Digital strategi är verktyget för att ditt företag ska kunna tjäna mer pengar och faktiskt spendera mindre pengar på traditionell marknadsföring. Teknik och verktyg utvecklas snabbare än man hinner implementera och man hinner inte ikapp. Mitt tips är att ditt företag arbetar med digitala strategier för att hamna mitt bland kundernas beteende och därmed kunna erbjuda det eftersökta. Bara moderniseringen av att ha en responsiv webbplats har varit en lång och trög utvecklingsprocess men nu, efter 6 års implementering, når fler och fler företag en nivå där de kan möta kunderna i sin digitala sfär.
Slår företagen på fingrarna
Företag är givetvis experter på sin marknad och kan sina tjänster och produkter utan och innan. Ingen slår mina kunder på fingrarna där de handlar om deras expertis. Med min erfarenhet av att jobba som konsult är det ofta tydligt att företag som inte arbetar med digitala verktyg eller i regel mest använder sin e-post och internet för information inte kommer mycket längre än så.
Företagens engagemang
Jag kan skriva meterlånga artiklar om obefintligt engagemang och eftersatt utveckling i företag och det är svårt att säga varför det ser ut som det gör hos många företag. Det viktigaste man kan göra som företag är att ta in en digital strateg för att svart på vitt ta reda på vilka åtgärder man kan göra för att nå en bättre utvecklingsförmåga med digitala verktyg och sociala kanaler.
Företagens utveckling
Med handen på hjärtat ser jag stor potential hos de flesta kunder som inte intresserar sig för att utvecklas med digitala verktyg eller förstå vad som kan göras för att komma loss ur gamla hjulspår och faktiskt tänka nytt och nå fler kunder på deras digitala arena. En digital strategi bör finnas i alla företag som använder internet som marknadsföringskanal och därmed även skaffar sig större och billigare möjlighet att synas på internet.
Företag som utvecklas genom engagemang i sin webbplats och investeringar i digital strategi har ofta högre avkastning och tjänar mer pengar. Internet är fortfarande ingen fluga som kommer försvinna utan det är här och nu som vi utvecklas gentemot våra kunder och kan förstå dem genom statistik och analys från just webbplatsens statistik.
Anlita en digital strateg
Internet kryllar av duktiga digitala förmågor och det är ganska enkelt att exempelvis genom LinkedIn hitta populära profiler med goda resurser bakom sig. En digital strategi kan vara det viktigaste ditt företag ska investera i och det är för mig som digital strateg absolut det som gör att du kartlägger företagets förehavanden och behov för framtiden gentemot kunder och ökad försäljning.