Vanliga misstag ehandlare gör

Som ny ehandlare pekar vinstkurvan bara uppåt och första miljonen är intjänad på ett halvår? Det var det du trodde när du startade din e-handel men du insåg ganska snart att verkligheten såg inte ut som du trott. Du blev inte miljonär första året, kanske gick du inte ens med vinst.

Många ehandlare kämpar och kämpar för att få en ökad omsättning och gå med vinst medan andra verkar lyckas helt utan ansträngning. Vad är det som skiljer de framgångsrika från de som inte riktigt lyckas?
Det finns några vanliga misstag väldigt många ehandlare gör som hindrar dem från att bli riktigt framgångsrika. Jag tänkte här berätta om de vanliga jag sett under mina år som e-handlare och leverantör.

 

De drömmer för stort i förhållande till verkligheten!

Det här är ett vanligt misstag. Många drömmer om att bli det nya Amazon eller den nya Nelly, men tänker inte på de förutsättningar dessa företag har och har haft till sitt förfogande jämfört med de förutsättningar man själv har. Sätter man helt orealistiska mål i förhållande till verkligheten kan man aldrig nå dem. Om jag, en överviktig 43 åring kvinna aldrig tränar, kan jag heller inte vinna Stockholm maraton så enkelt är det. Amazon och Nelly spenderade en hel del tid och pengar samt hade tur med timing och medarbetare. Det går helt enkelt inte att bli nästa Amazon eller Nelly på en budget med 0 kr, och genom att ensam sköta en liten e-handel med några hundra produkter vid sidan om ett vanligt 8-17 jobb. Det är omöjligt. När man då inte lyckas med sin dröm tappar man sugen och det är tråkigt men också förklarligt.

Lösning: Försök alltså att drömma lite mer i förhållande till verkligheten. Det kanske räcker med att ha en ehandel som omsätter mindre men gör vinst? Alla behöver inte bli störst

 

 

E-handel är ingen affärsidé!

Om jag för varje gång jag hört någon berätta för mig vilken vansinnigt bra affärsidé de fått och att det såklart är ehandel, med tillägget ”vad tycker du jag ska sälja för något?” fått en femkrona, hade jag varit miljonär nu.
Att sälja på webben är en bra idé men det är ett stort problem. Det är INGEN affärsidé. Att sälja saker är handel oavsett vilken kanalen för det man använder, oavsett om det sker i en fysisk butik eller på webben så är det handel och ingenting annat.

Lösning: Det är vad du ska sälja som är affärsidén, och det är den som måste vara bra och genomtänkt av dig för att lyckas.

 

 

Koncentrerar sig för mycket på teknik så att man missar det väsentliga

Många när de väl ska dra igång sin e-handel lägger så stor vikt vid tekniken som ska användas så att man glömmer bort att det är att sälja varor som är själva grejen med det hela. Det spelar inte någon som helst roll vad din plattform är byggd i, vilken teknik du använder för servrarna, eller att du väljer exakt rätt e-handelsplattform från början. Det viktiga är att du kommer igång och säljer dina produkter. Samma sak när du varit igång ett tag, vilket SSL cert du har är mindre viktigt.  Likaså att din plattform har alla de senaste funktionerna, så länge den hjälper dig i ditt jobb att sälja produkter är det good enough. Koncentrera all din fokus på att sälja, i stället för på teknik. E-handel är inte teknik – det är handel!


Lösning
: Strunta i tekniken bakom, koncentrera dig på din försäljning och på att öka den.

 

Man missar göra marknadsundersökningar

Många e-handlare har inte en aning om hur stor marknaden är av deras produkter eller hur stor andel av den de kan förväntas ta och vilka konkurrenter de har. Själv när jag startade min första butik skulle jag sälja modersmjölksersättning för katt på webben. Det var 2002 precis efter it bubblan och som ni alla förstår så var marknaden inte direkt gigantisk. Min produkt behövdes alltså av kattuppfödare vars katt fått en kull men inte hade mjölk till ungarna. Dessutom skulle de vilja handa på webben….2002……tja ni ser. Hade jag gjort min marknadsundersökning hade jag vetat att antalet uppfödare i Sverige då kanske låg på ca 10 000 st. Katter har sällan problem vid förlossningen så det var alltså troligen en handfull personer som skulle ha det problemet att de behövde min produkt varje månad…. Eftersom näthandeln var rätt omogen på den tiden var sannolikheten att de som hade problem ville näthandla rätt låg.

