Lystring E-handlare! SEO är inte dött! Det frodas! 

Ärligt talat börjar jag bli lite trött på alla som ropar: “Är SEO dött?”, “SEO är dött – länge leve AI” och liknande. Faktum är att det inte finns några indikationer på att människor har slutat binga, googla, yandexa eller baidua. Vi har bara fått fler alternativ för att hitta information!
Intåget av LLMs skapar oro men inte undergång!

Traditionella sökmotorer behåller övertaget

År 2025 kan ChatGPT stoltsera med 5,71 miljarder besök per månad… imponerande!

Men jämför det med Google, som tros hantera cirka 16,4 miljarder sökningar per dag. (Källa: Demandesage) Google har dessutom bara tappat några få procent sedan LLMs slog igenom.
Och det gäller inte bara Google. Även Bing, DuckDuckGo och Yahoo står stabilt.

Visst låter LLMs tillväxtsiffror enorma, men det beror på att man inte är van vid att jämföra med de sanslöst höga sökvolymerna hos traditionella sökmotorer. Tar du Googles storlek i beaktning ser du att LLMs fortfarande har en lång väg kvar innan de blir det självklara förstahandsvalet.

En undersökning som studerat amerikansk trafik, visar till och med att LLMs tillväxttempo börjat sakta ned, medan de traditionella sökmotorerna håller sig mer stabila. (Källa: Sparktoro)

De som använder LLMs googlar mer!

LLMs breddar användarens möjligheter att hitta rätt information, men de gör ännu ingen större negativ inverkan på de mer etablerade kanalerna. Det ser till och ut som att LLMs “hjälper” traditionella söket.

En studie från Semrush visar att användare som började med ChatGPT faktiskt också började googla mer och det höll i sig i flera månader. Värt att nämna är dock att studien endast omfattar ett års data. (Källa: Semrush)

De som börjar med ChatGPT börjar även Google mer

Varför googlar man mer?

  • Vill du dubbelkolla att ChatGPT inte hittar på?
  • Blir du mer informationshungrig efter att ha använt en LLM?
  • Eller fick du inte riktigt den upplevelse du sökte och återvänder därför till Google?

Din intention styr din kanal

Vi har i över 20 år fått fler och fler alternativ för att tillgodose våra olika behov på nätet:

  • Vill du lära dig virka? → YouTube (så gjorde jag!)
  • Söker du bröllopsinspiration? → Pinterest
  • Vill du se vad vänner och idoler gör? → Instagram
  • Behöver du doomscrolla och få snabba dopaminkickar? → TikTok

Beroende på vad du är ute efter väljer du kanal för att vara säker på att hitta det du söker. LLMs är inget undantag. De kommer att användas för vissa behov där traditionella sökmotorer inte räcker till, men vid andra tillfällen är kanske Google eller Bing det bättre alternativet.

LLMs kommer inte att försvinna

Vi måste vara realistiska. Ingen kan förutse framtiden, men som läget ser ut i dag behöver e-handlare fortfarande SEO.

En dag kanske LLMs blir det självklara förstahandsvalet när vi söker på nätet. Men även då kommer du som sajtägare behöva arbeta med din tekniska grund, ditt innehåll och ditt varumärke.

Följ mig gärna på LinkedIn där jag ger snabba SEO-tips och nyhetsbevakar SEO-världen!


Snabbfakta: Tidigare anledningar för att ropa “SEO är dött!

2005-2010

  • Här gjorde Google snabb tillväxt och började lägga till kartor, bilder, nyheter och nya sektioner i sin sökmotor. Här början resan med personligare sökresultat och lokal SEO föds. 

Nu kan man inte garantera rankningar. Så SEO är dött.

2011-2013

  • Filtren Pandan och Pingvinen föds och slår mot tunt innehåll, respektive spamlänkar. 
  • Sedan kommer även Hummingbird och gav Google mer förståelse av semantik

Man kan inte längre bygga snabba länkar och bygga massor med sidor för att ranka. Så SEO är dött.

2015-2017

  • Mobilegeddon tvingar alla att ställa om till mobile first och mobilvänlighet
  • Rankbrain dyker upp och vi börjar prata AI på riktigt
  • Googles misslyckade AMP marknadsförs för snabba mobilsidor

Klassisk optimering där man inte behöver bry sig om användarupplevelsen. Så SEO är dött.

2018-2020

  • Featured snippets och zero click-sökningar ökar då Google börjar visa svaret direkt i sökmotorn. 

Google stjäl all trafik. Så SEO är dött.

2021-2023

  • MUM gör att Google förstår språk och text mycket bättre. Allt mer besvaras i sökmotorn
  • AI-chatbottar som ChatGPT och Bard kommer ut på marknaden och AI exploderar!

Folk söker inte på Google/traditionella sökmotorer längre. Så SEO är dött.

2024-2025

  • Search Generative Experience (SGE) lanserar och AI-sammanfattningar byter ut featured snippets
  • AI-chattbottarna blir sina egna sökmotorer

AI-svaren tar över och folk flyr Google. Så SEO är dött