20 konkreta tips för bättre optimering i Google Ads

I den här artikeln bjuder jag på 20 korta och konkreta tips för hur du kan få bättre resultat av din annonsering i Google.

1. Strukturera ditt konto på rätt sätt​

Rätt struktur i ditt annonskonto är A och O.

Dela upp ditt konto i flera olika annonsgrupper och undvik att ha flera olika sökord i samma annonsgrupp. Detta för att alltid kunna skriva en så relevant annonstext som möjligt utifrån vad kunden letar efter. Det här är ett av de vanligaste misstagen som sker i Google Ads.

Ta dig tiden att dela upp dina kampanjer i flera annonsgrupper så kommer du ha ett försprång gentemot många av dina konkurrenter.

2. Använd fler annonstyper​

Google Ads ger dig möjlighet att nå ut till dina kunder i olika delar av köpprocessen.

Display-annonsering möjliggör exempelvis att nå personer som inte känner till er och som inte aktivt letar efter era produkter och tjänster.

Sökordsannonsering når de personer som aktivt letar efter det som ni kan erbjuda dem.

Remarketing-annonsering når personer som tidigare har visat intresse för era produkter och tjänster och som behöver ytterligare bearbetning.

Fundera igenom vilken del av köpresan som är mest relevant för er att fokusera på och bygg sedan ut din digitala annonsering för att täcka in fler delar av kundernas köpresa.

3. Använd rätt matchningstyper​

Lär dig allt om hur matchningstyper fungerar för att kontrollera när dina annonser visas.

Om du exempelvis lägger in sökorden +röd +bröllopsklänning så visas annonserna när sökfrasen innehåller röd och bröllopsklänning någonstans, exempelvis på sökningen bröllopsklänning röd billig. Om du bara vill att annonsen ska visas när någon söker exakt efter röd bröllopsklänning behöver du lägga in sökfrasen som [röd bröllopsklänning] i ditt konto.

4. Lägg till negativa sökord​

Lägg regelbundet in negativa sökord i Google Ads för att inte visa dina annonser på irrelevanta sökningar.

Använd söktermsrapporten under sökordsfliken för att ta reda på vilka sökningar som dina annonser har visats. Markera sökord som inte är relevanta för er verksamhet och lägg till dem som negativa sökord.

Välj om de ska läggas till på kampanjnivå och gälla för samtliga annonsgrupper i kampanjen eller om de bara ska gälla för den aktuella annonsgruppen.

6. Lägg till nya sökord med Söktermsrapporten​

Använd Söktermsrapporten för att inte bara lägga till negativa sökord utan även för att hitta nya sökord att lägga till i ditt konto.

Söktermsrapporten ger dig en inblick i vilka varianter som dina kunder använder när de söker efter dina produkter och tjänster och ger dig värdefull information för att komplettera dina annonser och innehållet på din webbplats.

5. Skapa listor med negativa sökord​

Skapa listor med negativa sökord som låter dig lägga till en lista med negativa sökord i en kampanj. När du sedan lägger till ytterligare negativa sökord i din lista så kommer dessa automatiskt att läggas till i dina kampanjer som använder listan så att du slipper lägga till sökordet som negativt i flera kampanjer.

7. Förbättra kvalitetsresultatet​

Förbättra sökordens kvalitetsresultat som är ett sätt för Google Ads att bedöma hur relevanta och kvalitativa dina sökord är som du har lagt in i ditt konto.

Kvalitetsresultatet bedöms med en siffra mellan 1-10 där 10 är bäst och visar på att sökordet är högst relevant för din verksamhet och att det driver relevant trafik.

8. Identifiera förbättringspotential​

Kvalitetsresultatet mäter tre olika områden: Annonsens relevans, förväntat klickfrekvens och upplevelsen av målsidan som du länkar till i annonsen. På varje område får du ett av följande tre betyg: Under genomsnitt, Medel eller Över genomsnitt.

Justera dina kolumner för att visa betyget för dessa tre områden och identifiera din förbättringspotential, exempelvis genom att göra annonstexten mer relevant utifrån sökfrasen som du köper.

