Själva grunden i influencer marketing är att skapa genuint och trovärdigt innehåll i kanaler där ett förtroende redan finns – det vill säga hos en influencer. Om man inte är noggrann i sitt urval av vilka influencers man samarbetar med finns det en risk att man hamnar i en sits där förtroendet för varumärket minskar i samma takt som förtroendet för influencern minskar. Det är alltså ett ömsesidigt intresse att varje samarbete med influencers ska vara genuint och trovärdigt. Men kärnfrågan kvarstår – exakt hur hittar man rätt influencers att inleda samarbeten med?

Titta på vilka som engagerar sig i ditt innehåll

Om du jobbar med ett varumärke eller en e-handel under 2020 så räknar vi kallt med att du har sociala medie-konton kopplade till ditt varumärke. Ett riktigt starkt tips är att kolla vilka som engagerar sig i det befintliga innehåll som ni skapar där. Vilka är det som ofta gillar era bilder, kommenterar era Stories eller taggar er i sina bilder? Om en influencer engagerar sig i ert innehåll så betyder det att influencern gillar det innehåll ni levererar, och således sannolikt även era produkter / ert varumärke. Det betyder inte nödvändigtvis att den influencern är rätt för er – men det kan hjälpa er att bilda en ungefärlig bild av hur en influencer ni skulle vilja samarbeta med kan se ut.

Har influencern en tydlig röd tråd som kan kopplas till ditt varumärke eller din nisch?

Om vi ponerar att du är en e-handlare som säljer skönhetsprodukter – då är det sannolikt en influencer som är aktiv inom just skönhet som du följer. Det blir inte bara trovärdigt ut mot influencerns följare – utan det blir även högst relevant innehåll som skapas till följarna. Ju högre relevans – ju bättre resultat kommer kampanjen att resultera i.

Influencerns målgrupp och förtroende i din nisch är tusentals gånger viktigare än hur många följare influencern har. Rätt målgrupp vinner alltid. För du skulle väl inte köpa Google Ads på sökord som inte är relevanta för din e-handel?

Ett vanligt felsteg som ofta tas är att man som varumärke eller e-handlare väljer att försöka ”satsa stort” och fokusera på influencerns storlek och således ofta kompromissa med relevansen och influencers målgrupp. Lita på mig när jag säger att influencerns målgrupp och förtroende i din nisch är tusentals gånger viktigare än hur många följare influencern har. Rätt målgrupp vinner alltid. För du skulle väl inte köpa Google Ads på sökord som inte är relevanta för din e-handel?

Scouta på rätt ställen

Bloggare gillar bloggar. Instagrammare gillar Instagram. TikTok-stjärnor gillar TikTok. Om en e-handel bedriver en riktigt matnyttig blogg så är det en god idé att rikta energin på influencers som är aktiva med just egna bloggar. Om en e-handel å andra sidan driver en Instagram-profil med riktigt tilltalande innehåll som influencers och övriga följare lätt kan dela och engagera sig i så är Instagram sannolikt rätt kanal att lägga krutet på.

Ta hjälp

Vi på Interlaced Influencers har brottats med frågan om relevans, autenticitet och trovärdighet sedan starten 2016 – och vi vågar påstå att vi har hittat en högst fungerande formula. Att lokalisera rätt influencers är ett stort jobb, men det finns alltid genvägar att ta. Influencer marketing är en bred marknadsföringsgren och många nätverk har olika arbetssätt. Vi på Interlaced Influencers hjälper gärna till om det behövs. Vi har över 5000 influencers i Sverige, Norge, Danmark och Finland som dagligen använder sig av vår plattform för att hitta varumärken att samarbeta med. Efter snart 20.000 samarbeten i sociala medier vågar vi säga att vi kan influencer marketing.