handel (2022) – Adlibris
Backstage E-commerce (2024) – Amazon
B2B-boken: 7 steg till digital dominans (2024) – Adlibris
E-handel för alla (2024) – Bokus
Marknadsplatser online och retail media (2024) – Adlibris (e-bok)