Även utan en pandemi är matvärlden inne i en stor förändring. Så fort vi börjar bli bekväma med våra matval kommer det nya trender som kan både förvirra och glädja oss. Coronavirus-pandemin har bara förstärkt denna effekt.

85 procent av konsumenterna säger att deras matvanor har förändrats sedan utbrottet (FoodDive). Det betyder att detaljhandeln måste vara ännu mer reaktiv och lyhörd när det kommer till trender, hålla shoppare glada och engagerade och hjälpa konsumenter att hitta just rätt livsmedel efter kundens önskade matvanor.

Tack vare nya tekniska möjligheter att tolka användardata och produktdata är det inte bara möjligt att reagera snabbt – det är normen för e-handlare som ligger i framkant. Företag måste röra sig snabbt eller hamna på efterkälken. Men hur vet du vad dina kunder vill ha? Hur hoppar du på nya trender innan de blir mainstream? Hur skiljer du dig från konkurrenterna? Svaret är enkelt: följ vart dina kunder är på väg.

Företag måste röra sig snabbt eller hamna på efterkälken

Ny innovativ teknik tar bort mänskliga gissningar och istället använda maskininlärning och bigdata för att identifiera nya mat-trender och  från sociala medier och nyhetskanaler. Den kan sedan förutsäga vad som kommer att hända härnäst så att varumärken kan reagera snabbt och smart innan deras konkurrenter ens har kommit ikapp.

Vi pratar inte bara om stora, svepande trender som vi tror kommer att vara viktiga för det kommande året – vi pratar om ett sätt att upptäcka trender i realtid.

Medvetet ätande håller på att bli en grej.

En nyligen genomförd KPMG-undersökning visade följande:

  • 90% av konsumenterna är villiga att betala mer för ett livsmedel med ett varumärke som ger tillbaka till samhället
  • 80%  föredrar att köpa livsmedel/varumärken som överensstämmer med deras värderingar
  • 86% har ökat fokusering på hälsa och välbefinnande
  • 37% prioriterar nu hållbara produkter eller tjänster mer än innan covid-19

Personalisering är den nya lojaliteten

Personifiering är ett modeord för detaljhandeln som använts i många år men håller just nu på att bli en nyckel strategi. Det är vettigt – ju mer återförsäljare kan förstå vad som får oss att konsumera, desto lättare är det att sälja saker till oss.

Vi ser att  “sömlös personifiering” integreras i flera kontaktpunkter både i butik och online, från automatiserade erbjudanden till bättre produktförslag baserat på vår köphistorik/hälsoprofil eller möjlighet till filtrering av livsmedel för hälsa eller hållbarhet.

När  konsumenten  uppfattar att han får en unik personlig presentation av livsmedel via produktförslag eller filter efter hans behov då ökar intäkterna med upp till 28 % och försäljnings konverteringen med upp till 71 %, enligt Gartner

Indevidanpassning är nyckeln

Relevans är  nyckeln. När konsumenternas förväntningar ökar, ökar även deras frustrationer om de inte får vad de vill ha. E-handlare måste nu verkligen förstå sina kunders kosts önskemål för att kunna leverera bästa möjliga upplevelse.

Enligt en undersökning från Google 2021 övergav 94 % av amerikanska konsumenter en e-handlare eftersom de fick irrelevanta sökresultat. Det är ett fenomen som kallas “search abandonment”. Google beräknade att e-handlare går miste om svindlande 300 miljarder dollar varje år på grund av att sökningar överges enbart i USA.

 

3 möjligheter att använda ingrediens- och näringsdata för att förbättra matinköpet

1. Filter (tags)
Sex av tio konsumenter säger att de letar efter mat och dryck för att stödja deras allmänna hälsa. Ändå kan färre än 1 av 10 konsumenter göra hälsosamma val från framsidan av förpackningen (FoodDive). För en bättre kundupplevelse, använd berikad livmedelsdata (innehåller livsmedlet allergier, gluten, ekologisk, vissa e-nummer, höga halter salt mm) som ger shoppare den extra information de vill ha. När de integreras med streckkoder, digital hyllkant, appar eller i e-handel, kommer konsumenterna att ha detaljerad produktinformation till hands och kan enklare välja “rätt” livsmedel.


2. Stukturerad ingredienslista med förklarande text

Endast 34 % av konsumenterna anser att alla deras kostbehov och livsstilsval tillgodoses på ett bra sätt i deras lokala livsmedelsbutik eller e-handel. Många konsumenter har svårt att förstå svårläsliga ingredienslistor. Med en strukturerad ingredienslista i ehandeln eller vid skanning av livsmedlets streckkod med förklaring av svåra begrepp så blir det tydligare för konsumenten vad livsmedlet innehåller
fewrwIngredienser (smart lista) visar hur en alternativ ingredienslista kan se ut

 

 

3. Alternativa produktförslag
Visa relevanta alternativa livsmedel som uppfyller konsumentens behov.
För att presentera träffsäkra förslag på livsmedel bör man titta på användarhistorik och produktdata som:
* Livsmedel med samma  sammansättning baserat på ingredienser och näringsvärden
* Produktgrupp
* Namngivning och beskrivning, gärna översatt till olika språk
* Köphistorik, båda aktuell användare och samtliga användare aggregerat
* Klickhistorik, båda aktuell användare och samtliga användare aggregerat
* Konsumentens hälso/filter val (ex: gluten, ekologisk, jordnötsfri, låg salthalt…)
Antingen genereras de “alternativa livsmedlen” vid machinelearning eller traditionella databasfrågor.

eatersmap fooddata erbjuder filter/tags, produktförlag (lookalike) och strukturerad ingredienslista som en prenumeration via api eller fil, skicka ett mail så berättar vi mer.

Förändrade konsumentförväntningar driver behovet av innovation i vår bransch. Smart näringsteknik och analys och ingredienser, har potentialen att förändra matinköp.

Framtidens “matshopping” är här, och det är spännande också!

Samtlig källor är från amerikanska sajter eftersom liknande undersökningar inte är gjorda i större omfattning i Sverige.