Intervju – så lyckades Sportkost.se med influencer marketing

Efter den senaste intervjun där jag tipsade om hur man upprättar framgångsrika samarbeten med influencers här på Ehandelstips så slog det mig att frågeställningen skulle kunna konkretiserats betydligt mer. Jag har därför valt att sätta mig ned med Robert Sporre som är E-Commerce Manager på e-handeln Sportkost.se som säljer kosttillskott och träningskläder online. Vi på influencernätverket Interlaced Influencers har under en tid hjälpt Sportkost.se med influencer marketing – och i denna intervju berättar vi tillsammans med Robert hur genomförandet och resultatet av kampanjerna ser ut.

Vilka är Sportkost.se?
Sportkost.se säljer kosttillskott på nätet. Sportkost.se har ett stort och prisvärt sortiment av allt inom kosttillskott, hälsokost & näringstillskott. Sportkost är till för dig som vill ha det senaste och bästa inom kosttillskott.

Vilka är Interlaced Influencers?
Interlaced Influencers hjälper annonsörer och influencers att göra upp om samarbeten genom en smidig plattform. Med över 5,000 influencers i Norden säkerställer Interlaced att rätt annonsör når rätt målgrupp. Efter över 16,000 samarbeten säkerställer Interlaced Influencers att varje enskild kampanj planeras för bästa möjliga utfall.

Vad är er viktigaste KPI när det kommer till influencer marketing?

För oss på Sportkost.se är det viktigt att vi kombinerar varumärkeskännedom, autenticitet och försäljning. Vi vill alltså identifiera influencers som dels har förmågan att kommunicera vårt varumärke och våra produkter – men också göra det på ett trovärdigt sätt och samtidigt har en relevant målgrupp som konverterar. Interlaced Influencers hjälper oss att säkerställa att respektive influencer som vi samarbetar med matchar alla krav.

I vilka kanaler ser ni det som mest effektivt att upprätta samarbeten på?

Vi jobbar nu väldigt intensivt med Instagram som vår primära influencer marketing-kanal då vi ser att intresset för träning, hälsa och att allmänt må bra med sin kropp utspelar sig till stor del i just denna kanal. Instagram tillåter oss dels att på kort sikt få ut ett budskap eller ett erbjudande genom relevanta influencers Stories, men tillåter oss också att på längre sikt bygga ett förtroende hos målgruppen genom bilder i flödet. Samtidigt skapas mycket content i form av bilder och filmer som vi kan återanvända i våra egna kanaler.

Hur hittar ni rätt influencers att inleda samarbeten med?

Uppsökandet av rätt influencers hjälper Interlaced Influencers oss med. Dom känner till hur vår primära målgrupp ser ut, vilka våra USP:ar är och hur vi vill att våra produkter samt vårt varumärke ska kommuniceras. Att själva spendera flera arbetsdagar i månaden på att söka upp rätt influencers är inte aktuellt, så vi tar hjälp av Interlaced.

Hur sköter ni spårningen av kampanjernas resultat?

Vi arbetar både med samarbeten där rabattkoder tilldelas influencers och där det inte sker. När det kommer till dom samarbeten där rabattkoder spåras så hjälper Interlaced Influencers oss med det för att säkerställa att rätt influencer kommunicerar rätt rabattkod så att vi kan utvärdera hur respektive samarbete går. Samtidigt presenteras vi med rapporter och kan lätt följa utvecklingen försäljning för försäljning.

Hur följer ni upp resultatet med influencers?

Genom Interlaced så ser vi till att hålla oss uppdaterade på hur respektive influencer presterar, vad dom levererat och hur feedbacken hos våra influencers har varit – både från dom själva och från deras följarsskara.

Hur många influencers ska man jobba med?

Vi har laborerat med allt från att enbart jobba med våra egna ambassadörer och att koppla på ett stort gäng influencers. I mitt tycke så handlar det mycket om att säkerställa att man får rätt resultat av sina influencer marketing-kampanjer, och mindre om hur många influencers som vi arbetar med. Börja småskaligt och skala sedan upp när ni hittat volymer som passar er.

Hur kommer man på det kreativa innehåll som influencer marketing ibland kräver?

Vi har lärt oss att det bästa sättet att skapa content som konsumenter och följare uppskattar genom influencers är att ha en dialog med dom influencers som vi jobbar med och med Interlaced som hjälper oss att rodda i alltihopa. Influencern känner bäst till sin egen målgrupp och vet vad som går hem – samtidigt som Interlaced som aktör bäst känner till vad som generar bäst resultat utifrån våra KPI:er.

Slutligen – vilka är dina bästa tips för e-handlare som vill börja med influencers?

Börja med att laborera med microinfluencers istället för att gå på dom största profilerna från start. Försök hitta influencers som gillar samarbetet och ditt varumärke för att skapa så trovärdig marknadsföring som möjligt. Ta hjälp av proffs som kan branschen. Jag kan varmt rekommendera Carl och Interlaced Influencers. Dom kan sin grej.