Vad är en 404-sida och varför är den viktig?
När olyckan är framme och en kund skriver in fel webbadress eller försöker gå in på en sida som inte längre finns eller om du själv länkat fel, t ex i ett nyhetsbrev, är det viktigt att kunden kommer till en bra utformad felsida, en s k 404-sida (som visas när någon försöker nå en URL på din domän som inte finns). En väl utformad 404-sida kan vara skillnaden på att få en kund (att konvertera) och att förlora en besökare (som inte hittar något intressant utan går vidare).
Hur ser en bra 404-sida ut?
I korthet bör besökaren lätt känna igen sajten och varumärket, enkelt hitta kontaktuppgifter, få förslag på relevanta länkar och ett sökfält för att ta sig vidare och gärna en trevlig, positiv text på sidan, d v s inte ”Ej funnen, fel 404” eller ”Sorry, but the page you were trying to view does not exist”.
Företaget Conversionista, ett företag helt inriktat på konverteringsoptimering, brukar med jämna mellanrum gå igenom stora svenska sajter för att ta temperaturen på hur bra de hanterar sina 404-sidor och den senaste studien genomfördes i juni i år. Bäst i klassen i år var ICA, som dessutom använt sig av en hel del humor i texten på sidan. Detsamma gäller även för e-handlare som säljer mat på nätet, t ex Mat.se som bjuder på en kattfilm på sin 404-sida.
E-handlare vassare än sina leverantörer
Jag fick ett utskick från Wednesday Relations i förra veckan, det var reklam inför ett event kring digital marknadsföring och content marketing, två ämnen som ligger mig varmt om hjärtat så jag klickade mig vidare och kom till en tom och allt annat än informativ 404-sida.
Så företaget som anordnar kurser och events för e-handlare och andra företag intresserade av att vässa sig digitalt har en felsida med alla fel i boken: ingen anpassad text, inga kontaktuppgifter, inga relevanta länkar och inget sökfält. Som besökare har jag hamnat i en återvändsgränd.
Men Wednesday Relations är inte ensamma bland utbildningsföretag, som erbjuder kurser inom det digitala området, att ha en mindre bra 404-sida: besöker man t ex Företagsekonomiska Institutet och skriver fel eller använder en felaktig länk så möts man av det föga upplyftande budskapet ”Sidan du sökte kunde inte hittas”. Man undrar ju så smått om institutets devis ”Våra kurser och utbildningar är utvecklade för praktiker av praktiker” verkligen stämmer.
Många e-handlare tar ju också hjälp kring SEO och SEM för att optimera sin placering i Googles träfflistor och dessa företag borde väl vara riktiga klippor på 404-sidor och att verkligen konvertera all trafik. Men icke: dessa företag visade sig vara sämst i klassen.
När jag klickade runt bland Sveriges största SEO- och SEM-företag möttes jag av icke anpassade feltexter, ofta på engelska, så dessa 404-sidor är ingenting som e-handlare bör ta efter. Ett exempel: Getupdated, som enligt sin webbplats levererar innovativa tjänster inom onlinemarknadsföring, har en 404-sida som har mycket övrigt att önska. ”Ej funnen, fel 404” möts jag av som besökare, men vet ens majoriteten av besökarna vad en 404-sida är?
Nu är Getupdated långt ifrån värst bland SEO- och SEM-företagen i Sverige: många av bolagen har en slentrianmässig 404-sida med engelsk text. Det märks att fokus bland dessa bolag snarare är sånt som påverkar ranking, som att minimera antalet 404-sidor, än att skapa en bra och konverterande felsida.
Men tydligt är: e-handlare är bäst i klassen!
För att summera denna snabba genomgång av vad bra 404-sidor innebär och vilket intryck en dålig 404-sida kan ge, så är den glädjande slutsatsen att de flesta svenska e-handlare är betydligt bättre än sina leverantörer på att skapa informativa, personliga och positiva felsidor som leder besökaren vidare och kraftigt önskar möjligheten till konvertering.
Inom resesegmentet är detta extra tydligt, det är e-handlare som har majoriteten av försäljningen online och som verkligen arbetar aktivt för att ta hand om all inkommande trafik – även trafik till felaktiga URL:er. Så vill du ha tips och inspiration inför att skapa en bra 404-sida, gå gärna till något av de större charterbolagen (t ex Apollo.se) eller till SAS.se, så ser du hur en felsida med positiv atmosfär och tydlig navigering vidare kan skapas. En annan e-handlare med en bra 404-sida är Naturkompaniet.se.
Satsa på en bra 404-sida – så missar du ingen trafik!
Fakta om Christer:
Bakgrund: Jobbar som Head of e-commerce på betalföretaget arvato, som i Sverige bland annat erbjuder betalningslösningar inom e-handel under varumärket AfterPay. Christer har tidigare arbetat som E-commerce Manager på Apollo Travel Group och E-handelsansvarig på mediehuset IDG.
Christer skriver även löpande på ett antal sajter med fokus på e-handel och digital marknadsföring och har också skrivit två böcker om sök- och internetmarknadsföring. Han är även till och från med i podden E-handelstrender (podden om e-handel som drivs av Urban Lindstedt).
Om vi på Arvato har en bra 404-sida? Tyvärr är vi som de flesta andra leverantörer: betydligt sämre än de e-handlare vi jobbar med.