9. Använd verktyg för att analysera data​

Använd tredjepartsverktyg som analyserar stora mängder data och utifrån detta ger dig rekommendationer på åtgärder i ditt konto så sparar du tid. Ett exempel på ett sådant verktyg är Opteo.

10. Skapa anpassade kolumner​

Skapa anpassade kolumner i Google Ads för att se dina olika konverteringar i egna kolumner i ditt annonskonto.

Välj även vilka konverteringar som ska visas i kolumnen ”Konverteringar” genom att anpassa inställningarna under ”Konverteringar”. Redigera inställningarna för fältet ”Visa i Konverteringar” och välj ”Ja” eller ”Nej”.

11. Fokusera på de viktigaste konverteringarna​

Om du använder automatisk budgivning i Google Ads är ovanstående inställning extra viktig då Google Ads kommer att optimera budgivningen för de konverteringar som du har angett ska visas i kolumnen ”Konverteringar”.

Här bör du fokusera på dina viktigaste konverteringar som exempelvis köp eller förfrågningar.

12. Använd Remarketing Lists for Search Ads ​

Använd Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) som låter dig buda högre på sökningar där kunderna sedan tidigare har besökt er webbplats och känner till er verksamhet och era produkter tjänster. Chansen är att dessa kommer att konvertera med högre sannolikhet.

13. Skriv annonser som står ut från mängden​

Många annonser i sökresultaten ser ut på ungefär samma sätt. Googla därför sökorden som du köper och gå igenom hur konkurrenterna skriver sina annonser och utforma därefter annonser som sticker ut från mängden, istället för att skriva annonser som kommer att upplevas ungefär likadant som dina konkurrenters annonser.

14. A/B-testa dina annonser löpande​

A/B-testa regelbundet dina annonser. Ha minst tre annonser i varje annonsgrupp och utforma hela tiden nya varianter av annonsen som presterar bäst (som har högst konverteringsgrad eller högst klickfrekvens). Ta bort annonser som presterar dåligt (som har dålig konverteringsgrad eller klickfrekvens).

15. Peka annonserna till rätt landningssidor​

Säkerställ att dina annonser pekar till en så relevant landningssida som möjligt. Peka inte annonserna till din startsida om det finns en mer relevant undersida någonstans på din webbplats.

En annons för söktermen ”röda klänningar” bör således inte länkas till en sida som heter ”Klänningar” utan till en sida som bara visar röda klänningar.

16. Använd annonstillägg på annonsgruppsnivå​

Använd annonstillägg på annonsgruppsnivå. Många gör misstaget att lägga många av sina annonstillägg på kampanjnivå vilket bidrar till minskad relevans för specifika annonser, då de med hög sannolikhet kommer att exponera annonstillägg i fel sammanhang.

17. Skydda ditt eget varumärke​

Googla regelbundet ditt eget varumärke för att säkerställa att konkurrenter inte köper ditt namn. Om detta händer så köp ditt eget namn i en så kallad ”Branding”-kampanj. Dessa klick är oftast förhållandevis billiga och hjälper till att minska risken att dina potentiella kunder hamnar hos en konkurrent.

18. Lyft fram aktuella kampanjer​

Lyft fram aktuella kampanjer och erbjudanden i dina branding-annonser istället för att använda en generisk annons som pekar till er startsida.

19. Fokusera på dina viktigaste sökord​

Tillämpa Paretoprincipen för att arbeta mer effektivt med ditt annonskonto. Fokusera på de 20 % av kampanjer, annonsgrupper och sökord som står för 80 % av resultatet.

20. Använd Lead Form Extension​

Använd annonstillägget ”Lead Form Extension” för att ge kunderna möjlighet att göra en intresseanmälan direkt via ett formulär i anslutning till er annons.

Lycka till!

Vill du ha mer tips och inspiration?

Hämta e-boken ”Så lyckas du med sökmarknadsföring” som innehåller 22 sidor om hur du kan arbeta ännu bättre med Google Ads och sökmotoroptimering.