E-handel post Corona – En överlevnadsguide!

Max Sokolov är nordisk e-handelschef på HarperCollins, ett av världens största bokförlag. Han har en bakgrund inom mjukvaruutveckling och har varit e-handelsstrateg för många framgångsrika e-handlare i Sverige.

Vid det här laget har några av er blivit smärtsamt medvetna om hur pass känsliga era e-handelsverksamheter egentligen är. Ni ser hur era köp minskar på grund av minskad efterfråga, för att ni helt enkelt inte kan få in nya varor eller worst case, båda. Det här är den nya verkligheten för många och konsekvenserna av Coronaviruset kommer att vara långtgående.

För att försöka hjälpa så många av er som möjligt, har jag sammanställt en lista på åtgärder som ni kan vidta för att försöka optimera era verksamheter. Den här listan innehåller både råd som kan påverka er ekonomi här och nu, men jag ger också lite mer långsiktiga förslag.

Guiden är indelad i 7 delar

  1. Kontor
  2. Personal
  3. Externa byråer
  4. Produkter
  5. Leveranskedjan
  6. Betalningar / Checkouts
  7. Marknadsföring

 

  1. Kontor

Det första och kanske det lättaste att göra något åt just nu är ert kontor. Behöver ni verkligen ha ett dyrt men flashy kontor mitt i stan? Er framgång mäts i era resultat, inte hur pass avancerad kaffemaskin ni har. Det finns ett överflöd av co-working spaces att hyra vid behov och det går också att flytta lite längre ut från stan.

Ett annat förslag är att kombinera ert lager med kontoret. Det här tycker jag personligen är det bästa alternativet. Logistik är en så viktig del av hela kedjan. För till exempel en e-handelschef är det ovärderligt att ha en nära relation till produkterna och utleveranserna. Flaskhalsar kan snappas upp mycket tidigare och åtgärder kan göras mycket snabbare.

  • Behöver man ha kontor inne i stan?
    • Co-working space
    • Flytta längre ut från stan
  • Kombinera kontor och lager

 

 

  1. Personal

Det här är troligtvis den känsligaste delen, men det är dags att se över er personal. De två viktigaste personalegenskaperna post Corona kommer att vara mångsidighet och att personalen är självgående. Personalstyrkan kommer för många bolag att behöva minskas, vilket innebär att ju mer mångsidig er kvarvarande personal är, desto mer effektiva blir ni.

Jag tror att fokus kommer att skiftas från marknadsföring till utveckling. Många av dagens e-handelschefer har större kunskap inom försäljning och marknadsföring än inom teknik. Men, det är inom tekniken som kostnaderna för misstag är högst. En misslyckad integration på en e-handelsplattform kostar flera hundra tusen, ibland även miljoner. Att ha en inbjudande, lättnavigerad hemsida med den senaste tekniken kommer att vara viktigare än en stor marknadsföringsbudget. Prioriteten kommer att läggas på att få befintliga kunder att spendera mer tid i webbshoppen.

Den marknadsföring som blir kvar blir mindre, men mer effektiv. Detta eftersom man koncentrerar sig på de målgrupper som fungerar bra istället för att jaga nya. Mångsidig personal med en teknisk bakgrund kan driva kostnadseffektiv utveckling samtidigt som man underhåller befintlig marknadsföring.

Att självgående personal är viktig är troligtvis ingen nyhet, men när jag säger självgående menar jag även att dessa kan befinna sig vart som helst på jorden. Så länge de lever upp till de mål som sätts upp. Frihet under ansvar. Det här knyter an till min punkt om kontor. Om de levererar på gemensamt uppsatta mål, vad spelar det för roll var de sitter? Finns det verkligen något som en marknadsförare eller e-handelschef behöver göra som inte kan göras på distans? Många av er har redan anställda som jobbar hemifrån, hur funkar det? Jag gissar på att de utför sina arbetsuppgifter lika bra som tidigare. Jag personligen har drivit alla våra nordiska marknader hemifrån under mer än en månad nu. Resultaten ser helt fantastiska ut!

Många svenskar föredrar att jobba på distans och det är dags för er att börja att experimentera med det på en större skala.

  • Personal som är mångsidig och självgående bör prioriteras
  • Lägg mer fokus på utveckling av e-handeln än på marknadsföring
  • Behöver all personal finnas på plats?
    • Experimentera med nyckelpersonal som jobbar på distans

 

 

  1. Externa byråer

Jag förutspår att byråer som tillhandahåller tjänster inom e-handel kommer att få sig en rejäl smäll. E-handelsbolag kommer tvingas att se över ALLA kostnader och dessa byråer kommer vara bland de första som ryker.

