E-handelsresan

E-handelsresan del 1 – Från idé till verklighet

Drömmer du om att starta en egen webbshop, men vet inte hur du ska gå tillväga? Att starta e-handel har aldrig varit lättare än nu – utmaningen ligger istället i hur man når ut till sin målgrupp och får dem att vilja handla från just dig. I denna inläggsserie kommer jag gå igenom hur du går från idé till att bedriva lönsam e-handel. Steg för steg kommer jag att guida dig i vad du bör tänka på och hur du undviker de vanligaste fallgroparna.

 

Från idé till verklighet

 

Du har kanske hittat produkter som inte går att köpa i Sverige eller dagdrömt fram en produkt som löser alla våra problem. Oavsett vilket är det viktigt att du, innan du börjar, tar reda på om det finns ett behov av dina varor. Det absolut bästa är att göra en marknadsundersökning för att säkerställa att det finns intresse av dina tilltänkta produkter. Detta gäller särskilt om du planerar att investera mycket pengar i din e-handel. Ett undantag till att göra en marknadsundersökning är att du har god kännedom om just den marknad du planerar att vara verksam inom. Du har kanske tidigare jobbat med liknande produkter och på så sätt fått en uppfattning om marknadens behov och riktning. Nedan listar jag några fler saker att tänka på:

1. Vad gör dig unik?

Säg att du vill börja sälja märkeskläder. Då kommer du behöva konkurrera med jättar som Zoovillage, Boozt och Zalando. Det är inte omöjligt, men om budgeten är låg i början så är det extremt svårt. Dessa bolag lägger mycket pengar på marknadsföring och att ligga högt på sökresultat i Google. För att kunna slå igenom här så behöver du kunna erbjuda något som de inte kan, en nisch som gör att du sticker ut. Här några områden som kan hjälpa dig på traven:

a. Leveranstider – Det finns fortfarande mycket att hämta och göra annorlunda inom frakt. Kan du göra det snabbare eller smidigare?

b. Emballage – Något som jag tycker att många e-handlare fortfarande ligger efter inom, är vilket emballage de använder. Tänk på att kundupplevelsen börjar när kunden hämtar ut sitt paket på posten. Vanligtvis används en så kallad e-handelspåse eller kartong. Mitt tips är att anstränga sig lite vid val av emballage, försök att göra det unikt och exklusivt. Det blir lite dyrare, men det lönar sig i längden.

c. Miljövänligt – Det är svårt att missa att ekologiska och miljövänliga varor säljer bra. Svenskarna är ledande i miljötänk och att kunna erbjuda ekologiska alternativ kan därför vara avgörande.

d.Kundservice – Kundservice är väldigt brett. Ett litet tips är att försöka efterlikna servicen i en fysisk butik. En och samma person ska kunna ge rekommendation om varor, hjälpa till med returer/reklamationer och svara på andra frågor som kunden kan tänkas ha.

 

2. Säljs liknande/samma produkt utomlands?

Svenskarna börjar bli flitigare på att handla utomlands. Om de hittar samma produkt billigare i till exempel Danmark så är det troligt att de kommer att köpa den där. Om du är den enda återförsäljaren av produkten i Sverige kan det vara värt att undersöka i vilka andra länder produkten finns tillgänglig och till vilket pris. Se till att det blir smidigare och billigare att köpa från dig.

3. Erövra Sverige först, sen världen!

Om detta är den första butiken du startar, börja med att sälja till svenskar på svenska. Om du inte har koll på exempelvis sökmotoroptimering och sökmotorannonsering och startar din webbshop på engelska kommer troligtvis ingen att hitta dig. Längre fram i denna serie kommer jag att gå igenom vad som krävs för att nå ut i världen, men tillsvidare, satsa på att bli störst och bäst i Sverige!

4. Gå inte vilse i integrationsdjungeln

Det har fullkomligt exploderat med antalet nya techbolag som sysslar med att hjälpa e-handlare på ett eller annat sätt. Jag har i snitt ett möte inbokat per vecka med olika leverantörer som vill visa upp sina tjänster. Alla lovar guld och gröna skogar och många av dem levererar på sina löften, men de kan exempelvis ta en procent på din försäljning eller vara jättedyra att integrera i din e-handelsplattform. Välj lösning efter budget och gärna något som direkt tillför värde för kunden. Desto mer automatiserat, desto bättre. Till en början så kommer man långt genom att skaffa ett Google Analyticskonto och ett Google Adwordskonto.

 

Jag skulle kunna skriva en hel bok om bara den här biten, men har du koll på dessa punkter så är det en bra början. I mitt nästa inlägg så kommer jag bland annat gå igenom hur du går tillväga vid val av domännamn.

 

Hoppas vi ses där!