Årets D-Congress gick av stapeln förra veckan i Göteborg och Carismar var självklart på plats. Det fanns gott om intressanta företag som ställde ut och ett hav av intressanta föreläsningar. Nedan har ni mina key takeaways från årets upplaga.
Amazon
”Allt som är standardiserat, lätt jämförbart och med prisfokus kommer att få tuff konkurrens av Amazon med sitt prisfokus” – Liv Forhaug, strategichef ICA gruppen
Att folk är oroliga över Amazon märktes tydligt i år då flera av föreläsningarna handlade om just Amazon. Vi fick både lära oss om vad det är som har gjort Amazon så framgångsrikt (bland annat 100 miljarder kronor i forskningsbudget) och vad vi kan förvänta oss när de gör sitt intåg i Sverige.
Några nyckelpunkter:
Utvecklingen av e-handeln kommer att accelereras
Då Amazon är en så väloljad maskin kommer de sätta flera nya standarder inom e-handel, vilka sedan kommer att förväntas av konsumenterna i alla webbshopar. Detta kommer tvinga e-handlare att investera mer i sin plattform än de gör idag.
Marginalerna kommer att sänkas betydligt
”Your margin is my profit” – Jeff Bezos
Marginalerna kommer att sänkas avsevärt om du är en återförsäljare av generella produkter. En del av Amazons affärsmodell är att ha flera återförsäljare av samma produkter för att pressa priserna.
Vi kommer troligtvis se färre men större aktörer
Just nu finns det inga jättar likt Amazon, det är lätt att starta upp en e-handel och landet är i en högkonjunktur. Men tänk dig att Amazon kommer in och börjar sälja samma produkter som du gör – då kommer dina marginaler ta stryk. Du måste samtidigt lägga pengar på att utveckla din e-handel för att den inte ska halka efter. Och, i värsta fall, så sker allt detta samtidigt som landet rör sig mot en lågkonjunktur. För att kunna klara av detta kommer det krävas muskler i form av pengar och kompetens. Mindre aktörer kommer därför behöva gå ihop om de inte ska försvinna.
Vilka kommer påverkas mest/minst?
Elektronik, böcker/e-böcker och leksaker kommer att påverkas mest.
Mat, möbler och mode kommer att påverkas minst.
Hur klarar man sig?
- Var nischad
- Ta fram ett eget varumärke
- Erbjud en unik köpupplevelse
- Förstå hur man säljer på Amazon framgångsrikt
Voice
Voice innebär röststyrning. Röststyrning för hemmet är relativt nytt i Sverige, men är superstort i USA. Under julhandeln sålde Amazon fler enheter för röststyrning (Amazon Echo) än vad de hade kunnat drömma om. Även Googles enheter (Google Home) är omåttligt populära. Vad kommer det innebära i praktiken för e-handeln när voice slår stort i Sverige?
Vi formulerar oss på olika sätt när vi Googlar efter något eller använder rösten. Till exempel, när man använder text så ligger snittet på omkring 1-3 ord. Vi behöver oftast inte skriva mer för att hitta rätt resultat. När vi använder rösten skapas istället fullständiga meningar, och ofta frågor, på 7+ ord. Här kommer man behöva anpassa sitt innehåll för att kunna besvara frågorna och därmed driva trafik till webshoppen.
Videos och Stories
På Facebooks föreläsning lyftes betydelsen av videos och stories fram. Stories är i detta sammanhang kortare videos som försvinner efter en viss tid. Facebook sa att Stories på Instagram har varit deras mest framgångsrika funktion hittills. Produktvideos för e-handel är egentligen inget nytt, men spås att blomma närmaste åren. Facebook nämnde att resultatet förbättrades bara genom att ett par stilla bilder sattes ihop till en rörlig, gentemot när endast en fast bild användes. Vad det innebär i praktiken är att om ni vill fortsätta marknadsföra er framgångsrikt på Facebook, behöver ni börja ta fram och använda er av produktvideos.
Facebook gick så långt att de förutspådde att Feeds kommer att ersättas av stories!
AI
Många siar om AI och hur det kommer att hjälpa oss att bemöta kunderna på fantastiska sätt och hjälpa oss i vårt vardagliga liv. Men, till skillnad från annan teknik, så går inte utvecklingen av AI lika fort och det mesta är fortfarande på ett väldigt tidigt stadie. Detta betyder dock inte att man bara ska sitta och vänta tills det slår, tvärtom! Man kan som e-handlare börja redan nu, till exempel med Facebook Messengers chattbot. Den stora fördelen med en fungerande AI i Messenger är att den samtidigt agerar som en säljkanal och som support.
Se fem exempel på Messenger-bottar nedan för inspiration.
Betallösningar
Det är tydligt att det mellan betallösningar pågår ett krig om e-handlare. På D-Congress fanns många banker på plats, alla med sina egna checkoutlösningar. Nu är därmed det perfekta tillfället för e-handlare att förhandla och hitta bra deals.
Var du på plats? Jag vill gärna höra vad du fick med dig från årets upplaga av D-Congress. Lämna gärna en kommentar!