Lösning: Gör en marknadsundersökning så slipper du upptäcka när du startat att marknaden var för liten för dig

 

Man gör glädjekalkyler eller inga kalkyler

Jag har träffat många e-handlare genom åren, och de flesta av dem vet inte vad en budget är! Smaka på den. De driver företag men vet inte vad en budget är!!!!!! Många gissar hej vilt vilka inktäkter de kommer att ha, har ingen aning om vilka kostnader man kommer att ha och lön räknas sällan med i kalkylerna bland de som gör kalkyler. Man vet heller aldrig när saker och ting ska betalas, och vet inte när pengar kommer in. Man hoppas bara att det ska finnas pengar i kassakistan att betala räkningarna när de kommer…

Lösning: Gör en riktig budget med realistiska intäkter och kostnader varje år. Se till att ta med din egen lön i kalkylen. Se också till att göra en likviditetsplan. När ska pengar ut och när kommer de in. Utan en sådan kan man lätt få obehagliga överraskningar…

 

Tror pengar växer på träd!

Jag är trädgårdsintresserad, och trots att jag letat väldigt länge har jag aldrig hittat något träd det växer pengar på. En del e-handlare verkar dock hittat det, eller så är det något fel på deras botaniska kunskaper för det beter sig som om pengar växte på träd. De har ingen susning över hela kostnaden på en order, dvs emballage, frakt, kostnaden att skriva ut plocksedlar, kostnaden för personal, kostnaden för lagerplatsen, kostnaden för datorer, skrivare m.m. Kort sagt man räknar aldrig med hela kostaden. Mycket vanligt är att man tror att ens egen tid är gratis. När man handlar annonser glömmer man ofta mäta vad de gav. Man bara betalar. Kort sagt man beter sig som att pengar växer på träd och inte är en bristvara ( som det ofta är i en mindre e-handel)

Lösning: Håll kontroll på kostnaderna, slösa inte med pengar. När du gör av med pengar ha en bra anledning till varför, och se till att du vet vad de kommer att generera tillbaka.

 

Överarbetar design

Det här är en av de vanligaste misstagen. Många bryr sig mer om färgen på köpknappen och att flytta pixlar hit och dit och att de ska se snyggt och coolt ut och vara modernt än att sälja sina varor. Många tror det är ett skämt när jag säger det, men faktum är att jag haft kunder under en redesign av en sajt som diskuterat köpknappens färg med mig i flera timmar, samtidigt som de totalt missat att köpknappen inte fungerade!!!!! Det säger lite om fokuset…
Självklart ska du ha en bra konverteringsvänlig, lättnavigerad, säljande design på din sajt som fungerar både på platta, desktop och i mobil, det är inte det jag säger. Jag säger bara att du ska strunta i lullullet och inse att en modern supersnygg design är inte det viktiga här. Det viktiga är att butiken säljer.

Lösning. Se till att din sajt uppfyller hyienfaktorerna inom design och användarvänlighet. Den ska vara lättnavigerad, lätt att söka på, det ska vara lätt att gå till kassan och genom kassan. Därefter ska du koncentrera dig på att sälja dina produkter, inte på att byta design en gång i halvåret eller byta färger och flytta pixlar. Har du inte så mycket besökare att en konverteringsökning ger stora effekter, är det ingen idé att lägga tiden på konverteringsökande åtgärder i designen. Lägg tiden på att öka antalet besökare först och på att skapa bra erbjudanden till kunden

 

Pris är viktigt men inte allt

Många ehandlare har för små marginaler och konkkurerar bara med pris. Man har ofta reor och kampanjer och säljer sällan till fullt pris. Det är inte hållbart i längden och gör att många har inte råd att ta ut lön eller växa. Men priser är viktigast för kunden säger dessa handlare och ja det finns en typ av kund där priset alltid är viktigast men det är en väldigt otrogen kund och inte den du vill bygga din verksamhet på. Kommer någon annan och är 1 kr billigare så lämnar de dig för konkurrenten.
Pris är självklart viktigt för kunden men inte alltid viktigast. Kunder handlar av olika anledningar och på olika ställen. Själv säljer jag samma tvålar 30 kr dyrare än kollegorna och de säljer bra i alla fall. Mina kunder handlar av mig av andra anledningar än priset. Se till att dina kunder har andra anledningar än pris att handla av dig.