Även här anser jag att det absolut bästa lösningen är att anställa mångsidig personal som till exempel jobbar mest med Sociala Medier, men som även kan lite Google Ads. När det kommer till att underhålla befintliga nyckelord i Google Ads, är det mycket lättare att göra än att jaga nya. Det räcker med att se över allt någon gång i månaden för att se om något sticker ut och behöver optimeras eller stängas.

Annars gäller det att hitta en fullservicebyrå som kan hjälpa er med så många av era befintliga kanaler som möjligt.

  • Hitta personal som kan underhålla så mycket som möjligt själva
    • Fokus på underhåll och det som funkar, inte jaga nya målgrupper
  • Hitta en byrå som kan hjälpa er med som många av era kanaler som möjligt

 

 

  1. Produkter

För er som tänker att allt ska återgå till det ”normala” har jag dåliga nyheter… Coronapandemin har visat på hur känsligt allt är och att man kan bli av med sitt jobb väldigt snabbt. Många svenskar kommer med stor sannolikhet att börja se över sina utgifter.

Sveriges hushåll är en av de mest belånade i världen, vi ligger på 10e plats. 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_household_debt

Fokus kommer att skiftas till ”Must haves” från ”Want haves”. Det betyder att lyxvaror och annat som egentligen inte uppfyller något syfte än en schysst Instagrambild, kommer att vara högt på fimpalistan. Om ni faller inom detta område kan det vara klokt att börja se över om ni kan bredda ert sortiment med produkter som har en efterfrågan under en lågkonjunktur.

Det är dumt att ha alla ägg i en korg, speciellt om den korgen ligger utanför EU. Det är dags att se över var ni har er produktion. Sikta gärna på produktion i EU och med fördel så mycket som möjligt i Sverige. #backakrogen är ett bra exempel på vad jag tror komma skall. Restaurangbranschen drabbades hårt av Coronapandemin vilket ledde till skapandet av #backakrogen där man uppmanades att backa sin lokala krog så att den inte skulle gå omkull. Jag ser att likande mentalitet kommer att finnas när alla andra företag får det tufft. Svenskar kommer troligtvis att välja det som är tillverkat i Sverige, dels för att stötta företagen men även ur ett miljöperspektiv.

  • Sälj ”Must haves”, inte ”Want haves”
  • Se över var ni har eran produktion
  • Skifta fokus till Sverige och EU

 

 

  1. Leveranskedjan

Det viktigaste när det kommer till leveranser är effektivisering. Främst tänker jag på två saker som kan vara värda att undersökare närmare:

  1. Automatisering av lager

Robotar och automatiseringar är inte bara för de stora fiskarna. Det finns gott om lösningar för mellanstora e-handlare, där man kan automatisera delar av sina leveranser. Börja med att undersöka vilka lösningar som finns och börja gradvis byta ut delar i kedjan.

Optimera ditt lager med automation

https://www.ehandel.se/optimera-ditt-lager-med-automation

  1. Blockchain

Jag kan tänka mig att de flesta av er känner till ordet, men få av er skulle kunna förklara vad detta faktiskt är. Den här delen skulle kunna bli en egen guide i sig, och skulle det finnas intresse kan jag tänka mig att utveckla detta lite mer längre fram. Men det jag kan säga nu är att implementationen av Blockchainteknologi inom logistikkedjan kommer att se en ordentlig ökning den närmaste tiden. Blockchainteknologin kommer att ge en större transparens i hela kedjan vilket bland annat kommer motverka bedrägerier, men även underlätta hanteringen av inventarier.

I artikeln nedan kan ni läsa lite mer om hur och varför bolag har implementerat Blockchainteknologin i sina verksamheter.

How Tesla and BMW Are Leading A Supply Chain Renaissance with Blockchain

https://www.forbes.com/sites/biserdimitrov/2020/04/14/how-tesla-and-bmw-are-leading-a-supply-chain-renaissance-with-blockchain/#25540f5762ed

  • Automatiseringar kan implementeras i mindre skala
  • Börja undersöka hur Blockchain fungerar och hur du skulle kunna implementera det i din verksamhet

 

 

  1. Betalningar / Checkouts

Det här är en anledning till stor frustation bland e-handlare, och det märks bland alla dessa nya bolag som specialiserar sig på betalningar. Missnöjet är så högt att det finns marknadsandelar att ta. Ibland är problemet tekniskt med klumpiga Checkouts, men för många handlar missnöjet om procenten man behöver lämna ifrån sig för varje köp.

Den naturliga lösningen på detta är kryptovalutor.

