E-handeln fortsätter att växa otvivelaktigt, inte minst efter covid-19, som öppnade upp för två
helt nya målgrupper, som främst handlat via fysiska butiker, varuhus och köpcentrum innan.
Nämligen Baby Boomers och Generation X .
Men med exponentiell tillväxt kommer också fler utmaningar, och ökad konkurrens för
varumärken och företag – två av dessa utmaningar är hur du skapar kundlojalitet och erbjuder
en oförglömlig köpupplevelse online.
Ett sätt att leverera en sådan upplevelse är genom anpassade förpackningar.
Du har säkert upplevt det själv. Att packa upp en iPhone eller en MacBook – du vågar knappt
öppna förpackningen, du tittar på bilderna och läser all text varsamt. Förpackningen har
liksom ett värde i sig själv.
Förr i tiden var det komplext att köpa och designa produktförpackningar, men tack vare
digitaliseringen och effektivare produkt- och förpackningsteknik, har anpassade
förpackningar blivit tillgängligt för alla.
Med rätt e-handelsförpackningslösningar förbättrar du kundupplevelsen
och ökar din varumärkesidentitet
Produktförpackningar är det första intrycket en kund har med din produkt, och är mycket mer
än bara en kartong och tejp. Med kvalitativa och skräddarsydda förpackningar kan du sticka
ut från konkurrenter, minska returgraden och öka din varumärkesmedvetenhet.
Bra förpackningar minskar returgraden
Det tar det ett par eller flera dagar innan produkten anländer till kunden efter ett online köp
och produktpaketering är det första intrycket som kunden möter. Därför är det viktigt att tänka
på hur produkten anländer och hur unboxing-känslan är.
Tänk på första intrycket – en unik förpackningsdesign, skapar tillit och bygger upp en
förväntan på unboxa-produkten.
På samma sätt kan en dålig design, eller skadad förpackning leda till missnöje, dåliga
recensioner och ökad returgrad.
Så fokusera på det grafiska och fråga dig själv:
Vilken känsla vill jag förmedla med min produkt och mitt varumärke?
Använd en färg eller färger som förknippar en känsla du vill förmedla, är det lugn, lekfullhet
eller lyx? Tryck din logotyp på dina förpackningar för att skapa varumärkesigenkänning och
trygghet. Våga testa att lägga till en text, ett citat eller ikoner på ditt emballage.
Tänk också på den fysiska enkelheten att ta bort produkten från lådan, och hur du kan
förbättra unboxing-känslan.
Va konsekvent
Förmedla samma känsla under hela kundresan: din förpackning ska avspegla dina
marknadsaktiviteter, produkter och din hemsida. Tänk på att en kund i dagens onlinevärld, har
flera “touchpoints” med ditt varumärke. Att vara konsekvent hjälper dig att skapa igenkänsla
och kundlojalitet.
Lyssna på dina kunder och lär dig från dem. Ta reda på varför de köper från dig och vilken
uppfattning de har av ditt varumärke. Det är inte ovanligt att kunder och företag har helt olika
bilder av ett varumärke.
Och anpassa sedan din förpackningsdesign utefter den insamlade informationen.
En väl utförd förpackningsdesign kan till och med leda till “Word of Mouth” och nya
marknadsmöjligheter:
● 74% av generation Y & Z säger att de kommer att dela ett köp som nyligen gjorts på
sociala medier om produktens förpackningsdesign är unik och engagerande.
● Mängden tid som användare har spenderat på unboxing-videor på YouTube
motsvarar att titta på ”Love Actually” mer än 20 miljoner gånger.
Så en unik produkt förpackning kan direkt översättas till gratis influencer-marknadsföring.
Men det viktigaste är att din förpackningsdesign ska återspegla ditt varumärke och vara en
del av den generella marknadsstrategin.
Testa, experimentera och analysera
Testa olika mönster, laminat och folieringar och finjustera tills du har något som förmedlar din
varumärkesidentitet.
Tänk på att ditt varumärke påverkar konsumenterna genom flera kanaler och
beröringspunkter och att din paketering är en del av det.
Det börjar med en konsument hittar ditt företag via en annons, jämförelsesida eller en
personlig rekommendation. Sedan besöker de din sida, googlar efter recensioner, eller tittar
på YouTube innan de väljer att köpa en produkt från just dig. Det fortsätter sedan med att
paket levereras hem till dem, eller till ett ombud.
Var tålmodig med alla förändringar du genomför och analysera hur det påverkar din
försäljning och din återköpsfrekvens.
Pacsome är ett nytt företag från Göteborg som utmanar förpackningsindustrin genom att
göra förpackningar tillgängligt för alla. Närsomhelst. Från varsomhelst.