Marknadsplats – Hot eller möjlighet

Under året har det ständiga hotet från Amazon och deras (eventuella) Sverigelansering lyfts fram i nästan mörka och ondskefulla ordalag. Visst är Amazon en stor och mäktig aktör inom e-handelsbranschen – men de skapar även möjligheter för många e-handlare.

MARKNADSPLATSENS FUNKTION

Att i den fysiska världen förlägga sin shopping till ett köpcentrum är hur naturligt som helst. Likaså att på NK:s eller Åhléns gå från avdelning till avdelning och köpa produkter från utvalda produktkategorier. En marknadsplats på nätet har samma funktion. Du handlar allt på ett ställe och slipper gå till flera olika butiker. För konsumenten är fördelarna väldigt tydliga, men som e-handlare kan det vara svårt att se en marknadsplats som något annat än ytterligare en konkurrent. Här har jag listat fördelarna med att sälja via en marknadsplats såsom exempelvis Amazon.

10 ANLEDNINGAR TILL VARFÖR DU SKA SÄLJA VIA EN MARKNADSPLATS

  1. Öka din räckvidd. Genom att finnas på en marknadsplats så når du utanför din vanliga kundgrupp och räckvidd. En marknadsplats arbetar fokuserat på att driva trafik och har därför goda förutsättningar för att lyckas bättre än den enskilda med just detta.
  2. Dina konkurrenter finns på marknadsplatser. Dina konkurrenter finns där av en anledning. Det må vara riskfyllt att kopiera konkurrenter, men det kan också vara förödande att inte göra det.
  3. Ökat förtroende. Många kunder överger butiker vars varumärke de inte känner igen. Om marknadsplatsen är välkänd så överbyggs denna tveksamhet, vilket leder till fler beställningar för just dig.
  4. Hitta nya kunder. Du vet säkert bäst vem som är dina kunder. En marknadsplats har sannolikt en större mix av kunder än vad du har, och är därför ett perfekt ställe för att ta reda på om någon ytterligare målgrupp är intresserad av just dina produkter.
  5. Tjäna mer pengar. Om du bara gör din hemläxa så är chansen stor att du tjänar mer pengar om du kompletterar din försäljning med en marknadsplats. Till marknadsplatsen betalar du oftast endast en provision vid försäljning och slipper rörliga kostnader för marknadsföring och betallösningen.
  6. Påskynda en internationalisering. Ofta är det dyrt att gå in i ett nytt land där det dessutom kan vara svårt att sätta in sig i de lagar och regler som gäller. En internationell marknadsplats gör i dessa fall det enkelt att lansera produkter i ett nytt land.
  7. Bredare sortiment. Det är ofta dyrt att köpa in det perfekta sortimentet. Om flera butiker samlas på ett ställe kan de tillsammans ge en bättre kundupplevelse genom ett bredare sortiment.
  8. En bra testmiljö. Funderar du på vilka produkter du ska sälja i din egen shop men är trött på att gissa? Då kan en idé vara att testa olika produkter på marknadsplatser så att du ser vad som säljer innan du väljer vilken produkt eller vilket sortiment du ska satsa på.
  9. Skapa ett eget varumärke. Det är lätt att tro att man inte kan bygga ett varumärke bara för att man finns på en marknadsplats. Med den inställningen så skulle våra köpcentrum vara tomma på butiker. På många marknadsplatser har du din egen butik där kunder ser ditt varumärke. Ofta kan kunder även betygsätta just din butik vilket kan ge dig ett premiumvärde.
  10. En billig webbshop. Om du inte redan har en webbshop så är en marknadsplats ett enkelt sätt att komma igång. Du får ofta ett eget skyltfönster och du behöver inte betala något för design, hostning och betallösning. Varför tveka?