Lösning: Var inte billigast om du inte har goda marginaler och gjort realistiska kalkyler som visar lönsamheten.

 

Man gör allt själv och fokuset ligger på det dagliga arbete

Många handlare är tusenkonstnärer när de inte borde vara det. Man litar inte på att andra kan göra saker bättre än en själv och gör därför allt själv, vilket leder till att man fastnar i dagligt arbete och får jobba ihjäl sig utan att företaget lyfter. Man koncentrerar sig så hårt på att hinna packa och få iväg dagens ordrar att man inte längre hinner med strategiarbete och det jobb som faktiskt skulle få företaget att öka omsättningen och öka lönsamheten.

Lösning: Allt någon annan kan göra bättre än dig ska du låta dem göra. Lär dig delegera både befogenhet och ansvar och lita på dem du jobbar med tills motsatsen är bevisad. Använd externa tjänster och använd dig av kompetenta mänsiskor att samarbeta med både utanför och innanför företaget

 

Man vågar inte satsa och har svårt att lämna sin anställning

Det här skulle jag säga är nästan det vanligaste misstaget av dem alla bland de som haft annat jobb. Man vågar helt enkelt inte satsa. Det är enkelt att vara anställd, lönen kommer varje månad, man får semester, man har trygghet. Att släppa det är inte lätt. Många butiker står och stampar precis under den gräns där de kan bära en anställd, och e-handlaren kan inte ta ut en lön, men det är rätt mycket jobb med butiken. Det som behövs i det läget är ofta att man vågar tro på sin idé, säger upp sig och faktiskt jobbar hårt i företaget för att öka omsättningen. Det kommer aldrig att gå att fortsätta som anställd och tro att butiken magiskt ska öka och bli lönsam utan att någon jobbar på heltid med den. Man måste helt enkelt våga ta steget och satsa

Lösning: Våga satsa och våga säga upp sig. Om man aldrig vågar kommer man heller aldrig vinna

 

Man känner sig liten och tänker smått fast man är stor. Mentalt är man fortfarande i garderoben

Det här är ett misstag som är vanligt hos dem som startat hemma i garderoben och därefter växt och faktiskt blivit rätt stora ehandlare. Här har inte den mentala biten hängt med. Man förstår inte riktigt att man blivit stor och att saker och ting kostar mer i en stor ehandel än för en liten. Plattformen kanske inte klarar det antal produkter man har men bygga ut den, eller uppgradera till större paket känns för dyrt, lagret är för litet men att byta känns för dyrt, att annonsera känns superdyrt osv.  Man tycker allt är för dyrt därför gör man inget och ens verksamhet stagnerar. Man har inte hängt med och insett att man blivit stor och att saker därmed kostar mer.  Därför är man helt enkelt dumsnål och man gör inte de satsningar man behöver göra för att växa och utvecklas ytterligare.

Lösning: Inse att när man växer får man andra behov än de man hade som liten. Dessa kommer också kosta mer. Det gäller då att inse att man behöver satsa även om det känns dyrt.

 

 

Man underskattar den tid och det jobb det tar att bli lönsam

När man startar en e-handel är det inte en spikrak kurva uppåt till lönsamhet, tvärtom det är en ganska krokig kurva som ibland går neråt, eller åt sidan. Det görs inte på nolltid utan kräver hårt jobb. När man väl blir lönsam krävs fortsatt jobb för att växa med bibehållen lönsamhet

Lösning: Ställ in dig på att det tar tid att bli lönsam och att hårt jobb kommer att krävas hela vägen.