Tekniken finns redan, men det som verkligen kommer att accelerera det hela är länders tillämpning av egna kryptovalutor. I artikeln nedan framgår det att både Frankrike och Storbritannien är ivriga att komma igång.

France and UK move forward on central bank digital currencies

https://www.globalgovernmentforum.com/france-and-uk-move-forward-on-central-bank-digital-currencies/

Även Kina är redo att rulla ut pilotprojekt i fyra städer.

China’s Digital Yuan Reportedly to Test in Four Cities

https://cointelegraph.com/news/chinas-digital-yuan-reportedly-to-test-in-four-cities

Det finns idag en stor tröskel för gemene man att börja använda kryptovalutor. Dels kan det vara klurigt att veta var man kan köpa dem utan att bli lurad. Dels för att det i många fall inte finns mycket att köpa för den krypto man har. När länder börjar tillämpa sina egna kryptovalutor kommer steget mot användandet av till exempel Bitcoin bli mycket mindre.

Vad detta betyder för dig som e-handlare är att du kommer kunna börja ta betalt utan en massa mellanhänder. En kund kommer kunna föra över pengar direkt från deras digitala plånbok till er digitala kassa.

Betalningar med Bitcoin ökar 600 procent

https://www.idg.se/2.1085/1.730119/bitcoin-okar-600-procent

Allt det här kommer dock inte att hända över en natt. Mitt förslag är ändå att vara proaktiv, för när det tar fart, tar det fart ordentligt. Börja er research redan nu. Vilka använder detta idag? Hur går det för dem? Vilka leverantörer finns det?

  • Tillämpandet av kryptovalutor inom e-handel kommer att växa
  • Länder är ivriga att komma igång med egna kryptovalutor
  • Börja undersöka tekniken och möjligheterna redan nu

 

 

  1. Marknadsföring

Jag tror att vi alla är överens om att dagens onlinemarknadsföring är långt ifrån bra. Det kostar för mycket och konsumenter hatar det. Användandet av någon form av Adblocker för åldersgruppen upp till 25 år är 30-40%. Och den siffran kommer inte att minska.

En potentiellt stor ”disruption” inom onlinemarknadsföring är redan här, och det är webbläsaren Brave. Förutom att Brave idag är en av de bästa webbläsarna när det kommer till hastighet och privacy, har den en revolutionerande marknadsföringsmodell.

Billions of Google Chrome users now have another surprising option

https://www.forbes.com/sites/billybambrough/2020/04/09/billions-of-google-chrome-users-now-have-another-surprising-option/#7dcd045d48ee

Kort sagt, istället för att ge till exempel Google en stor del av din marknadsföringsbudget, så ger du en del direkt till den potentiella kunden. När man har installerat Brave har man möjlighet att välja om man vill se reklam eller inte. Det är inte traditionell reklam som man ser på olika hemsidor när man besöker dem (Brave har en inbyggd Adblocker), utan betald reklam i Brave. Reklamen kommer upp som små push-notiser i mobilen eller datorn. För varje gång som en notis dyker upp, blir man belönad med BAT (Basic Attention Token), Braves egen kryptovaluta. Dessa går sedan att omvandla till riktiga pengar.

Du som vill marknadsföra dina produkter och tjänster på Brave, köper BATs som du sedan använder för att marknadsföra på plattformen.

Om Brave fortsätter sin stora tillväxtsresa (1 miljon nya användare bara i mars) kommer du bli mer eller mindre tvungen att marknadsföra där. En stor anledning till det är att Brave har en inbyggd Cross-site tracker blocker. Det betyder att man inte kommer kunna spåra besökare via flera hemsidor eller rikta målgruppsanpassad reklam mot Brave-användare. Du vet, allt sådant där som din programatic-marknadsföring är beroende av.

Sammanfattningsvis har jag två poänger. Det första är att om du tror att Brave kommer att fortsätta växa och bli en av de stora webbläsarna, kan det vara dags för dig att börja experimentera med deras lösning.

Min andra poäng är att det finns en massa ny spännande teknik därute. Fastna inte i samma gamla Googlesnurra, utan leta aktivt efter ”the next big thing”. Du hade troligtvis aldrig hört talas om Brave, men de har funnits i flera år. Tänk dig vilka andra lösningar som kan finnas där ute.

  • Brave kan potentiellt ändra sättet vi marknadsför på
  • Var nyfiken och försök ta dig ur ”Googlesnurran”

 

Tack till alla er som har läst, det blev lite längre än vad jag hade tänkt mig från början. Jag hoppas att någon av punkterna kommer att hjälpa er och er e-handel. Har du också några bra tips? Skriv gärna i kommentarerna!