Gör något oväntat – skicka med lite godis

Internetstrategen, föreläsaren och bloggaren Judith Wolst, som tidigare jobbat med digital strategi på Hallvarsson & Halvarsson och har varit marknadsansvarig på Sid and Sally, ger i månadens nummer sina bästa tips kring lyckad e-handel.

JudithWolst2


Hej Judith! Hur ska man lyckas med Facebook som webbutiksägare?

-En fråga som det är svårt att ge ett enket svar på . När vi pratar företag på Facebook syftar de flesta till så kallade “company pages” eller “fan pages”.

Fan page:
-Det första du bör du reda ut är varför du ska finnas på Facebook och vilken slags information du ska lägga upp. Skriv ned en enklare plan för just din butik och målgrupp. De flesta e-handlare väljer att använda Facebook för att kommunicera kring erbjudanden, produktnyheter och svara på kunders frågor.
-Om du startar en page är det viktigt att du också sätter av tid för detta. Är du inte beredd att investera tid är det ofta bättre att avstå. Viktigt att tänka på är att saker inte kommer att ske per automatik. Du måste ha tålamod och utveckla relationer med dina kunder över tid. Det tar tid att bygga kundbas och skapa förtroende i digitala kanaler.

Facebook Ads:
-Många e-handlare väljer också att annonsera via Facebook och kostnaden för att nå ut till potentiella kunder ligger fortfarande på en rimlig nivå. Fördelen med Facebook som annons-nätverk är dess precision. Vill du exempelvis endast rikta dina annonser endast till kvinnor i Norrland som är över 30 år och singlar så är det möjligt osv.

”Facebook Commerce” (F-commerce)
-En intressant trend vi ser nu är att allt fler e-handlare börjar bygga e-butiker på Facebook. Framför allt internationellt – där en av de mest omtalade är Asos: http://apps.facebook.com/asosofficial.
Svenska Pocket Shop lanserade för några månader sedan en webbshop där man gör en spegling av sin webbutik. Som kund kan du alltså antingen välja att handla den ”traditionella vägen” på http://www.pocketshop.se eller på Facebook http://apps.facebook.com/pocketshop.
– Fördelen med att etablera en butik på Facebook är att man kan dra nytta av Facebooks eget ekosystem för att skapa uppmärksamhet och driva kunder till butiken. Som mindre e-handlare är butik på Facebook kanske inte lika aktuellt då en anpassad butik inte är helt gratis att sätta upp. Dock finns det standardiserade och kostnadseffektiva lösningar som exempelvis Payvment för den mindre aktören som vill testa att sälja på Facebook: http://www.payvment.com

Vad är det viktigaste att tänka på som e-handlare när det gäller SEO?
-Oj, svår fråga! Personligen tycker jag det är viktigt att som e-handlare själv försöka sätta sig in i SEO-området, även om man lägger ut mycket av jobbet på en extern part. Området SEO svävar fortfarande i en grå-zon där alla aktörer inte använder sig av ”korrekta” metoder. Mitt tips är att lägga någon dag på att läsa bloggar eller böcker inom området för att få en grundläggande förståelse (om man inte redan har det). Viktigt är att vara en hyffsat bra kravställare mot sin SEO-aktör och framför allt att kunna ta ställning till eventuella risker när det kommer till olika åtgärder.

Vilka är dina bästa tips för en lyckad e-handel?
-Det är sällan det finns några genvägar när det kommer till e-handel. Det handlar ofta om att investera tid i att hela tiden optimera processer för att få upp konverteringsgrad, få ner kostnader för konvertering, optimera sina inköp. Ett tips är att ha någon på plats som gillar att grotta ner sig i siffror och jobba med ständig förbättring! Detta tillsammans med kreativitet och nytänkande (att sticka ut från mängden) är mina bästa tips.

Ditt bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
-När jag jobbade på Sid and Sally försökte vi att addera någonting ”oväntat” i paketet. Som exempelvis en liten påse godis eller en handskriven hälsning. Jag tror att de där små extra insatserna man som e-handlare gör faktiskt märks och skapar nöjda kunder. Givet att hygien-faktorerna finns på plats (så som snabb leverans).

Framtiden – vad är de senaste trenderna inom e-handel?
-Jag tror att e-handel och sociala medier ytterligare kommer att ”smälta samman” framöver. Idag är det många som använder Facebook Connect på sin e-butik, adderar Like-knappar och så vidare. Framöver tror jag att den faktiska transaktionen inte kommer att vara lika bunden till e-butiken. F-commerce är en början på denna trend. Framöver tror jag att vi kommer att se erbjudanden så som ”bjud in 5 Facebook-vänner och få fri frakt”, ”sätt ihop en outfit och publicera på din Facebook-vägg, få 15% rabatt” osv.


Fakta om Judith:

Gör: Digital strateg via eget företag, föreläsare och bloggare www.judithwolst.se
Bakgrund: Har tidigare jobbat på sidandsally.com och på halens.se och ansvarat för digital marknadsföring och sociala medier.
Senaste inköp på nätet: Damsugarpåsar
Dyraste inköp på nätet: Det har jag nog förträngt…
Favoritwebbutik: www.favoptic.com. Som glasögonbärare är det kul att kunna varva mellan olika bågar till en rimlig kostnad!