Checklista: 7 saker som påverkar värderingen av ditt e-handelsföretag

Vi på EhandelsMaklarna värderar flera e-handelsföretag i veckan och kan konstatera att inget e-handelsföretag är det andra likt och det är ju därför det är så roligt att få möjlighet att få arbeta med att värdera och sälja e-handelsföretag. Men även om varje e-handel är unik så finns det mer eller mindre standardiserade sätt att värdera verksamheten.

”Att få sin e-handel värderad är som att göra en besiktning av bilen. Du får det som är bra och funkar bekräftat och kanske några nedslag på områden som du kan förbättra”.

Här har vi tagit fram en checklista med 7 saker som påverkar värderingen av ditt e-handelsföretag. Det är de här sakerna som vi tittar på när vi gör en värdering.

Checklista för att värdera ett e-handelsföretag

  1. Ekonomi & tillväxt
    • Omsättning senaste 3 åren
    • Tillväxttakt (årlig %)
    • Bruttomarginal
    • Rörelsemarginal / Resultat
    • Kassaflöde
  2. Kunder & marknad
    • Antal aktiva kunder senaste 12 månader
    • Andel återkommande kunder vs. nya
    • Kundanskaffningskostnad (CAC)
    • Kundlivstidsvärde (LTV)
    • Kundnöjdhet (omdömen, returgrad mm)
  3. Varumärke & positionering
    • Varumärke
    • Differentiering (unika produkter, USP:ar)
    • Konkurrenssituationen på marknaden
    • Ev. immateriella tillgångar (t.ex. varumärkesskydd)
  4. Sortiment & leverantörer
    • Antal produkter och produktkategorier
    • Exklusivitet i sortimentet (egna produkter/brands?)
    • Marginalstruktur per kategori
    • Avtalsvillkor och beroenden till leverantörer
  5. Logistik & system
    • Lagerhantering (eget/3PL/dropshipping)
    • Leveransavtal (pris, flexibilitet)
    • Returhantering och kostnader
    • E-handelsplattform och betalningslösningar
    • Skalbarhet i system och processer
  6. Trafik & marknadsföring
    • Trafikkällor (organiskt, sociala medier, köpt trafik, e-post)
    • Andel köpt vs. organisk trafik
    • Kostnad per order (CPA)
    • Följare på sociala medier / community-styrka
    • SEO-rankningar och synlighet
    • Anpassning och synlihget till nya AI-sök
  7. Risker & beroenden
    • Plattform- eller kanalberoende (t.ex. enbart försäljning via Meta Ads)
    • Juridiska risker (avtal, varumärkesskydd, GDPR)
    • Konjunkturkänslighet
    • Personberoende (är verksamheten beroende av ägaren?)

Vill du att vi på EhandelsMäklarna besiktar ditt e-handelsföretag och få ett besiktningsprotokoll? Kontakta mig på johan@ehandelsmaklarna.se.