Hur anpassar man köpupplevelse efter målgrupp?

Förra året avbröt 4 av 10 svenskar ett påbörjat e-handelsköp. Det är oroande för alla som vill sälja på nätet. Men de goda nyheterna är att det finns saker vi alla kan göra för att öka antalet avslut.

DIBS gör varje år en undersökning där vi frågar 2000 svenskar hur, vad och varför de handlar på nätet. Svaren sammanställer vi i en rapport, Svensk E-handel. Bland annat tittar vi på om näthandlandet skiljer sig beroende på vilken familjesituation man befinner sig i. Här tänkte jag att vi ska titta lite närmare på två intressanta grupper i undersökningen – småbarnsföräldrar och pensionärer.

”Varför då?” kanske du tänker nu. För att det finns stora skillnader i vad som är viktigt för de här grupperna när de handlar. Genom att ta reda på vad som är viktigt för just din målgrupp kan du fatta smartare beslut i din webbutik. Det vinner både du och dina kunder på.

Så e-handlar småbarnsföräldrarna i Sverige

Småbarnsföräldrarna är mest e-handelsvana av de familjesegment vi tittar på och nästan alla, 97 procent, har handlat på nätet. 6 procent är riktiga storshoppare som handlar fler än 25 gånger på tre månader.

För stressade småbarnsföräldrar får det inte finnas några hinder för att handla. För om det finns det kommer det förmodligen inte bli något köp – över hälften har nämligen avbrutit ett köp på nätet. Främsta anledningen? För att de inte fick betala på det sätt de ville. Om du bara ska erbjuda ett betalsätt och din största kundgrupp är småbarnsföräldrar är tipset kortbetalning. Fyra av tio väljer helst kort – framförallt eftersom de tycker att det är det enklaste sättet att betala.

41 procent har handlat i en utländsk webbutik. Än mer intressanta är kanske de 59 procent som inte har gjort det. De svarar att de valt bort utländska butiker eftersom de är osäkra på vilka rättigheter som gäller (43%), men också att det är för besvärligt att returnera köpet (42%). Där har vi det igen alltså, inget krångel tack.

Sju av tio småbarnsföräldrar har handlat via sin smartphone eller surfplatta, det är fler än någon annan grupp – inte ens ungdomarna använder mobilen för att shoppa i så stor utsträckning. Och för föräldrar som mobilshoppar är det ännu viktigare att det går enkelt. Hälften har avbrutit ett mobilköp eftersom webbutiken inte var mobilanpassad.

Enkelhet är nyckelordet. Fokusera på att göra det enkelt att hitta på siten, att betala, erbjud kortbetalning och säkerställ att den mobila shoppingupplevelsen är tydlig och smidig.

 

Så e-handlar pensionärerna i Sverige

Om småbarnsföräldrar är har stenkoll på nätet och ställer höga krav på smidighet är pensionärerna lite mer tålmodiga. 79 procent har handlat på nätet och av dem är det en tredjedel som har avbrutit ett köp.

Säkerhet och trygghet är det viktigaste om man frågar pensionärerna (och det är ju det vi har gjort). Det visar sig i allt från favoritbetalsätt till varför man väljer att inte handla i utländska webbutiker. Faktura är till exempel det betalsätt flest pensionärer föredrar och framförallt eftersom det upplevs som säkrast.

En fjärdedel har handlat via smartphone eller surfplatta – genomsnittet för alla konsumenter ligger på 51 procent. Men! Vi får inte glömma bort att mobilanvändandet i den här gruppen ökar med snabb takt. Intressant är också att det är fler pensionärer som har handlat via surfplatta än smartphone – så ser det inte ut i någon annan grupp.

Goda nyheter för dig som driver svensk webbutik är att 76 procent endast handlar i inhemska webbutiker. Att man väljer bort utländska butiker beror på osäkerhet kring vilka konsumenträttigheter som gäller, men också på viljan att stötta lokala handlare. 41 procent av de pensionärer som inte handlar i utländska webbutiker uppger ”vill stödja svenska butiker” som en av anledningarna.

Trygghet och säkerhet i fokus – till exempel genom att erbjuda betalning via faktura. Det viktigaste är inte att det går supersnabbt att handla, utan att du visar att butiken är pålitlig.

Vad säger det här för den som driver webbutik då? Att det är viktigt att sätta sig in i vad som är viktigt för kunden såklart. Och att det där som är avgörande för en kundgrupp inte alls behöver vara det för en annan. Att säga att småbarnsföräldrar vill att det ska gå enkelt och smidigt att handla medan pensionärer söker trygga och säkra webbutiker kanske låter som en klyscha, men nog ligger det lite sanning i det i alla fall. Vill du fördjupa dig? Läs Svensk E-handel här.