Om det är något vi alla kan enas om, så är det att sociala medier förändras i rasande takt – och influencer marketing är inget undantag. Konsumenternas förväntningar utvecklas konstant, och idag använder både millennials och Gen Z sociala medier inte bara för att upptäcka nya produkter, utan för att hitta varumärken som verkligen känns relevanta på ett personligt plan.
Det betyder att varumärken behöver bli mer personliga och lyhörda. Med rätt strategi kan influencers ge stor effekt när det kommer till att göra varumärken mer äkta, relaterbara och meningsfulla.
Bygg förtroende och en känsla av tillhörighet
Idag är det influencers som bygger starkast gemenskaper (eller communities om vi ska prata bransch-språk) – kring intressen som exempelvis föräldraskap, sport eller skönhet. För varumärken handlar det inte längre om att bara nå ut till en publik – det handlar om att bygga förtroende, lojalitet och skapa en känsla av tillhörighet bland dessa grupper.
Genom att engagera sig via influencers i dessa communities kan varumärken bygga otroligt starka relationer och skapa en långvarig positiv bild kring sitt varumärke. Det gäller att visa att man som varumärke lyssnar och interagerar på riktigt. Kort sagt, lär känna dina relevanta communities, hur interagerar dem med varandra, vad vill de konsumera för innehåll och anpassa därefter.
Vi lever i en ”Relationship Renaissance”
I relation till detta kan vi de senaste åren också se en växande trend i hur människor mer och mer vill hitta en harmoni och balans, och detta är något som inte minst återspeglas i sociala medier. Mängden av innehåll som konsumeras kring just detta har ökat enormt. Människor återupptäcker intressen, fokuserar på djupare relationer och det som bidrar till att få dem att må bra. Varumärken som också anammar detta och öppnar upp till en djupare relation med sin målgrupp blir så mycket mer än ett varumärke och en produkt – de skapar en plats där folk känner sig hörda, stöttade och inspirerade.
Kreativitet är nyckeln 2025
Bortsett från att tänka steget längre och hur man väljer att spegla sitt varumärke på sociala medier så finns en annan aspekt som idag kanske är viktigare än någonsin. Det stavas: kreativitet. Om något så kommer kreativitet att spela en otroligt stor roll det kommande året. Att sticka ut med underhållande och engagerande innehåll kommer att vara avgörande för att fånga uppmärksamhet.
Enligt Kantar’s 2024-undersökning tycker endast 31% av de globala respondenterna att sociala medieannonser är engagerande – en kraftig minskning från 43% året innan. Bara detta visar tydligt att varumärken måste ta tillbaka fokuset på skräddarsytt, distinkt innehåll som fångar rätt publik på rätt sätt – den som kommit på ordspråket ”one size fits all” kunde inte ha mer fel i detta fall.
Så hur når man då fram till rätt målgrupp, med ett budskap som bygger förtroende och samtidigt står för kreativ höjd? Det är inte en enkel ekvation där det finns ett tydligt svar, ett rätt och ett fel – det gäller att hitta balansen i det. Lär känna din målgrupp, börja måla i ett hörn, men våga utmana och måla utanför den fyrkantiga rutan.
Kanske behöver du guidning i just din Influencer Marketing strategi? Just därför finns vi!
http://relatable.me