En sökordsanalys är en av de viktigaste sakerna för att lyckas med SEO. I den här guiden kommer jag förklara vad en sökordsanalys är och hur man gör en sökordsanalys för sina produkter så att man kan öka sin försäljning på sin hemsida.
Vad är en sökordsanalys?
En sökordsanalys innebär att man analyserar vad potentiella kunder skriver in i sökmotorer som Google. Man försöker alltså hitta populära och relevanta sökord och sökfraser.
Varför är det viktigt att göra en sökordsanalys för sina produkter?
Att göra en sökordsanalys är grunden till SEO för e-handel. Om man optimerar sin hemsida för att hamna högst upp för sökord som ingen söker efter, eller sökord som är irrelevanta till det man säljer kommer ens SEO-försök bara bli slöseri med tid.
Med en korrekt sökordsanalys kommer du kunna synas i sökresultat som driver försäljning.
Hur gör man en sökordsanalys för produkter?
Tänk på detta när du gör en sökordsanalys för produkter:
Sökordsrelevans
Om du säljer ägg tjänar du förstås inget på att synas när folk söker efter till exempel ”bildäck”. Se till att de sökorden du använder är relevanta till det du säljer och innehållet på din sida.
Sökvolym
Det är viktigt att det finns tillräckligt många sökningar för ditt sökord. Annars är det bara slöseri med tid och resurser att sökmotoroptimera en sida för det sökordet.
Konkurrens
Vissa sökord har extremt mycket konkurrens, då kan det vara smartare att optimera sin sida efter en variant av det sökordet som har mindre konkurrens. För att se hur svårt det är att hamna högst upp för ett sökord borde du kolla på hur mycket domain authority de sidor som är högst upp har. domain authority är baserat på hur många länkar en hemsida har och är en väldigt viktigt faktor i sökmotorernas algoritmer. För att kolla upp en sidas domain authority kan du enkelt använda ett gratis verktyg som Ahrefs website authority checker.
Sökintention
När man väljer sina sökord är det också viktigt att tänka på sökintention. Alltså vad intentionen med sökningen är. Vissa sökningar har en informativ intention. Till exempel ”hur byter man bildäck”. Andra sökningar har endast intentionen att navigera till en specifik sida. Till exempel ”mcdonalds meny”. Sedan finns det också sökningar som har en kommersiell intention. Till exempel ”billiga bildäck”. Generellt sätt är det bäst att ha sökord som har en kommersiell intention eftersom att trafiken från de sökningarna ofta konverterar bäst.
Om du är osäker på vad sökintentionen är för ett sökord kan du testa att googla det sökordet. Då ser du vad sökintentionen är baserat på sökresultaten.
Sökord som liknar varandra för mycket
Eftersom att ens produkter kan vara väldigt lika varandra är det viktigt att man är försiktig så att ens sökord inte är för lika varandra. Om 2 sökord är för lika så kommer de konkurrera med varandra och så kommer det sluta med att båda får sämre ranking. Ett sätt att ta reda på om 2 sökord är för lika varandra är genom att googla båda sökorden. Om sökresultaten är samma för båda sökorden betyder det att sökorden är för lika varandra.
Min rekommendation till produkter som liknar varandra är att ha varianter av samma sökord. Om vi säger att jag säljer bord. Då kan jag till exempel använda sökorden bord, svart bord, vitt bord och skrivbord. På så sätt kan jag synas på fler sökresultat och undvika att min sidor konkurrerar.
Hur man hittar sökord
Nu vet du vad som är viktigt att tänka på när man gör en sökordsanalys för produkter. Så här gör du för att hitta själva sökorden:

Idéer till sökord
Först och främst behöver du komma på några idéer till sökord. För att göra det kan du fråga ChatGPT om sökord relaterade till dina produkter. Men du kan också fundera på vad folk hade kunnat söka efter om de är intresserade av att köpa dina produkter.
Verktyg
Du kan använda verktyg som Google keyword planner, Ahrefs och Semrush. Dessa verktyg ger dig insikter som sökvolym, konkurrens och relaterade sökord.
Vad har konkurrenterna för sökord
Kolla vad dina konkurrenter har för sökord för att få inspiration.
People also ask
People also ask är en sektion som kommer upp i cirka 80% av sökresultat. Där kan man se vad sökare ofta undrar över. Genom att kolla på people also ask sektionen kan du alltså få bra sökordsidéer.
Google search console
Ta en titt i Google search console och se om det finns några sökord som du just nu rankar på positioner 2-50. På så sätt kan du hitta ytterligare sökord att använda.