b2b-boken
Sveriges första B2B bok om digital succé!

Ny bok om digitalisering inom B2B

Jag har hört det många gånger: varför finns det ingen bok om e-handel och B2B?
Som beskriver de unika behov och de unika utmaningar som finns för B2B-företag och framför allt för de företag som säljer komplexa produkter och avancerade lösningar till andra företag.

Men nu kan jag komma med ett glädjande besked: det finns en riktigt bra bok om B2B, digitalisering och e-handel som heter B2B-boken: 7 steg till digital dominans och den utkom i maj i år. Så den är inte bara bra, den är även högst aktuell.

Det är Linda U Johansson och Niklas Helgesson, två veteraner inom B2B och digital transformation, som har skrivit boken, som passar såväl erfarna som mindre erfarna läsare – och oberoende av om du jobbar på ett litet eller stort B2B-företag.

Bakgrunden till boken förklarar författarna som att de skrivit boken de själva saknat och ambitionen är att bryta ner det komplexa till något enkelt och lättförståeligt. Vilket de lyckas utmärkt med, till exempel genom att undvika att använda branschinternt språk och svårförståeliga trebokstavsförkortningar (och de förkortningar som du som läsare ändå behöver känna till presenteras pedagogiskt i en ordlista i slutet av boken).

B2B-bokens innehåll

B2B-boken: 7 steg till digital dominans innehåller sju delar (eller steg som de heter i boken), allt från de inledande delarna om till exempel roller, organisation och vikten av en riktigt bra digital kundupplevelse till handfasta delar om hur du kravställer och får koll på tekniken.

Plus att författarna även intervjuat ett antal branschpersonligheter för ytterligare perspektiv, till exempel Mattias Pihlström på Colombus om kravställning, Florian Westerdahl på Lindex om AI och teknikutveckling, Gabriella Wulff på Textilhögskolan om rollen som e-handelschef och Andreas Drugge på Bubbleroom om marknadsplatser för B2B.

B2B-pyramiden

Författarna presenterar också en intressant uppdelning av B2B-företag, som de kallar ”B2B-pyramiden” – där de enklare B2B-företagen, som ligger längre ner i pyramiden, har många likheter med konsumenthandel (B2C). Längre upp i pyramiden återfinns komplex B2B-handel (där offerthantering och punchout-lösningar måste ingå i den digitala transformationen) och allra längst upp återfinns den hyperkomplexa B2B-handeln (som kännetecknas av till exempel komplexa bolagsstrukturer och många marknader och därmed stort behov av att hantera enheter och konvertering).

Jag tycker uppdelningen av B2B i olika definierade segment är väldigt intressant och även författarnas tydlighet med att det oftast inte är tekniken en framgångsrik digitalisering handlar om: det är istället förmågan att digitalisera arbetsmoment (processer) och skapa en organisation som stödjer transformationen (personal och kompetens) som avgör om du blir en digital vinnare inom din B2B-bransch.

Mer om boken

B2B-boken: 7 steg till digital dominans är en riktigt bra och framför allt riktigt användbar bok om B2B och digitalisering, som alla som är intresserade av eller arbetar med B2B-handel borde läsa. Boken är dessutom pedagogisk och lättläst och med ett tydligt fokus på att driva försäljning och att skapa en riktigt bra kundupplevelse, det vill säga de två fokusområden som alla framgångsrika e-handlare måste ha främst idag.

Så, vad blir då omdömet?
Betyget blir 5 av 5. Det behövdes en bok om B2B och e-handel och nu är den här.

Fler böcker om digitalisering och e-handel:
Amazonkoden (2022) – Bokus
Backstage E-commerce (2024) – Amazon
E-handel för alla (2024) – Bokus
En djävel på e-handel (2022) – Adlibris