Intervju med Mårten och Adam, grundare Proteinbolaget

I denna intervju träffar Jonny, Proteinbolagets grundare Mårten Åkeson och Adam Gillberg. När de startade bolaget var de bara 18 år gamla och de tänkte redan tidigt att de skulle skapa något stort. De började i källaren och hade ingen som helst erfarenhet av varken försäljning eller e-handel. Däremot gillade de träning och använde själv produkten som de senare skulle bli Sverigemästare på att sälja.

I intervjun berättar Mårten och Adam om deras entreprenörsresa från bolagets bildande tills dagens omsättning på drygt 100 miljoner kronor. De berättar även om sin marknadsföringsstrategi och hur de genom influensers snabbt lyckades skapa ett snabbväxande bolag.

Här kan du lyssna på intervjun med Proteinbolagets grundare:

Från nybörjare till experter

När Mårten och Adam startade sin verksamhet så drömde de om ett eget varumärke inom kosttillskott. De insåg dock snabbt att kostnaden för detta låg långt över deras studentbudget. De valde därför att sälja andras varumärken och produkter i shoppen för att komma igång snabbare. De fick pengar av sina mor- och farföräldrar till aktiebolaget och körde igång.

De växte snabbt ut sitt hemmalager och valde att satsa på en egen butik. Försäljningen i butiken skulle täcka personalkostnaden för deras första anställda. Efter sex månader valde de dock att sälja upp denna person och istället själv satsa på verksamheten med en halv lön vardera.

Marknadsföring

Precis som flera andra av dagens snabbväxande e-handelsbolag valde Proteinbolaget att satsa på influensers, eller ambassadörer som de valde att kalla det. Med hjälp av dessa fick de snabbt igång försäljningen och kompletterade sedan även med sales performance kanalerna Google Ads och Facebook Ads. Online marknadsföringen kompletterade de redan tidigt med events där de kunde integrera med kunderna och låta dem testa produkterna. Idag har de två egna varumärken för kosttillskott respektive kläder och säljer även sin egen nylanserade energidryck med smak av julmust i dagligvaruhandeln.

3 råd för framgångsrik e-handel

Mårten och Adam från Proteinbolaget ger här ett par stycken råd för att lyckas med att skapa en framgångsrik e-handel.

  • Skaffa en riktigt bra mentor eller rådgivare. Man behöver någon som kan ge en en dunk i ryggen och bekräfta att man är på rätt väg.
  • Berätta om dina mål så att du måste stå till svars för att du faktisk uppnår dem.
  • Ha ett kundfokus. Lägg inte för mycket tid på småsaker utan lyssna på kunderna så att kundnöjdheten är hög.
  • Försök att fokusera. Bestäm dig för vad som är viktigast och spring inte på alla idéer.

Mer om dessa råd kan du höra om du lyssnar på denna podcast.