Influencer marketing är enligt min erfarenhet någonting som dom flesta e-handlare antingen har testat, sneglat på eller har som en del av sin marknadsföring. Vi får ibland höra från nya kunder till oss att dom har en diffus inställning till influencer marketing. Man är inte helt säker på hur man ska göra, hur man ska mäta resultat eller vilket resultat det ger. Man kommer till oss med lite goda erfarenheter, och några sämre erfarenheter. Det är då vårt jobb – för att inte säga vår plikt – att få en riktig och resultatfokuserad influencer marketing-strategi på plats. Jag hoppas att få långa några minuter från din arbetsdag idag att berätta lite mer om hur vi hjälper e-handlare att lyckas med influencer marketing och dom resultat vi får.

Kunden känner till varumärket, produkten och får ett intresse tack vare av att influencern, den personen som frivilligt följs för att varje dag hämta inspiration eller för att följa deras liv, har berättat om varumärket, produkten och väckt ett intresse.

Influencer marketing som top funnel-kanal

Inom marknadsföring brukar man tala om “The marketing funnel”. Denna går ut på att en säljresa börjar med varumärkes- eller produktkännedom, som sedan går över i intresse, övervägande och slutligen ett köp. Influencer marketing är i grund och botten en kanal för att skapa varumärkes- eller produktkännedom – men som när det görs rätt även inkluderar hela köpresan till intresse, övervägande och köp.

För att dra en jämförelse med andra marknadsföringsstrategier, inte minst för e-handlare, så är Google Ads i regel lower funnel. En potentiell kund har redan kännedom om en produkt – och Google Ads hjälper dig att få kunden till er. Inom influencer marketing kan man dels väcka intresset av en produkt genom att köpa influencerns förtroende – men också få kunden till lower funnel direkt – tack vare att top funnel-arbetet redan är genomfört. Kunden känner till varumärket, produkten och får ett intresse tack vare av att influencern, den personen som frivilligt följs för att varje dag hämta inspiration eller för att följa deras liv, har berättat om varumärket, produkten och väckt ett intresse.

 

Behandla influencer marketing som du behandlar Google Ads

När man i sin e-handel har en eller femtio Google Ads-kampanjer aktiva så är det väldigt sällsynt att man kör en kampanj under en vecka och sedan pausar resten av året. Google Ads är en naturlig del av en e-handlares marknadsföringsstrategi – därför att folk söker alltid efter dina produkter. Exakt detsamma gäller influencer marketing. Konsumenter följer inte influencers en vecka per år, utan besöker sociala medier betydligt mer än Google.

Precis lika fundamentalt som det är för en e-handel att alltid ha aktiva Google Ads-kampanjer är att ha aktiva influencer marketing-kampanjer som konsekvent vässas till, följs upp och levererar resultat.

Influencer marketing fungerar som tidigare beskrivet som en top funnel-kanal inom marknadsföring där intresse, förtroende och brand awareness är dom tre centrala delarna. Det viktiga i en influencer marketing-strategi med försäljning som KPI som vi ser många e-handlare missa är att man missar top funnel-arbetet med brand awareness och förtroende, och istället går direkt på försäljning som första KPI. Precis lika fundamentalt som det är för en e-handel att alltid ha aktiva Google Ads-kampanjer är att ha aktiva influencer marketing-kampanjer som konsekvent vässas till, följs upp och levererar resultat.

 

Hitta en resultat- och datadriven partner

Influencer marketing går att hålla både resultat- och datadrivet då allt sker online. Att spåra trafik, engagemang och försäljning är någonting som alltid ska finnas med i en influencer marketing-strategi, inte minst om man bedriver e-handel. Vi på Interlaced Influencers jobbar både resultat- och datafokuserat med majoriteten av våra annonsörer som vill att vi gör det åt dom – och ser därför till att både influencern, vi och våra annonsörer har stenkoll på resultatet vid varje nedsläpp oavsett om det handlar om 1 eller 150 influencers per månad.

Om du vill grotta ner dig mer i hur vi på Interlaced Influencers hjälper e-handlare att lyckas med sin influencer marketing så kan jag varmt rekommendera dig att läsa vår intervju med Robert Sporre, E-commerce manager på Sportkost.se – eller varför inte vårt case tillsammans med e-handeln VANBRUUN där vi pratat med deras grundare och VD Victor Halvarsson?

Vi på Interlaced Influencers hjälper gärna er som e-handlare med att lyckas med er influencer marketing. Ta gärna en kontakt med mig så berättar jag hur vi gör det för och med er!

 

Carl Kling
CEO, Interlaced Influencers
carl@interlaced.in
076 035 98 62