Urban Lindstedt, journalist och programledare som bevakat den digitala utvecklingen under många år, har skrivit boken Framtidslöftet.
Den tar med läsaren på en resa genom de senaste 30 årens internethistoria, en resa som både beskriver den första e-handelsvågen på 1990-talet och den stora påverkan det nya digitala landskapet haft på Sverige som land.
Sveriges första webbutik, Cyberphoto (som finns kvar än idag), startade 1995. Samma år drog även Dustin och Interflora igång sina e-handelssatsningar, så e-handeln i Sverige har också 30 år på nacken. Men Urban Lindstedt nöjer sig inte med att skildra dessa tre årtionden, utan beskriver även vägen dit där Borås, idag ett e-handelsnav, gått en lång väg via knallar och postorder till den position staden har idag.
Bokens innehåll
Framtidslöftet innehåller två delar: den första delen går igenom när internet kom till Sverige och vad den revolutionen egentligen innebar i termer av tillgång till information och underhållning samt möjligheten att enkelt och billigt kommunicera med vem som helst.
Del två tar sedan upp hur det i mångt och mycket lokala internet-Sverige blev alltmer styrt från Silicon Valley, där Facebook trängde ut lokala sociala medier som Lunarstorm och Playahead, samtidigt som internettroll och influencers blev nya begrepp som tog stor plats i media och på nätet.
Boken beskriver helt enkelt en unik tid där stora, såväl positiva som negativa, samhällsförändringar ägde rum under kort tid. Som läsare får du en helt annan förståelse för varför Google och Meta idag är så dominerande – och även utmanande för många företag, inte minst e-handlare.
Kunderna blev kungar
Den framväxande e-handeln, där webbutiker konkurrerade både med varandra och med fysiska butiker – ofta genom att erbjuda både bättre priser och ett bredare sortiment – gjorde kunderna till kungar, när de lätt kunde jämföra och välja var de skulle köpa sina produkter. Prisjämförelsetjänster som Pricerunner och Prisjakt gjorde jämförelser ännu enklare och sekundsnabba. Det blev näst intill en situation med total pristransparens – något som tidigare endast funnits i teorin.
Exempel på webbutiker som från start både hade ett betydligt bredare sortiment och bättre priser på nätet än i vanliga butiker är Adlibris och Bokus, som båda startade sin verksamhet 1997 – och förstås Amazon, som slog upp portarna redan 1994 (också som bokhandlare).
Och transparensen fortsätter: idag är många e-handlare internationella från början och säljer över alla landsgränser – till skillnad från e-handelns början, när du fick bygga allt själv och inga färdiga lösningar eller integrationer fanns på plats.
Borde alla e-handlare läsa boken?
Jag skulle säga: ja. För den som vill förstå e-handelns framväxt och Sveriges digitala resa är det obligatorisk läsning. Boken är dessutom både lättläst och underhållande. Läs den – eller lyssna – och få en god förståelse för hur Sverige blev ett uppkopplat land. Först långsamt, via modem, men över tid ständigt tillgängligt genom smartphones. Alltid redo – för förströelse, men också för e-handel.
Omdömet kan inte bli annat än högsta betyg: 5 av 5. Vill du bli kung på e-handel, ska du läsa om när kunderna blev kungar på nätet.
Omdömet är givet – det kan inte bli annat än högsta betyg: 5 av 5.
Här hittar du boken:
Framtidslöftet på Adlibris
Framtidslöftet på Bokus
Framtidslöftet På BookBeat (ljudbok)
Framtidslöftet på Storytel (ljudbok)
Lyssna på podcast om boken (Historia.nu)