Sista kvartalet på året är här. 
En intensiv och viktig period med goda försäljningsmöjligheter för er
e-handlare!


I följande inlägg klargörs en rad viktiga faktorer som ökar möjligheten att era besökare övergår till köpande kunder. Gravel går igenom tre punkter om hur ni optimerar er hemsida för att öka möjligheten till konvertering och vilka frågor ni bör ställa er för att sätta igång er konverteringsoptimering!


1. Hur ser er kundresa ut idag?

För att underlätta att besökaren konverterar behöver vi förstå kundresan, det är en väsentlig del i hur vi på Gravel konverteringsoptimerar och levererar resultat hos våra kunder.

Vi arbetar utefter en kommunikationsstrategi eller “säljtratt” som den även kallas, för att bemöta besökare i olika faser av kundresan. Detta innebär att annonseringen vi driver i sociala medier för våra kunder för ökad försäljning följer denna modell. Vi möjliggör en ökad konverteringsgrad genom att möta besökaren i rätt tid, på rätt plats med rätt budskap.

Väl i konverteringsfasen är det viktigt att se över möjligheterna till konvertering.

Gravel


2. Vad har era besökare för möjlighet att konvertera? Vad kan ni göra för att öka konverteringen?

Det finns flera aspekter att ta hänsyn till för att få ut så mycket som möjligt av er annonsering i sociala medier eller Google och öka er försäljning. Ni ska efter att ha utvärderat hur er kundresa ser ut se över vart i kundresan ni kan öka konverteringsgraden. Detta gör ni med hjälp av verktyg som spårar beteendemönster t.ex. Google Analytics eller Facebook Pixeln.

Gravel arbetar alltid tillsammans med kund för att optimera möjligheterna till ökad konvertering och förutom en effektiv och genomtänkt annonsering krävs det att man har en användarvänlig hemsida med enkla utcheckningsmetoder och betalningsalternativ för att driva köp. I tider som dessa under rådande pandemi är det extra viktigt att även se över sina leverans- och returvillkor.

Ställ er följande frågor när ni ser över beteendemönstret hos era besökare;

  • Hur lätt är det att navigera på er hemsida? 
  • Vad kan ni göra bättre?
  • Hur ser utcheckningen ut idag?
  • Hur kan den förenklas?
  • Hur rör sig era besökare på hemsidan?
  • Var tappar ni besökare?
  • Vad kan ni förändra för att inte tappa er besökare?

E-barometern-Q2-2020

Bild: sida 26, E-barometern Q2 2020, av Post Nord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Researach


3. Gör förändringar och öka konverteringsgraden

Avslutningsvis är det avgörande att nu göra de förändringar som krävs för en ökad konvertering. Varje ändring och korrigering som görs ska följas upp för att ytterligare kunna optimeras. 

I senaste kvartalsrapporten från E-barometern redovisas tydliga siffror på vikten av en användarvänlig hemsida och check-out för att gynna konverteringen på en e-handels hemsida. Där kan ni också ta del av förändrade beteendemönster i e-handeln samt vilka beteenden som väntas komma och förbereda er på förändring, utveckling och anpassning. 

Sammanfattningsvis

Gravel har expertis inom konverteringsdrivande marknadsföring. Behöver ni att ett tränat öga ser över er hemsida eller hjälp att maximera er försäljning? 

Maila mig om ert ärende, så ordnar vi med en fri konsultation på 20 min! 

Psst.. Hotjar är ett jättebra verktyg där ni kan se hur era besökare beter sig på hemsidan förutom Google Analytics som ni säkert är bekanta med sedan innan.

–––––––––––––––––––––––––––––

Har ni övriga funderingar eller frågor kring annonsering i sociala medier? 

Maila mig på emelie.agren@gravel.se så får ni den vägledning som krävs.

Stort lycka till!

/ Emelie Ågren, Produkt- och Affärsutveckling på Gravel Sweden AB