Allt mer av handeln flyttar ut på internet och i takt med att det sker blir konkurrensen desto hårdare mellan aktörerna som finns online. I ett så utsatt klimat gäller det att verkligen sticka ut för att locka till sig nya kunder, men det gäller också att förse gamla kunder med en tillfredsställande upplevelse för att de ska stanna kvar hos dig. Har du inte redan en strategi för hur du ska attrahera tilltänkta konsumenter så är det god tid att du skaffar det.
En konkurrensutsatt bransch på nätet är den för onlinecasinon, och det finns en hel del som andra marknader inom e-handeln kan lära sig från spelbolagens metoder.
Det gäller att synas
Finns det ett område där spelbranschen utmärker sig extra mycket så är det i form av reklam. Det går knappt att gå utanför dörren, sätta på radion, eller tv:n utan att man får se eller höra en reklam från åtminstone en av sveriges största spelsajter – spelbolagen är mästare på att synas.
Det går visserligen inte att blunda för att det finns ofantligt mycket pengar avsatta till marknadsföring inom spelbranschen, men inte alla deras metoder är lika extravaganta. Visst finns tv-reklamerna med kändisar i överflöd, men för att inte försvinna i myllret på internet så arbetar de också med betydligt enklare medel.
Spelbolag är näst intill frenetiska i sitt arbete av att bygga upp sin närvaro online. Det gör de bland annat genom att skapa SEO-innehåll (sökmotoroptimering), driva trafik till sina sidor genom länkar på diverse välbesökta sidor och genom att se till att finnas närvarande på många av de olika portaler och jämförelsesajter som finns för spelsidor.
Det ska gå snabbt och smidigt
Något som många spelsajter är väldigt bra på är att göra upplevelsen på sidan bekväm och fri från krångel. Det kan dels ske genom att göra sajten så lättnavigerad och tydlig som möjligt, men det kan också handla om att erbjuda en rad olika alternativ till kunden i form av betalningsmetoder och dylikt.
Nätcasinon och bettingsidor är väl medvetna om hur viktigt det är att deras kunders preferenser uppfylls, oavsett om dessa består av att betala med exempelvis Swish eller tjänster som Trustly. Ju tydligare du kan presentera lösningar för dina kunder istället för problem, desto troligare är det att de kommer att återvända till dig.
Med hjälp av verifikationsmöjligheterna som uppkommit genom tjänster som mobilt BankID, så finns det inte längre några ursäkter till att inte göra en smidig process av sådant som registreringar och transaktioner.
Incitament är aldrig fel
I Sverige råder det extremt stränga regler för utdelningar av bonusar på spelsidor. Enligt nuvarande lagar så får en bonus endast erbjudas vid en spelares första speltillfälle. Trots de hårda restriktionerna så är det oftast just sina bonuserbjudanden som spelbolagen tenderar att lyfta fram i sina reklamer, vilket får ses som ett bevis på att det är ett framgångsrikt koncept.
Att bonusar och andra erbjudanden är en effektiv marknadsföringsmetod är givetvis inte någon hemlighet som är förpassad enbart till spelbranschen. Med det sagt så är det få verksamheter som förlitar sig på det lika starkt som spelsidor online. På sajter utanför den svenska spelmarknaden arbetas det dessutom flitigt med lojalitetsbonusar och VIP-program på ett mycket framgångsrikt sätt.
Så, även om det inte är någon ny information att olika typer av incitament fungerar för att locka till sig konsumenter, så kan spelbranschen trots allt få fungera som en viktig påminnelse om hur effektivt det kan fungera.
Oavsett vad man tar sig an i livet så är det alltid en god idé att hitta några inspirationskällor att lära sig av. Är ditt nästa äventyr att bedriva en verksamhet inom e-handel så är det inte helt fel att efterlikna spelbranschen på en och annan punkt.